Gå til innhold

Test: Avanserte kompakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vanskelig å velge mellom lysstyrke, zoomområde, vidvinkel og tele. Vi gir LX5 best karakter for bra balanse mellom disse egenskapene.

LX5 får best karakter p.g.a. god balanse av egenskaper slik som lysstyrke, zoomområde, vidvinkel og tele, men LX5 er ikke best optisk. Hva med å teste skarphet?

 

 

EX1, LX5 og S95 fikk "Silver Award" og 72-73% på Dpreview, P7000 fikk 62%.

 

 

Edit:

 

Det står i testen at EX1 ikke har mulighet for filter via adapter, kan det stemme?

 

 

 

Min anbefalning:

 

Jeg anbefaler Canon S95 til de fleste uten spesiell interesse for foto.

Liten og god. Gode jpg'er med mulighet for RAW. God på høy ISO, bra rekkevidde på optikken. Alle som vil ha et godt kompaktkamera bør strekke seg opp til denne prisklassen.

 

Panasonic LX5 er mer avansert, har flere funksjoner, bedre video og er noe større. LX5 er mitt valg forran S95. Jeg kjøpte EX1 siden LX5 var priset til 4200-4500kr. Nå er prisen på LX gått helt ned til 3300kr.

 

EX1 er fortsatt et godt kamera, koster kun 2800kr. Skarp, meget god bildekvalitet på lave ISO-verdier og den har en fantastisk skjerm. Den har ikke HD-video.

 

 

G12 og P7000 er noe jeg ikke kunne tenkt meg å eid eller anbefalt. De er store og dyre, søkeren er ubrukelig. Det bedre å legge pengene i et speilløst system med mye større sensor til nesten samme pris.

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Synes sånne kameraer virkser som de begynner å bli veldig bra. Jeg må vel innrømme at jeg sikkert kunne ha gjort 90% av min bidetagning med slike kamraer, kontra et speilløst system-kamera som jeg har i dag, og til under halve prisen. Men det som fortsatt er en hemsko for meg er at det ike går lavere enn 24mm, og det er fortsatt noe å hente på ytelse i lite lys.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å velge mellom lysstyrke, zoomområde, vidvinkel og tele. Vi gir LX5 best karakter for bra balanse mellom disse egenskapene.

LX5 får best karakter p.g.a. god balanse av egenskaper slik som lysstyrke, zoomområde, vidvinkel og tele, men LX5 er ikke best optisk. Hva med å teste skarphet?

 

Skarphet og andre optiske egenskaper testes under punktet bildekvalitet.

 

 

Det står i testen at EX1 ikke har mulighet for filter via adapter, kan det stemme?

I følge Samsungs bruksanvisning og spesifikasjoner på nettet er det ikke mulig. Jeg har ikke sjekket tredjeparts leverandører, kun utstyr fra produsent. For Canons G-serie finnes det masse uoriginalt ekstrautstyr, men det blir for omfattende å kartlegge slikt i en test. Hvis du gir en kort beskrivelse av hvordan det gjøres på EX1 skal jeg oppdatere tabellen.

 

 

Jeg anbefaler Canon S95 til de fleste uten spesiell interesse for foto.

Liten og god. Gode jpg'er med mulighet for RAW. God på høy ISO, bra rekkevidde på optikken. Alle som vil ha et godt kompaktkamera bør strekke seg opp til denne prisklassen.

Enig i mye av det du sier, og jeg skulle gjerne hatt med S95 i testen, men en test med fire kameraer er allerede vel omfattende å utføre. Jeg oppfatter S95 som det som er mest forskjellige av de 5, og valgte derfor å kutte det.

 

 

 

G12 og P7000 er noe jeg ikke kunne tenkt meg å eid eller anbefalt. De er store og dyre, søkeren er ubrukelig. Det bedre å legge pengene i et speilløst system med mye større sensor til nesten samme pris.

Her er jeg helt uenig, og jeg har ingen problemer med å anbefale et av disse. Jeg ser selvsagt argumentet med speilløst systemkamera, men den som ønsker en 5x zoom eller 7x zoom får en mye større kombinasjon enn G12/P7000 med et systemkamera.

 

Et annet problem med de speilløse systemkameraene er at ingen lager en 5x til 7x normalzoom, så ønsker du mer enn 3x må du helt opp i 10x med tilsvarende økning i størrelse og vekt.

 

Et siste argument for G12/P7000 er at litt ekstra størrlse og vekt i forhold til LX5/EX1 er at kameraet blir mer "behagelig" i bruk, sitter litt bedre i hånden for de fleste, knappene blir litt større, tyngde gir litt ekstra stabilitet osv. Helt enig i at LX5 er lettere å ha med, men når du faktisk bruker kameraet oppfatter jeg et litt større et som bedre.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt Powershot G12 i lit over 1 måned. Annbefales på det sterkeste.

Har allerede tatt mer bilder en med speilrefleksen jeg har hatt de siste 2 årene(Nikon d200 m/ 18-200 objektiv).

 

Eneste minuset med G12 er at det er dyrt. Skal ikke mange kronene til før man kan kjøpe et 550d kit.

Lenke til kommentar

Jeg "nedgraderte" på slutten av fjoråret til et LX5, fra D300 med grei objektivpark og blitz.

Litt savn etter fokushastighet og høyiso muligheter har det vært, men ikke mye.

 

Noe som jeg har merket meg at jeg nå ligger på 20-25% videobruk, noe som er stor stas for beste og oldeforeldre som ser barne/oldebarna i sine mere naturlige omgivelser.

Skal ikke skryte på dslr-video klarhet på dette, men det fungerer veldig greit for amatørbruk på 52" tv :)

 

Har prøvd p7000, og med firmwareutgave 1.0, var det i mine øyne noe forbanna herk.

Det var heng over lav sko, skrivetider som ikke hører hjemme i dette århundre++.

 

Kortversjonen, som substitutt/tillegg for Dslr, holder dette lenge for 95% som ikke frekventerer dette forumet.

Mye letter å ta med på turer, og ellers til generell bruk.

Endret av gwh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftig nedgradering, fra D300 til LX5.

 

De fleste som kjøper dSLR kunne vært bedre tjent med et avansert kompaktkamera istedet for Canon 1000D/4xxD/5xxD, Nikon D3000 etc.

Joda, men det var fordi D300 ble for mye igjen hjemme istendefor å bli med på tur.

Elsket fokushastigheten/høyiso mulighetene, men hjelper lite når det hovedsaklig ble igjen hjemme.

Lenke til kommentar

Dere som har de avanserte / dyre kompaktene, savner dere ikke bedre innebygd blitz / bruker dere ekstern blitz? Flere av de små kompaktene har i alle fall altfor svake blitz til å være brukbare for minimalt krevende innendørsbilder her jeg erfart.

Det samme mener jeg om de innebygd blitsene som finnes i DSLR - jeg synes de er vel så ubrukelige.

Lenke til kommentar

Dere som har de avanserte / dyre kompaktene, savner dere ikke bedre innebygd blitz / bruker dere ekstern blitz? Flere av de små kompaktene har i alle fall altfor svake blitz til å være brukbare for minimalt krevende innendørsbilder her jeg erfart.

 

Bruker en SB400 i kombinasjon med min P7000, fungerer fint til de behovene jeg har og ekvipasjen blir ikke alt for voldsom størrelsesmessig.

Lenke til kommentar

Det samme mener jeg om de innebygd blitsene som finnes i DSLR - jeg synes de er vel så ubrukelige.

 

Stort sett enig. de kan være greie å ha i nødstilfelle, men i det store og hele er de verdiløse.

 

De fleste ligger på ca ledetall 12-14. Nikon F70 hadde i sin tid den kraftigste innebygde blitsen på noe speilreflekskamera, med ledetall 17, og jeg har til dags dato ikke sett noe kraftigere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...