Gå til innhold

CyanogenMOD: Diskusjon og spørsmål


Anbefalte innlegg

CyanogenMOD er en skreddersyd firmwaredistribusjon for en rekke Androidenheter (Se seksjonen for støttede enheter). CyanogenMOD er basert for å øke ytelsen og stabiliten sammenliknet med andre Androidbaserte ROM's som HTC, T-Mobile og Google gir ut. CyanogenMOD (CM) tilbyr en rekke funksjoner og forbedringer som ikke er finnes i andre versjoner av Android. For mer informasjon kan du lese litt her og her

 

Hvorfor velge CM?

 

Det siste og beste fra både den offisielle kodebasen til Google samt kodebasen til CyanogenMOD prosjektet. Vi er mange utviklere og brukere som bidrar med kode og tilbakemeldinger og mange forbedringer og endringer blir lagt inn hver dag. Resultatet er en meget stabil og funksjonsrik versjon av Android.

 

Borte er dagene hvor du venter på HTC og andre å gi ut oppdateringer til telefonen din, CyanogenMOD er alltid oppdatert til nyeste versjon av Android komplett med de nyeste endringene til kodetreet.

 

Linker

 

Støttede Enheter med nedlastningslinker

 

Spesifikasjoner og tekniske detaljer

Siste versjon av Google apps

CyanogenMOD Wiki

CyanogenMOD blog

Bugtracker

Gerrit

Github

 

(Merk: Noen enheter mangler på overnevnte side. Eksempelvis Desire HD som du finner de siste nattlige utgivelsene til her.

 

Hvilken versjon skal jeg velge?

 

Nye versjoner av CyanogenMOD blir kompilert for hver telefon ca en gang om dagen. Disse er såkalte Nightly-utgivelsene er kan inneholde bugs og mangler, men jo nærmere stabil utgivelse man kommer jo mer stabil er disse utgivelsene og i etterkant av en stabil utgivelse vil nightly-utgivelsene potensielt inneholde en rekke oppdateringer basert på tilbakemeldinger fra de stabile utgavene.

 

For den litt mindre eventyrlystne brukerne, eller de som ikke ønsker å oppdatere telefonen hver dag men som likevel ønsker det siste og beste kan experimental-utgivelsene anbefales. Dette er typisk RC (Release Candidates) versjoner som det gjerne er 3-4 av før den endelige utgivelsen kommer.

 

Sist men ikke minst har vi de ferdigstillte utgivelsene. Utgivelsen av CM7 Final kommer om få dager og vil være regnet som svært stabil og solid og passer for de som ikke ønsker å ekperimentere for mye med telefonene sine men som bare ønsker noe som fungerer bra.

 

Hvordan installere CyanogenMOD?

 

Installasjonsprosessen er enkel og grei og stort sett lik alle andre custom roms. Du kan enten bruke ROM Manager eller gjøre det på følgende vis:

 

NB: Dette forutsetter at du har root-tilgang på telefonen og har installert en recovery image.

  • 1: Last ned ønsket utgivelse sammen med siste versjon av Google apps (trengs kun første gang eller etter en wipe)
  • 2: Put begge .zip-filene på minnekortet og husk plassering.
  • 3: Boot opp i recovery-mode
  • 4: Wipe cache og dalvik cache (ikke nødvendig men anbefales)
  • 5: Wipe data hvis dette er første gang du installerer CyanogenMOD
  • 6: Installer .zip-filene. ROM først, Google Apps etterpå
  • 7: Kjør Fix-permissions (valgfritt)
  • 8: Reboot

Hvordan kan jeg bidra?

 

Den enkleste måten du kan bidra er å gi tilbakemeldinger på feil og mangler slik at vi kan rette det opp. Du kan enten melde fra her eller på CyanogenMOD forumet, eller du kan legge inn bugmeldinger i bug trackeren.

 

Hvis du ønsker å bidra med kode kan du også lett gjøre det. Først må du laste ned kildekoden (følg første del av guiden her. Dermed kan du sette opp utviklermiljøet ved å følge denne guiden.

 

Personlig har jeg bidratt med kode og norske oversettelser de siste måneden og trives godt med det. Tidligere har jeg bidratt med kode rett til Google men jeg har det mer moro med å leke med CyanogenMOD da jeg har større spillerom og frihet samt at det jeg koder blir implementert mye raskere og når flere brukere fortere enn hvis jeg går gjennom Google, dog når vi fikser bugs i Android-kildekoden så blir dette stort sett implementert av Google også.

 

Hensikten med denne tråden er å selvsagt for å spre det glade budskap men primært er det for å samle tilbakemeldinger og hjelpe den norske brukerbasen. Så hvis du har spørsmål eller ønsker, har du kommet til riktig sted smile.gif

 

Enjoy!

Endret av Untouchab1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører en rom som bruker cm7 (nightlies) og har fra dag1 jatt problemer med wifi. Jeg får logget meg på, men dekningen er dårligere enn den var på revolution HD, og jeg mister kontakten med routeren alt for ofte på steder jeg aldri mistet den på før. Må reboote 2-5g om dagen for å få koblet meg på wifi.

 

Jeg bruker anbefalt radio, og jeg utførte den greia man skal gjøre før man slår på wifi etter første oppstart på ROM'en.

 

Er dette et CM-problem?

Lenke til kommentar

Hurra!(eller noe)

har brukt cm siden jeg hadde ADP1 og er som alltid storfornøyd :)

satt selv å vurderte om jeg skulle oversette litt for CM, men kom fram til at tiden strakk ikke helt til. Så donerte heller litt cash for å dra litt på.

 

eneste problemet jeg har hatt med CM7 er når jeg skulle spille av musikk i bilen via AUXinngangen. da låste absolutt alle programmene jeg gikk inn på bla. spotify, telefon og ADWlauncher(!). rebootet 3-4 ganger uten hell, kjørte fix permissions uten hell og ga opp. byttet til en annen kabel og alt funket som det alltid har gjort :hmm:

 

Men uansett: Flott ROM! stå på og fortsett å levere varene!

 

(har forresten HTC desire)

Lenke til kommentar

Jeg kjører en rom som bruker cm7 (nightlies) og har fra dag1 jatt problemer med wifi. Jeg får logget meg på, men dekningen er dårligere enn den var på revolution HD, og jeg mister kontakten med routeren alt for ofte på steder jeg aldri mistet den på før. Må reboote 2-5g om dagen for å få koblet meg på wifi.

 

Jeg bruker anbefalt radio, og jeg utførte den greia man skal gjøre før man slår på wifi etter første oppstart på ROM'en.

 

Er dette et CM-problem?

 

 

Hei!

 

Du kjører altså ikke en ren CM7 rom? Vet du hvilken CM7 nightly den er basert på? Og til slutt, hvilken telefon har du? :) har ikke sett noen rapporter om problemer i det siste når det gjelder Wifi..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har brukt CM7-RC2 i snart en måned. Etter at jeg fjernet den medfølgende ADW-launcheren og begynte med GO! Launcher (installerte GO FØR jeg fjernet ADW, vel og merke :p) har jeg ikke fått en eneste force close, så jeg føler ikke noe akutt behov for å oppgradere til RC4 som nå er ute.. Men når nå final kommer etterhvert, så vil jeg nok for ordens skyld oppgradere.. Nå er jeg føre var her; har du noen tips til hvordan jeg kan oppgradere og samtidig miste minst mulig av kontakter, meldinger, programmer og innstillinger?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har brukt CM7-RC2 i snart en måned. Etter at jeg fjernet den medfølgende ADW-launcheren og begynte med GO! Launcher (installerte GO FØR jeg fjernet ADW, vel og merke :p) har jeg ikke fått en eneste force close, så jeg føler ikke noe akutt behov for å oppgradere til RC4 som nå er ute.. Men når nå final kommer etterhvert, så vil jeg nok for ordens skyld oppgradere.. Nå er jeg føre var her; har du noen tips til hvordan jeg kan oppgradere og samtidig miste minst mulig av kontakter, meldinger, programmer og innstillinger?

 

Du trenger vel egentlig bare å slette dalvik cache.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har brukt CM7-RC2 i snart en måned. Etter at jeg fjernet den medfølgende ADW-launcheren og begynte med GO! Launcher (installerte GO FØR jeg fjernet ADW, vel og merke :p) har jeg ikke fått en eneste force close, så jeg føler ikke noe akutt behov for å oppgradere til RC4 som nå er ute.. Men når nå final kommer etterhvert, så vil jeg nok for ordens skyld oppgradere.. Nå er jeg føre var her; har du noen tips til hvordan jeg kan oppgradere og samtidig miste minst mulig av kontakter, meldinger, programmer og innstillinger?

 

Slette cache og dalvik cache og kjør en "fix permissions "etter du har flashet, så mister du ingenting :)

Lenke til kommentar

Jeg skal velge Desire GSM ja?

 

Kanskje ett dumt spørsmål, men blir telefonen på "norsk" hvis man gjør dette?

 

Telefonen var låst til telenor, men er åpnet med kode fra Telenor. Gjør dette noe?

 

Det står:

NOTE: the ClockworkMod version 2.5.0.7 installed by Unrevoked3 is widely reported not to work with new "PVT4" batches of the Desire. To find out version of the device:

 

Shutdown the HTC Desire (GSM).

Power it on by pressing at the same time the back button and the power button.

A screen will appear and the first line will reveal the phone version.

Choose "reboot" option to reboot the phone to its normal mode.

 

Some newer versions of the ClockworkMod Recovery. Amon_Ra's Recovery is also known to work.

 

Hvis jeg laster ned versjonen fra http://unrevoked.com/#desire pr i dag, vil denne fungere når jeg har PVT4?

 

Og til slutt, jeg skal bare bruke oppskriften på: http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=HTC_Desire_%28GSM%29:_Full_Update_Guide ?

Endret av MobilNerd
Lenke til kommentar

Jeg skal velge Desire GSM ja?

 

Kanskje ett dumt spørsmål, men blir telefonen på "norsk" hvis man gjør dette?

 

Telefonen var låst til telenor, men er åpnet med kode fra Telenor. Gjør dette noe?

 

Det står:

NOTE: the ClockworkMod version 2.5.0.7 installed by Unrevoked3 is widely reported not to work with new "PVT4" batches of the Desire. To find out version of the device:

 

Shutdown the HTC Desire (GSM).

Power it on by pressing at the same time the back button and the power button.

A screen will appear and the first line will reveal the phone version.

Choose "reboot" option to reboot the phone to its normal mode.

 

Some newer versions of the ClockworkMod Recovery. Amon_Ra's Recovery is also known to work.

 

Hvis jeg laster ned versjonen fra http://unrevoked.com/#desire pr i dag, vil denne fungere når jeg har PVT4?

 

Og til slutt, jeg skal bare bruke oppskriften på: http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=HTC_Desire_%28GSM%29:_Full_Update_Guide ?

 

Hei! Litt usikker på hva du mener.

 

Hvis du har rootet telefonen allerede er det ganske enkelt bare å laste ned ROM Manager fra Market og installere nyeste versjon av Clockwork Recovery Image (Kom ny versjon i går faktisk, v3.0.2.4.

 

Deretter laster du ned nyeste versjon av CyanogenMOD (GSM Desire) sammen med google apps'ene og putter på minnekortet.

 

Reboot i Recovery, slett data og dalvik cache, flash rom'en, og du er good to go.

 

Norsk språk finnes og alt du trenger er å sette dette i settings --> language & keyboard: Select Language. Alt Android-spesifikt er oversatt til Norsk og jeg jobber med resten (CyanogenMOD-spesifikke apps og funksjoner).

 

Hvis du derimot kjører stock ROM og ikke har root må du følge rooting-guiden her ja. Hvis det virker gresk for deg kan det hende du bør velge å holde deg unna og kose deg med stock firmware.

 

Lykke til og bare spør hvis det skulle være noe ;)

Lenke til kommentar

Får Error 7 så da er vel telefonen branded med telenor selv om den er låst opp ettersom jeg skjønner :) Har du en god guide på hva jeg gjør nu da :)

 

Huff, nå har ikke jeg brukt operatørlåste telefoner på mange mange år, så har aldri satt meg inn i problematikken en gang. Du får meldigen når du flasher .zip-filen, sant? Og du har ringt telenor og fjernet operatørlåsen?

 

Denne linken nevner at du må lage et Gold Card hvis du har en "branded"-telefon, noe jeg mistenker at du da kanskje har? Da kan du sikkert følge denne guiden!

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Gikk ikke med goldcard heller gitt, jaja da tror jeg det er over mine kunnskaper :). Alt går bra til jeg skal innstallere CyanogenMOD, men tror kanskje det har noe med at s-on (sikkerhetsgreie :p) er på. Får ikke slått dette av :). Hvis andre har gode løsninger rop ut :)

 

Hmm, merkelig! Hvis du trenger s-off tror jeg du kan følge denne guiden!

Lenke til kommentar

Hei, Kjører cm-7 siste versjon av nightly til galaxy s. Er storfornøyd! lurte bare på om noen vet hvorfor det virker så vanskelig å lage custom rom til samsung galaxy s? har bestandig lurt på hvorfor det er kun experimental mod av CM?

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...