Gå til innhold

– Digitalt salg overtar i 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at steam endret prisen på varene sine fra dollar til euro uten og endre noe har jeg heller kjøpt spillene etter skolen.

 

Pluss at nette mitt er alt for dårlig til og laste ned f.eks gta fra steam, med en cd er det jo bare og putte den i pcen og laste ned oppdateringene i stede.

Lenke til kommentar

Etter at steam endret prisen på varene sine fra dollar til euro uten og endre noe har jeg heller kjøpt spillene etter skolen.

 

De har jo skjerpet seg en del med det der, klart med noen tilfeller som ligger igjen.

 

Selv kjøper jeg alle spillene på steam, med untak av spill jeg har lyst på som ikke slippes på steam :p

Lenke til kommentar

Foretrekker fortsatt å holde spillet i hånda.

Jeg pleide å tenke slik en gang i tiden, men så gikk det opp for meg at konseptet er noe oppskrytt. Platelagring er noe herk i mine øyne, alt jeg har av CD/DVD-plater havner uansett på serveren. Sentimentalitet og teknologisk treghet er det eneste som holder liv i platenes tilværelse, og når det kommer til det siste stykket så må man medgi at de fleste spillomslag er heller stygge - ikke noe jeg hviler øynene på frivillig, men det er selvsagt smak og behag. Spillmediet har fortsatt en vei å gå fra interaktiv underholdning til interaktiv kunst, og det ser man glatt på de fleste omslagene.

 

 

Hvis man ikke er fornøyd med de tjenester som tilbys så forstår jeg at man kan være motvillig til å bytte. Jeg for min del liker ikke idéen om å betale for streaming (les: spotify et al), men jeg vet at mange elsker det. Jeg liker heller ikke idéen om å helst kjøpe seg inn på flere plan enn kun åndsverket av interesse (les: iTunes) (se for deg at en måtte kjøpe PC av Valve for å få den beste brukeropplevelsen på Steam), men huttetu er det ikke mange som eier en type Apple-dings. Angående euro-byttet hos Steam så ser jeg ikke helt problemet når de likevel er uslåelig når prisene kuttes i enhver anledning, og merk at utgiverne hadde all anledning til å justere prisnivåene selv om de oppfattet misnøyen som skadelig; også slipper man å betale skatt på spillene.. enn så lenge...

 

Endret av Su&!
Lenke til kommentar

På PC så vil nok digital distribusjon ta over helt i en nær fremtid, det er nesten ingen spill i butikkene idag og har ikke vært det på flere år til PC. Konsoll markedet har jeg derimot ikke denne troen på...her vil det være fysiske kopier som gjelder i lang lang tid fremover.

 

Personlig så kjøper jeg fysiske kopier og kommer til å fortsette med det, digitale kopier kjøper jeg om det er gamle spill en ikke kan skaffe fysiske kopier av lenger. Og om det er nye spill som selges langt under pris i forhold til et fysiskt produkt, og dette er en av dem største mot argumentene mine personlig til hvorfor jeg ikke kjøper digitale kopier...dem koster like mye eller MER en en fysisk kopi og da er det noe som er veldig veldig veldig feil.

 

Dessverre så er det mange som tydeligvis driter penger og blåser i dette...eller bort argumenterer det til noe tull.

Lenke til kommentar

Dessverre så er det mange som tydeligvis driter penger og blåser i dette...eller bort argumenterer det til noe tull.

Overdramatiserer noe? Hvis du ikke makter å vente, noe jeg mener enhver _prisbevisst_ person burde greie, så kan man forhåndsbestille, la oss si The Withcer 2, for 45 euro. Etter dagens kurs blir det ca. 350kr. Sist jeg sjekket Gamestop eller hva det skal være så går nye, ettertraktede PC-spill sjelden under 400kr.

 

Pro:

+ Du får spillet tilgjengelig så kjapt som lovlig mulig

+ Tilnærmet DRM-fritt

+ Steam service (les: automatisk oppdatering/installering, samlet community, sikkerhet, etc.)

 

Con:

- Null fysisk omslag/manual/plate

 

???

~ Leverandørene setter premissene (les: utviklernes nærmeste medium)

~ Likestilte standardtakster

~ herpiderp valve=evil

 

Hvis man absolutt må ha en plate så lar det seg brenne. Det er tross alt lisensen man kjøper, med et tillegg rettet mot Steam-tjenesten og whatnot.

 

 

Korriger meg gjerne om jeg har oversett noen viktige detaljer, muligens noe om pengedriting??

Lenke til kommentar

Dessverre så er det mange som tydeligvis driter penger og blåser i dette...eller bort argumenterer det til noe tull.

Overdramatiserer noe? Hvis du ikke makter å vente, noe jeg mener enhver _prisbevisst_ person burde greie, så kan man forhåndsbestille, la oss si The Withcer 2, for 45 euro. Etter dagens kurs blir det ca. 350kr. Sist jeg sjekket Gamestop eller hva det skal være så går nye, ettertraktede PC-spill sjelden under 400kr.

Hmm, da har vi sjekket forskjellige steder, alle de store spillene jeg har kjøpt til PC (fysisk) i det siste har kostet 350 kr (DA: Origins, DA 2, Mass Effect 2 f.eks) :)

 

Jeg skal si at jeg ser fordelen med digital distribusjon, og jeg har slett ikke noe mot det. Har mange spill på Steam for eksempel. Men kommer nok fremdeles til å kjøpe de fleste spillene mine i fysisk kopi. Og det er kunn for nostalgiske og sentimentale grunner. Et digitalt spill fra Steam gir meg ikke samme følelsen av å eie noe som et fysisk spill gjør. Og jeg liker også å se samlingen min i hylla, og tenke "Der er den, og jeg eier jo den også, lenge siden jeg har spilt det nå, gode minner. Kanskje jeg skal prøve det igjen." ^_^

 

Følelsen av å finne spillet du har ventet så lenge på i postkassen slår også følelsen av at spillet er ferdig nedlastet. ;)

Lenke til kommentar

Har til gode å se steam slå fysiske kopier jeg har bestilt over nett eller plukket opp på elkjøp, har ikke så mye kjennskap til andre salgssteder utenom GOG som har veldig overkommelige priser.

 

Sjekk gjerne Impulsedriven.com og gamersgate.com. Eventuelt Direct2Drive.co.uk.

 

Blir litt flere klienter å forholde seg til, men da har du gode sjanser for å skaffe de fleste spill til en rimelig penge.

Lenke til kommentar

God of War 3 tar 40 gigabytes med plass. Det hadde tatt cirka 17 timer med min 5000 kilobits/s bredbåndslinje å laste ned.

 

Så tror nok det finnes praktiske grunner også, til å ha spill på plater.

 

Og de som tror å gå over til nedlastinger hadde gjort ting så mye billigere, tar feil. Iallfall for de av oss som bare er interessert

i å spille spill, ikke å spare på dem. Jeg kjøper mange spill men de færeste av dem koster meg mer enn 100-200, da de aller fleste

selges brukt ikke lenge etter at jeg har anskaffet dem. Dessuten kan man låne dem bort til kompiser.

 

Klar over at dette var myntet på PC først og fremst. Men vil poengtere at nedlastinger ikke alltid er praktisk og at det ødelegger

bruktmarkedet. Dessverre har flere aktører allerede begynt å forsøke å ødelegge bruktmarkedet ved å legge ved engangskoder

for innhold, som de som kjøper brukt vil måtte betale ekstra for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...