Gå til innhold

– Spilling gjør deg smartere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde egentlig være ganske åpenbart, spesielt om du spiller eventyr spill og en del rpgs, der mye av oppgavene som løses ikke har direkte svar. Personlig vil jeg påstå jeg har hatt en oppgang etter jeg begynte å spille, f.eks. i matte føler jeg at jeg er langt bedre enn før til å "tenke utenfor boksen".

 

Ta. f.eks. denne matte gåten: f(1): ax^5 + bx^3 + cx + 5 = 12

hva er da f(-1) lik? Eneste i klassen som klarte den :p Kanskje pga spilling? Noen andre gamere her som klarer den? (^betyr opphøyd i)

 

 

Tror også fps spill fremmer deler av hjernen, f.eks. reakjonshastighet. Kanskje får vi også opplæring i å finne frem gjennom spill, ta f.eks. GTA IV, forbereder deg på bylivet det :p

Lenke til kommentar

Resultatet kan vel heller ha noe med at spilling er en typisk nerdeaktivitet som tiltrekker seg flere smarte folk?

 

Selv om rallykjørere bruker mye caps, betyr ikke det at du får en bedre forståelse av hvordan bilen oppfører seg av å bruke caps. Slike statistikker kan ha en tendens til å gi inntrykk av sammenhenger som ikke eksisterer.

 

Man kan vel trene på kortidshukommelsen med hjernetrimspill, og få litt bedre reaksjonstider med CS. Men kan man få høyere IQ?

Endret av Sparks50
Lenke til kommentar

Er enig i my av det Sparks50 skriver. Uten at jeg har lest selve forskningsrapporten så tviler jeg på at man faktisk blir "smartere" av å spille. Og om en skal akseptere at spilling kan ha en positive effekt på intelligens, så må man også være villig til å diskutere om det KAN ha en negativ effekt.

Endret av Tryph
Lenke til kommentar

En ting er sikkert og det er at spilling, og til dels film, har gjort meg mye sterkere i engelsk enn jeg ville vært uten.

En annen sak som kan dras inn her er at hvis man sammenligner det som skjer i hodet på folk som spiller mot en som ser på tv, så er det nok i de fleste tilfeller større stimuli hos den som spiller.

 

Veldig enkelt eksempel, en som ser på en fotballkamp og en som sitter å spiller et fotballspill, den som ser på gjør ikke stort mye utfordrene, kanskje prøver å se hvem som har ballen, hvilke løp som kommer osv, men en som spiller vil være nødt til å tenke ut "hvor skal jeg gjøre av ballen/spilleren nå?" i enhver situasjon. Mye av denne prosessen skjer uten at vi egentlig er klar over det selv, men det er med på å gi hjernen mer utfordring, noe den liker svært godt :p

 

Og sånn helt til slutt, hvor mange rpg spillere har vel ikke drevet litt enkel hoderegning i ny og ne. Mulig jeg er litt ekstrem her, men i allefall når jeg sitter med et rpg regner jeg nesten alltid på småting hele tiden uten at jeg tenker stort over det, inn å skjekke litt stats, sammenligne osv, da blir det enkel hoderegning og litt nummer å huske på. + - * % :)

 

Ja, og som sagt tidligere her også, alt med måte, du står ikke i matte på skolen ved å belage deg på rpg erfaring ;)

Lenke til kommentar

Godt poengrespewner, shopping i Morrwind må definitivt ha gjort noe med hoderegningen min ^^

 

At spilling trekker smarte folk tviler jeg litt på. De fleste moderne spill sikter seg mot main-stream og spill som Fallout 3, Oblivion, CS:S, Gta IV osv skal du ha svært lav intelligens for å ikke klare å gjennomføre dem. Jeg har sett blant annet 5-klassinger spill spill som Oblivion. Det som var skremmende med meg da var hvor lav moral de hadde i spillet.. Da jeg spiller dreper jeg f.eks. ikke sivile.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært halvparten så flink og interessert i det engelske språket om det ikke hadde vært for at jeg begynte og spille spill som hadde mye tekst på engelsk da jeg var liten, selv før vi begynte å lære engelsk på skolen. Jeg tør påstå at jeg har lært en del av spill og at det har gjort meg smartere på et vis.

Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart at spill kan gjøre deg smartere på enkelte områder, f.eks vil en som spiller mye strategispill bli bedre på strategisk og taktisk tenkning og en som spiller mye puzzle/adventurespill blir bedre på å løse gåter. Og pga spill og film så vokser barn i dag nærmest opp med engelsk.

 

Men i denne artikkelen snakker de hovedsakelig om såkalt “fluid intelligence”, altså evnen til å tilpasse seg og reagere raskt i ukjente situasjoner og ovenfor nye problemer. Og der skjønner jeg godt at spill kan ha en positiv innvirkning. Spill er jo på en måte en simulator der det kreves at du setter deg inn i den verdenen du befinner deg i hvis du skal kunne takle de situasjonene som oppstår. Og jo mer du spiller jo raskere klarer du å tilpasse deg alle de forskjellige situasjonene du kan befinne deg i. Dette vil da også gjenspeile seg i det virkelige liv. Det er derfor det kan lønne seg å spille mye for soldater som daglig står ovenfor situasjoner der de må reagere raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...