Gå til innhold

Samsung utvider utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung har etter min mening klart å finne speilløsnisjens sweet spot.

 

Lommevennlig størrelse er hele poenget med den kompakte størrelsen som fjerning av speilet gir. Da må selvsagt ikke objektivet ødelegge for lommevennligheten.

 

Se på "barnerekka" foran:

 

Lensfamily540-540x360.jpg

 

Sånn skal det være! :thumbup:

 

Men for å komme med noe kritisk også så håper jeg de oppgraderer 30-millimeteren med i-Fn knapp. I tillegg kunne jeg ønsket kraftigere vidvinkel enn 16 mm når de først skal ha en fast vidvinkel. 16 mm føler jeg ligger for nært opp til den vide delen av normalzoomene (18 og 20 mm). 10 eller 12 mm hadde vært glimrende. (Jeg vet Samyang har en 8mm Fisheye til NX, men den blir alt for stor). Gjerne med "dårligere" blenderverdi om det skal til for å gjøre det like kompakt som 16 millimeteren.

 

Litt digital zoom (crop uten oppskalering) hadde gjort det lettere å komponere riktig på stedet selv om man ikke har nøyaktig den brennvidden man ønsker. 2x hadde holdt fint. Da hadde man hatt full oppløsning med normalzoomen fra 20-50 mm og ned mot 1/4 oppløsning ved tilsvarende 100mm. Man ville også forlenget en fast 10mm til å dekke brennviddeområdet opp til normalzoomen.

 

At man har mulighet til å velge eller velge bort innebygget elektronisk søker og blits er veldig bra!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

NX100 med 20-50mm koster ikke mer enn 1995,- for tiden, så du kan jo joine Samsungs leir da. ;)

 

Blir nok ingen konvertering fra Nikon med det første nei.. Men jeg har testet Samsungs NX10, og jeg må si jeg likte det, tror det var med kitobjektiv. NX10 + div pancakes ville vært en fin og kompakt kombo. Har ikke prøvd noen andre NX-kameraer, og vet heller ikke hvilke som er på markedet, så tar utgangspunkt i mine meninger med NX10.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8?

 

... det er vel problem å få makro-objektiver som har stor blenderåpning, men skulle jo tro at det hadde gjort det ganske mye mer attraktivt for de som driver med portretter med liten dybdeskarphet også.

Tamron har en 60mm f/2. Men jeg må si jeg har ikke tenkt så mye over saken.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8?

 

... det er vel problem å få makro-objektiver som har stor blenderåpning, men skulle jo tro at det hadde gjort det ganske mye mer attraktivt for de som driver med portretter med liten dybdeskarphet også.

Jeg har tenkt på det flere ganger, at makro- og portettobjektiver med fordel kunne vært lagd i kombinasjonsobjektiver. Trolig er behovet for ekstrem nærgrense vanskelig å kombinere med stor største blender konstruksjonsmessig, ellers kunne det vært løst ved å sette objektivet i makro- eller portrettmodus med konsekvenser for nærgrense og største blender?

 

Jeg sikler voldsomt på Panasonic 45mm/2.8 Macro-Elmarit, men jeg er veldig lite interessert i makro, mye mer i portrett.

 

En annen sak er at jeg liker portrettobjektiver som tegner litt soft på de største blenderene.

Lenke til kommentar

Jeg sikler voldsomt på Panasonic 45mm/2.8 Macro-Elmarit, men jeg er veldig lite interessert i makro, mye mer i portrett.

Nå er jeg mer interessert i makro enn portrett - men har nesten ikke brukt 45mm til noen av delene ...

 

En annen sak er at jeg liker portrettobjektiver som tegner litt soft på de største blenderene.

Og det er det en del av der ute; riktignok med manuell fokus - noe du også vet ;)

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8?

Jeg har et makroobjektiv med blender f/2.5.

 

Av makroobjektiver som går til 1:1, kan fokusere til uendelig og har stor nok bildesirkel til at det kan brukes på fullframe - så er dette det eneste makrobjektivet jeg kjenner til med så stort blendertall.

 

Så - at du synes det er kjedelig at 60mm-objektivet ditt ikke er mer lyssterkt enn f/2.8 kan jeg godt forstå, men hvis du synes det er teit at et makroobjektiv ikke er mer lyssterkt enn f/2.8 - så er du kresen.. ;)

 

 

(Zeiss har et par f/2, men går bare til 1:2. Olympus har f/2, men liten bildesirkel og går til 1:2. Nikkor har en f/1 (!!!), men den kan ikke fokusere til uendelig (...) )

Lenke til kommentar

Nå har jeg solgt nesten alt av manuell optikk, foretrekker AF jeg også. Har kun SLR Magic 35mm f/1.7 og Helios 44M-6 (58mm f/2) igjen. SLR Magic er et morsomt og lite objektiv på GF1. Av de 9 bildene jeg fikk fremkalt hos JP var 2 tatt med dette objektivet.

 

Håper det kommer noe snadder til MFT rimelig kjapt, sitter å vurderer om jeg skal ut av MFT og heller satse på Fuji X100 + et par gode kompaktkameraer :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...