Gå til innhold

Mer Mass Effect 2 på lanseringsdagen (X360, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stone Prisoner all over again. Kan de ikke slutte med dette tøvet snart? Hvis det er så viktig for dem at folk registrerer seg, gi folk en eller annen "eksklusiv" premie for å gjøre det, heller enn å forsøke å skape insentiver ved å nappe ut deler av spillet og presentere det som DLC?

Lenke til kommentar

Jeg var forsåvidt også skeptisk til null-dags DLC til Dragon Age, men det fungerte jo. Det er ikke selve registreringen som er hovedgrunnen til at BioWare har valgt å gjøre det slik, det er heller for å gi folk et intensiv til å kjøpe spillet.

Om det kun var for å få folk til å registrere seg, så hadde det vært nok å tvinge folk til å bruke Steam (slik som Total War:Empire gjorde) eller noe tilsvarende.

 

Edit: Stone Prisoner (og ringen og rustningen) var forsåvidt "eksklusive" premier iom at ingen av dem var nødvendig for å få spillet til å fungere. Hadde vært verre om hytta til hu heksa måtte lastes ned.

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Jeg forstår faktisk ikke problemet med DLC. Hvis du ikke ønsker å bruke penger på de så drit i å gjør det da vel. Så får de som ønsker DLC, være seg små eller store pakker, bruke penger på det. Er man en som ikke greier å la vær så bør man kanskje vurdere å finne en annen hobby.

Lenke til kommentar

Det problemet du snakker om oppstår jo når en utvikler legge ut DLC samme dagen som spillet slippes i butikkene. Da er det så åpenbart at dette kunne vært med i spillet fra release.at det blir en veldig sur affære å måtte enten betale eller kjøre andre ting for å få hele spillet.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at dette gjøres er jo at utviklingen av spill stopper mange måneder før de treffer butikkhyllene. Innhold på størrelse med DLC-pakkene til for eksempel Dragon Age: Origins tar ikke mange måneder å utvikle, og når store deler av staben har hendene ledige så er jo umiddelbar fokus på slike prosjekter noe forbrukeren kun er tjent med.

Lenke til kommentar

Om man selger spillet videre får jo ikke den nye brukeren DLCen.

Og om en venn vil låne spillet, får han/hun heller ikke DLCen.

Hva skjer egentlig om 20 år, da jeg bestemmer meg for å bli nostalgisk og vil spille Mass Effect 2 igjen, er serverne for DLC nedlasting nedlagt ?

Det siste punktet er jeg ikke glad for.

+ Masse DLC er ting som kunne vært med i orginal spillet, men som de bare vil tjene mer penger på å ta ut å selge senere, som feks Assassin's Creed 2 som utviklerne sa "Vi syns spillet ble for langt, så derfor tok vi ut noen deler av det og gir til kundene senere"

Endret av matsemann08
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Jeg er også ganske positiv til DLC. Ikke bare gir det oss valget om å betale for mer innhold i spillet, men det ser også ut som om utgivelsesprisene går ned. Mener å huske at Dragon Age kostet mellom 300 og 400 kroner da det kom ut, mens andre spill ofte har vært priset oppe i 600 kroner. Selvfølgelig blir det jo mer penger med ekstrainnholdet, men da er jo poenget akkurat at du velger helt selv om du vil ha mer innhold eller ikke.

Endret av Slettet+8974asdfnb
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Det er gratis, og utviklerne tjener mer penger på bekostning av meg

 

Fixed that for ya. Det er til syvende og sist kunden i siste ledd av handelslinjen som blir skadelidende når utviklere og utgivere finner på nye og spennende metoder for å stykke opp innhold slik at de kan ta seg ekstra betalt for å restaurere spillet du allerede har betalt full pris for. Det er gratis nå (cf. Stone Prisoner og ganske sikkert denne ME2-DLC-en) - og om vi godtar det, hvorfor skulle vi ikke også godta å betale noen skarve dollar for det ved neste korsvei?

 

Slippery-slope-problematikken burde for lengst være åpenbar.

 

DLC til spill er bare en gode så lenge det legges til innhold som ikke etter alle solemerker burde ha vært en del av spillet fra begynnelsen av. At slike løsninger som denne rammer sekundærmarkedet tror jeg heller ikke plager EA noe særlig, de har jo gått inn for å ramme det samme markedet før med alle de kreative DRM-løsningene de i en periode kjørte. "Gratis" DLC er da selvsagt en litt koseligere måte å ødelegge for andrehåndsmarkedet på. Andrehåndsmarkedet er som kjent et større "problem" for utgiverne enn piratkopiering: Det er helt lovlig, til tross for at utgiverne ikke tjener penger på spillene som omsettes. Uhørt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår de positive argumentene for DLC, men føler det ikke gjenspeiler virkeligheten. Javist, det er et kjempepotensiale, men med dagens pengeglade aktører blir alt vridd i favør av utgiveren, ikke forbrukeren. Jeg sammenlikner det gjerne med telenor og filmindustrien, som korrupterer henholdsvis bredbåndsteknologi og digital distribusjon for å klemme mest mulig penger ut av markedet.

 

Jeg betaler heller hundre og tyve kroner for en solid ekspansjonspakke, som gir meg timer av underholdning, fremfor femti kroner for noe som varer under en time.

Færre releaser gir også bedre kvalitet etter min mening. Det virker som om forfatterne og programmerne faktisk får tid til å lage noe innhold fremfor noe masseproduserte genetiske greier. Ikke minst vil færre releaser avsette mere tid til testing og kvaliteteskontroll *host*dragon age*host*.

 

edit: Og ikke minst, det faktumet at DLC'er krever at jeg betaler for noe som jeg ikke får eierett over.

Endret av frankpettersen
Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig om 20 år, da jeg bestemmer meg for å bli nostalgisk og vil spille Mass Effect 2 igjen, er serverne for DLC nedlasting nedlagt ?

Dette jeg også er mest redd for.

Det er dette som er det beste argumentet mot DLC'er.

Men det samme argumentet gjelder all digital distribusjon.

 

I tillegg er det litt tvilsomt om DVD-platen din lar seg avspille om 20 år. Spørs hvilken plast som brukes i platene.

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig om 20 år, da jeg bestemmer meg for å bli nostalgisk og vil spille Mass Effect 2 igjen, er serverne for DLC nedlasting nedlagt ?

Dette jeg også er mest redd for.

Det er dette som er det beste argumentet mot DLC'er.

Men det samme argumentet gjelder all digital distribusjon.

 

I tillegg er det litt tvilsomt om DVD-platen din lar seg avspille om 20 år. Spørs hvilken plast som brukes i platene.

 

Jepp, mange av de første spillene jeg kjøpte fungerer ikke lenger (omtrent 10 15 år + - gammle), cd\dvd holder rett å slett ikke så lenge. Derimot fungerer kasetter\vhs\lp plater like bra ).

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette kan være en grei ting å gjøre for å motvirke piratkopiering, og så lenge det er gratis ser jeg ikke noe problem med det. Problemet oppstår når man må betale for det og ender opp med å spille et spill man har betalt 5-600 kroner for, og alikevell sitter man med følelsen at man går glipp av noe hvis ikke man betaler 100 kr ekstra for DLC.

Lenke til kommentar

Hmm, av en eller annen grunn så tolket jeg twitret helt annerledes enn det alle disse nyhets-sidene gjorde første gang jeg leste det. For meg så ser det ut som om det de sier er at de har tatt til seg kritikken fra DA:O launch, og at ME2 vil derfor ikke ha allerede klargjort DLC på launchdagen. (og sannsynligvis heller ikke in-game "reklame" for DLC)

 

Ingen andre som oppfattet det sånn ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...