Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 590


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil komme med en liten betraktning angående støytesten: Den er nok 100% nøyaktig, men ikke særlig realistisk.

 

Et skjermkort vil under bruk stå i en PC uansett, og det er en måling av det som er interessant. Viftestøy er heller ikke nødvendigvis den eneste støykilden på et skjermkort. Hvis jeg kan komme med et forslag, så bør dere så snart som mulig oppgradere testriggen med et Z68 hovedkort, helst med passiv kjøling, vannkjøle prosessoren (Corsair H70?) og lage en baseline-måling, både idle og load, med det integrerte skjermkortet i prosessoren. Da har dere noe å gå ut fra når dere eventuelt måler skjermkort på "gamlemåten."

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Det kommer med innebygd 3D Surround støtte.. mao noe lignende Eyefinity.

 

For min del er det ingen tvil om hva jeg ville gått for mtp GTX 590 vs HD6990. Synes nVIDIA har gjort en bedre jobb, til tross for noe dårligere ytelse.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Dersom noe skal være meningsløs må det være fraværet av dette + varmeutviklingen på dette kortet.

HW.no burde heller vist grafer med kun ett par av dagens kort, og gitt brukerene mulighet til å sammenligne hele databasen på forskjellige verdier og kort.

Skulle gjerne sett minimum fps med ett ganske "standard" oppsett, clocket på forskjellige nivåer.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meningsløst kraftig overskrift!

 

En klarer uten de helt store anstrengelsene å dra maks av dette kortet. Kjører en over 2 eller 3 skjermer i 1920x1200 sliter nok dette kortet litt.

Hva vil artikkelforfatter kalle å kjøre 3xSLI av denne?

 

Hold dere vekk fra tåpelige taboloid-overskrifter og bruk heller energien og spalteplass på å få litt mer utfyllende tester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en liten betraktning angående støytesten: Den er nok 100% nøyaktig, men ikke særlig realistisk.

 

Et skjermkort vil under bruk stå i en PC uansett, og det er en måling av det som er interessant. Viftestøy er heller ikke nødvendigvis den eneste støykilden på et skjermkort. Hvis jeg kan komme med et forslag, så bør dere så snart som mulig oppgradere testriggen med et Z68 hovedkort, helst med passiv kjøling, vannkjøle prosessoren (Corsair H70?) og lage en baseline-måling, både idle og load, med det integrerte skjermkortet i prosessoren. Da har dere noe å gå ut fra når dere eventuelt måler skjermkort på "gamlemåten."

Hehe, jeg var inne på tanken om jeg skulle skrive noe om akkurat dette, og det er godt å se vi har lesere som virkelig følger med, takk! :-)

 

 

Vi har gjort en vurdering og hatt flere diskusjoner rundt akkurat dette du snakker om her, ikke bare blant skjermkortene, men også i flere andre kategorier.

 

Hovedproblemet i forhold til situasjonen du nevner er det enorme antallet variabler. Tykkelse på kabinettet, utformingen på kabinettet, plassering av vifter, type vifter, type kjøleløsning, vibrasjonsisolering, strømforsyning, plassering av strømforsyning og hastighet på de forskjellige viftene bare for å nevne noe.

Det hele bryter uansett ned til at en hver bruker har forskjellige oppsett på ett eller annet punkt, og at enkelte slike målinger fort blir like irrelevante som de er er hjelpsomme. Slik vi nå måler støynivået på skjermkortet kan vi helt klart og korrekt vise forskjellene. Om du har alle de andre komponentene i maskinen din, og bare veksler mellom HD 6990 og GTX 590, vil forskjellen målingene våre viser være den du også opplever hjemme.

 

Det skal også sies at jeg har lekt litt med tanken på å gjøre et par målinger av komplette maskiner, for å i det minste kunne tegne et veilledende bilde. Det byr igjen på en rekke utfordringer i forhold til hvordan dette skal gjøres nøyaktig, men det er utfordriunger vi bare liker og får løst :-)

 

 

 

Nvidias svar på Eyefinity heter Surround.

 

Korrekt, men det er viktig å merke seg at Eyefinity kan strekke seg til seks skjermer med en totalt oppløsning opp mot 8000 x 8000 piksler. Surround kan bare jobbe opp mot tre skjermer som hver kjører 1920 x 1080 piksler. Samtidig kan Surround gi deg 3D på hele oppsettet. Dette er de respektive teknologien som er fysisk bygget inn i kjernen. AMD kan gi deg 3D, men da bare via tredjeparts programvare.

Lenke til kommentar

Enig med konklusjon, sitter med Asus versjonen her nå og er veldig fornøyd så langt. Går som hånd i hanske med [email protected] og det viste seg å være skjermkort flaskehals i vantage og 3dmark 11 for scoren steg betraklig mens den var lik i 06 0g 05, satt med 580gtx før.

 

Men er ikke enig i Meningsløs kraft, spill jeg for brukt ytelsen i alleredet er Flight FX, Crysis Videre kommer det sterke Pc titler nå som Witcher 2. Crysis 2 holder jeg på å laste ned nå, men det ser ut til å ta tid. Tipper jeg alleredet her for se små problemer.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det heter 3D Vision Surround. Dvs. støtte for 3D bilde strukket over inntil 3 skjermer. Krever enten GTX 590 eller 2 kort i SLI.

 

Det heter Surround, Eyefinity har ikke 3D bilde,men bare mulighet til å spille spill over flere skjermer.

 

Det går ann å spille over 3 skjermer med nVidia uten 3d. Altså 2d.

 

 

 

3D vision Surround er to funksjoner samlet under et markedføringnavn.

 

3D vision (3D delen hvor du kan se bilde i 3d), Surround (som er muligheten til å spille over 3 skjermer)

 

Nesten som Audi Turbo Quatro. Hvor Turbo og Quatro ikke har noen med hverandre å gjøre.

post-60060-0-31475300-1301344229_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg er såvel fornøyd med ytelsen, støy og temp.

Det jeg ikke er fornøyd med at 590 har veldig liten minne i forhold til hva den blir brukt til. 1.5GB pr gpu er latterlig lite. I Crysis 2 er minnebruken oppe på 1502MB dvs nesten brukt opp! BC2 er på rundt 1300. Jeg tør ikke tenke på hva BF3 kommer til å bruke. Og fortsatt er bottlenecken på GPU og ikke CPU.

Lenke til kommentar
1.5GB pr gpu er latterlig lite. I Crysis 2 er minnebruken oppe på 1502MB dvs nesten brukt opp

 

Jepp, har nevnt skuffelsen her før for min del også. Vet ikke om det er teknisk umulig men måtte da gått fint med 384 x 12 ca 4.6 (for det må vel være partall selvsagt). eller 384 x 10 = 3840 .

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Har en misstanke om at dere kjører Furmark eller noe slikt som GTX590 kjører ned frekvensen og dermed effektforbruk og støy når dere har gjort effektmålingene. Er klar over at slike målinger varierer en del mellom forskjellige testoppsett, men de var ett stykke utenfor andre tester jeg har lest.Hos anandtech ser man f.eks at kortet bruker vesentlig mer effekt i crysis enn i Furmark.Ellers synes jeg det var en sjekk liten test.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott test, for det meste. Det er interessant at GTX 590 bare slår HD 6990 i et ab spillene dere tester. Jeg vil tippe dette har en sammenheng med at alle sammenligningsgrafene er ved 2560*1600. Dette er riktig nok i de fleste tilfeller den eneste oppløsningen det er interessant å teste dette kortet i, men det hadde allikevel vært fint å se hvordan det gjør det mot HD 6990 i lavere oppløsninger.

 

bOMS: Det du sier er helt riktig. På de siste ørten grafikkorttestene har Hardware.no støy- og effekttestet kortene ved idle og under Furmark. Furmark hadde inntil nylig en viss relevanse som et worst case scenario, men nå har både AMD og Nvidia begynt å strupe klokkehastigheten i Furmark. Der AMD bare begrenser seg til oppgitt TDP, er Nvidia langt mer agressiv, og GTX 590 har betydelig lavere effektforbruk i Furmark enn i et gjennomsnitts spill. Derfor er Furmark nå totalt uinteressant, og det eneste som bærer noen relevanse er å teste effektforbruket i et spill. Hvis jeg husker riktig skal testbenken for grafikkort snart få en oppdatering, og jeg håper virkelig at Hardware.no retter opp denne feilen. For den har i det siste faktisk blitt ganske vesentlig.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Jeg vil komme med en liten betraktning angående støytesten: Den er nok 100% nøyaktig, men ikke særlig realistisk.

 

Et skjermkort vil under bruk stå i en PC uansett, og det er en måling av det som er interessant. Viftestøy er heller ikke nødvendigvis den eneste støykilden på et skjermkort. Hvis jeg kan komme med et forslag, så bør dere så snart som mulig oppgradere testriggen med et Z68 hovedkort, helst med passiv kjøling, vannkjøle prosessoren (Corsair H70?) og lage en baseline-måling, både idle og load, med det integrerte skjermkortet i prosessoren. Da har dere noe å gå ut fra når dere eventuelt måler skjermkort på "gamlemåten."

Hehe, jeg var inne på tanken om jeg skulle skrive noe om akkurat dette, og det er godt å se vi har lesere som virkelig følger med, takk! :-)

 

 

Vi har gjort en vurdering og hatt flere diskusjoner rundt akkurat dette du snakker om her, ikke bare blant skjermkortene, men også i flere andre kategorier.

 

Hovedproblemet i forhold til situasjonen du nevner er det enorme antallet variabler. Tykkelse på kabinettet, utformingen på kabinettet, plassering av vifter, type vifter, type kjøleløsning, vibrasjonsisolering, strømforsyning, plassering av strømforsyning og hastighet på de forskjellige viftene bare for å nevne noe.

Det hele bryter uansett ned til at en hver bruker har forskjellige oppsett på ett eller annet punkt, og at enkelte slike målinger fort blir like irrelevante som de er er hjelpsomme. Slik vi nå måler støynivået på skjermkortet kan vi helt klart og korrekt vise forskjellene. Om du har alle de andre komponentene i maskinen din, og bare veksler mellom HD 6990 og GTX 590, vil forskjellen målingene våre viser være den du også opplever hjemme.

 

Det skal også sies at jeg har lekt litt med tanken på å gjøre et par målinger av komplette maskiner, for å i det minste kunne tegne et veilledende bilde. Det byr igjen på en rekke utfordringer i forhold til hvordan dette skal gjøres nøyaktig, men det er utfordriunger vi bare liker og får løst :-)

 

OK, jeg ser at argumentet mitt kan snus, og at den nye testmetodikken er bedre egnet til å få frem forskjellene mellom skjermkort. Jeg håper at dere vil utnytte dette til fulle ved å ta med "mini-tester" av skjermkort med oppgraderte kjølere, som Gigabyte Windforce, MSI Twin Frozr II og Sapphire VAPOR-X. Hovedsaklig med vekt på støy og temperatur, muligens med overklokkingsmuligheter og et par sammenligningstester med "originalen".

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Dette er satt inn både for å spre strømmen og dele varmen utover et større område.

 

Man sprer da vel ikke strøm .... man leder strøm! Det er ikke en tesla-coil eller en vannspreder vi snakker om, men en bane som kan lede mer strøm enn en gitt referanse. Det samme gjelder varme, men "varmespreder" er vel strengt tatt godkjent...?

 

 

 

Tenk å spre strøm i vildens sky rundt seg .... kraftselskapene hadde virkelig fått noe å bryne seg på!

 

Ein mann i midten av tjueåra spredde i går straum rundt seg med eit skjermkort for den store gullmedalja. Lennsmannen ble kobla inn i sakja med 230V. Dette var til inga nytte, da straumspredaren hadde eit større skjermkort enn nogon anan kunne tenkja seg, og den lystige straumspredaren holdt på til tidleg på morgonkvisten.
Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...