Gå til innhold

Nordmann i fengsel for datainnbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva har han egentlig gjort ?

 

Ingen tar jo skade av at en eller annen får tak i passord/konto info så lenge dette faktisk ikke benyttes til noe. Dersom det er ulovlig kun å sitte på sensitiv informasjon bør jo DLD bli kjent ulovlig før det i det hele tatt settes i gang.

Lenke til kommentar

Hva har han egentlig gjort ?

 

Ingen tar jo skade av at en eller annen får tak i passord/konto info så lenge dette faktisk ikke benyttes til noe. Dersom det er ulovlig kun å sitte på sensitiv informasjon bør jo DLD bli kjent ulovlig før det i det hele tatt settes i gang.

 

Den der støtter jeg.

Lenke til kommentar

Likheter til DLD er vel litt feil bruk av ord, men jeg ser ihvertfall faren ved DLD sett i sammenheng med en sak som denne.

Det er snakk om å lagre enorme mengder data separert på flere lokasjoner. Hva stopper en privat aktør (som har lov til å hente ut dataene) til å samle inn fra flere kilder og så data mine underlagene til å kartlegge folk uten deres viten og vilje?

det kan jo lett igjen misbrukes til enten planlagte ransbølger eller massiv personrettet markedsføring.. Bare for å nevne et par..

 

Samme grunn som hvorfor jeg for en ser Digipost som dømt til å feile hvis bare nok kloke hoder klarer å få fram at det er det samme som å henge opp all posten din på oppslagstavla i resepsjonen til NAV.

Lenke til kommentar

Her er beviset på DLD er dødfødt og sikkerheten er lav.

Og med regjeringen i høysetet så blir det Windows servere, og da er løpet kjørt før det noensinne har begynt, for makan til dårlig sikkerhet skal man lete lenge etter.

Og beviset har vi sett 2 ganger, purken og helsevesenet var jo satt ut av spill for ikke så lenge siden...

 

Men som sagt, Erna og blondinen har samme kunnskap om PCer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har han egentlig gjort ?

 

Ingen tar jo skade av at en eller annen får tak i passord/konto info så lenge dette faktisk ikke benyttes til noe. Dersom det er ulovlig kun å sitte på sensitiv informasjon bør jo DLD bli kjent ulovlig før det i det hele tatt settes i gang.

Jeg skal ha 30 000 i året for at DLD skal sitte på min sensitive informasjon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er beviset på DLD er dødfødt og sikkerheten er lav.

Og med regjeringen i høysetet så blir det Windows servere, og da er løpet kjørt før det noensinne har begynt, for makan til dårlig sikkerhet skal man lete lenge etter.

Og beviset har vi sett 2 ganger, purken og helsevesenet var jo satt ut av spill for ikke så lenge siden...

 

Men som sagt, Erna og blondinen har samme kunnskap om PCer.

Tror du har misforstått ett eller annet hvis du tror at ting automatisk blir mindre sikkert hvis man kjører Windows som OPERATIVSYSTEM.

 

Informasjonstjenester skal aldri være beskyttet av sikkerheten i operativsystemlaget! Det skal være beskyttet av tilgangskontroll i applikasjons- og databaselaget. Utover dette skal sikkerhet ligge i brannmur og eventuelle andre sikkerhetsanretninger.

 

Sikkerheten er aldri bedre enn det svakeste ledd, og hvilket operativsystem som kjører tjenestene har absolutt ingenting å si. Rutiner og god oversikt over tjenestene sine er alfa og omega. Alle patchede Windowsversjoner over Windows 2000-nivå har godkjent enterpise-sikkerhet.

 

Det finnes mange usikrede linux-servere der ute.

Endret av novastrum
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva har han egentlig gjort ?

Har du lest artikkelen? Han har brutt seg inn på flere store nettsamfunn og brukt noe av informasjonen han fikk tak i til å ta kontroll over et hundretalls e-postkontoer. Han har også lastet ned (noe jeg vil tro var) private bilder fra disse kontoene. Du ser ikke noe galt med dette?

 

 

Ingen tar jo skade av at en eller annen får tak i passord/konto info så lenge dette faktisk ikke benyttes til noe. Dersom det er ulovlig kun å sitte på sensitiv informasjon bør jo DLD bli kjent ulovlig før det i det hele tatt settes i gang.

Saken går jo ut på at han har brutt seg inn på datasystemer for å få tak i bruker- og personinformasjon, ikke at han har hatt det lagret på datamaskinen sin.

 

 

Moderatornotis: Dette har ingenting å gjøre med DLD. Starter dere en DLD-diskusjon vil innlegg slettes.

Lenke til kommentar

Hva har han egentlig gjort ?

 

Ingen tar jo skade av at en eller annen får tak i passord/konto info så lenge dette faktisk ikke benyttes til noe. Dersom det er ulovlig kun å sitte på sensitiv informasjon bør jo DLD bli kjent ulovlig før det i det hele tatt settes i gang.

 

Nei det der faller på egen urimelighet Tiltman. Vedkomne har bevist stjålet brukerdata fra sin arbeidsgiver/oppdragsgiver og har så brukt disse for å finne bilder etc. Disse bildene har han så lastet ned til sin pc. Klart fyren skal ha straff. Tenk om det var svært private bilder av deg han lastet ned? Litt kjipt å ikke vite hvor mange andre som har sett bildene og hvor mange kopier som sirkulerer omkring. Straff som fortjent.

 

DLD blir en helt annen sak. Selv om DLD er et overgrep mot landets borgere og de ansvarlige bør dermed stilles for riksrett.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva har han egentlig gjort ?

Har du lest artikkelen? Han har brutt seg inn på flere store nettsamfunn og brukt noe av informasjonen han fikk tak i til å ta kontroll over et hundretalls e-postkontoer. Han har også lastet ned (noe jeg vil tro var) private bilder fra disse kontoene. Du ser ikke noe galt med dette?

"Ta kontroll over" er vel litt drøyt ?

Det står ikke nevnt at han har benyttet epost kontoene etc.

 

Det virker som han har kopiert bilder, men det står ingenting om disse bildene så er distribuert/publisert på noen måte.

 

Nei det der faller på egen urimelighet Tiltman. Vedkomne har bevist stjålet brukerdata fra sin arbeidsgiver/oppdragsgiver og har så brukt disse for å finne bilder etc. Disse bildene har han så lastet ned til sin pc. Klart fyren skal ha straff. Tenk om det var svært private bilder av deg han lastet ned? Litt kjipt å ikke vite hvor mange andre som har sett bildene og hvor mange kopier som sirkulerer omkring. Straff som fortjent.

Tja, kanskje. I og med at gubben faktisk lasta ned noen bilder er det vel på sin plass med en liten straff. Jeg synes dog straffen langt overgår hva som er rimelig sammenlignet med f.eks. voldtekt etc.

 

Selv sitter jeg på noen tusen kredittkort (inkl cvc), et himla antall brukerkontoer til ulike tjenester (bla.a. epost kontoer og sosiale sider). Alt dette via systemer i jobben, til og med uten å bryte meg inn noe sted. Ikke at jeg bruker dette til noe, men jeg har altså tilgang på data'ene.

 

Så forskjellen mellom meg og fyren er at han faktisk lasta ned noen bilder. Hmmm...

Lenke til kommentar

Ja, det er Arbeiderpartiets skyld at Høyre har en svak leder som lar seg presse til å deaktivere personvernet, er det det du prøver å si? Høyre har tapt uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Nå skal det sies at dette er etter press fra EU også, så ikke sitt her å gi all skylden på politikerne våres. Høyre har ikke tapt i mine øyne, står fortsatt som No. 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...