Gå til innhold

Guide: TV-Skolen: Slik kobler du PC-en til flatskjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en myte at ikke DVI kan overføre lyd. Fra mitt HD4870 direkte til min Onkyo nr-905 får man overført 5.1 lyd i 192kHz. Man må bruke overgangen fra DVI til HDMI som fulgte med grafikkortet da hd4870 kun har DVI utgang.

 

Ikke nok med det så får man også overført dette samtidig som det kjøres signal til skjermen i 60Hz med FullHD oppløsning av 1920 x 1080P til Panasonic G20.

 

 

Likevel bruker jeg HDMI når dette er tilgjengelig siden dette er standarden av en eller annen syk grunn.

 

Edit: Må legge til at det var en bra artikkel slik at det ikke bare blir surmaget kritikk fra min side. Emnet er jo veldig interessant og alltid noe som er vel verdt å lese om. Ser frem til HD lyd i dataspill, når noen tenker på å implementere dette.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar

Det er en myte at ikke DVI kan overføre lyd. Fra mitt HD4870 direkte til min Onkyo nr-905 får man overført 5.1 lyd i 192kHz. Man må bruke overgangen fra DVI til HDMI som fulgte med grafikkortet da hd4870 kun har DVI utgang.

 

 

 

DVI-tilkoblingen kan overføre lyd, men DVI-kabler kan ikke det. Derfor trenger man en DVI-HDMI overgang.

 

Fra artikkelen:

"Skulle PC-en din ha DVI og flatskjermene kun HDMI, finnes det overganger å få kjøpt. En slik løsning vil fortsatt ikke kunne overføre lyd. "

 

Dette er da feil, da DVI-tilkoblingen i PCen kan overføre lyd, men ikke selve DVI-kabelen i seg selv.

Endret av chairgame
Lenke til kommentar

DVI kan overføre lyd ja, men du er avhengig av at ALLE pinnene fra skjermkortet er overførbør.

Dette er ikke gjort på alle DVI kabler, og ergo kan ikke DVI overføre lyd og du må ha adaptret i skjermkortet for å få HDMI.

 

Det du mener er at om du har en, er det dual link-DVI?, med alle pinnene, så kan man overføre lyd gjennom kabelen også?

Lenke til kommentar

Hvorvidt DVI kan overføre lyd kommer i hovedsak an på skjermkortet og driveren. Det er ikke sandard for hvordan man kan benytte ubrukte linjer på DVI til lyd, så produsentene har side egene løsninger.

 

Man trenger altså skjermkort og drivere fra en produsent som støtter dette og tilhørende DVI/HDMI overgang.

 

Når ATI begynte med dette var det så gar variasjon fra kort til kort. Jeg har opplevd å ha DVI/HDMI-overgang til et kort som ikke koblet I/Oen riktig på et annet kort.

Lenke til kommentar

Grei Guide...

 

Men, det folk vanligvis sliter med er ikke å få bildet på skjermen, men å få lyd til skjermen om den støtter dette.

 

Hadde vært fint å slengt med et par bilder som f.eks. illustrerer "Control Panel -> Sound", som brukes for å få datamaskinen til å sende lyd ut på riktig kabel.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...