Gå til innhold

Godlyd for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du gamer og bruker headset, anbefaller jeg Creative Surround Arena. Et knallbra headset med innebygget lydkort, 360 surround og en fantastisk komfort!

Kan kjøpes på komplett.no eller Clas Ohlson til 799,- .

Jeg har hatt headsets fra Koss og Roccat, men ingen har vært i nærheten av Creative!

 

Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=creative+surround+arena

(samme pris i butikk)

 

Komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518461

Endret av Stigtrix
Lenke til kommentar

Dårlig samplingfrekvens og for få bits, en vanlig HD Audio-brikke er vesentlig bedre enn de greiene der, så godlyd vil jeg ikke kalle det. Hvis folk på død og liv trenger surround ut fra en laptop så bør skikkelige løsninger vurderes. Til hodesett som de fleste vil bruke et slikt lydkort til, så vil de fleste laptoper i dag gi bedre lyd fra sine utganger og dette lydkortet er bortkastede penger, legg heller kronene i ordentlig headsett.

Lenke til kommentar

Hvis du gamer og bruker headset, anbefaller jeg Creative Surround Arena. Et knallbra headset med innebygget lydkort, 5.1 surround og en fantastisk komfort!

Kan kjøpes på komplett.no eller Clas Ohlson til 799,- .

Jeg har hatt headsets fra Koss og Roccat, men ingen har vært i nærheten av Creative!

 

Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=creative+surround+arena

(samme pris i butikk)

 

Komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518461

 

Hva betyr det at ting har "5.1-surround" mtp på hodetelefoner?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du gamer og bruker headset, anbefaller jeg Creative Surround Arena. Et knallbra headset med innebygget lydkort, 5.1 surround og en fantastisk komfort!

Kan kjøpes på komplett.no eller Clas Ohlson til 799,- .

Jeg har hatt headsets fra Koss og Roccat, men ingen har vært i nærheten av Creative!

 

Clas Ohlson:

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=creative+surround+arena

(samme pris i butikk)

 

Komplett.no

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518461

 

Hva betyr det at ting har "5.1-surround" mtp på hodetelefoner?

 

AtW

Det spørs på produsenten. Noen har flere høyttalere inne i klokkene, slik at oppsettet blir

omtrent som med vanlige høyttalere, mens andre simulerer surround på div. måter, f.eks at lyden "flyttes" i høyttalerne ved bruk av programmer eller lignende.

Beklager, jeg skrev feil. Dette settet har 360 surround som er emulert og har ikke "ekte" 5.1.

Det er alikevel bedre enn bla. Roccat Kone, som jeg har hatt, som har 5.1 ; )

Lenke til kommentar

Dårlig samplingfrekvens og for få bits, en vanlig HD Audio-brikke er vesentlig bedre enn de greiene der, så godlyd vil jeg ikke kalle det. Hvis folk på død og liv trenger surround ut fra en laptop så bør skikkelige løsninger vurderes. Til hodesett som de fleste vil bruke et slikt lydkort til, så vil de fleste laptoper i dag gi bedre lyd fra sine utganger og dette lydkortet er bortkastede penger, legg heller kronene i ordentlig headsett.

Henger lydkvaliteten virkelig så tett sammen med oppløsning og samplingsfrekvens?

CDDA med sine 16bit/44.1kHz er jo regnet for å være en grei nok standard, selv for HiFi. Det er riktignok en gammel standard, og du har helt rett i at det er latskap å ikke bruke de litt vassere løsningene som allerede eksisterer, men hvordan kan du være så bråsikker på at lyden vil være dårligere enn en gjennomsnittlig integrert løsning?

DVD bruker etter hva jeg har skjønt diverse kombinasjoner av 16-24 bit og 48-96 kHz, altså i "verste fall" ikke stort mer enn CDDA. DVD-Audio booster dette en del (24 bit/192 kHz), men DVD-A har aldri fremdeles ikke tatt skikkelig av.

Lenke til kommentar

Dårlig samplingfrekvens og for få bits, en vanlig HD Audio-brikke er vesentlig bedre enn de greiene der, så godlyd vil jeg ikke kalle det. Hvis folk på død og liv trenger surround ut fra en laptop så bør skikkelige løsninger vurderes. Til hodesett som de fleste vil bruke et slikt lydkort til, så vil de fleste laptoper i dag gi bedre lyd fra sine utganger og dette lydkortet er bortkastede penger, legg heller kronene i ordentlig headsett.

Henger lydkvaliteten virkelig så tett sammen med oppløsning og samplingsfrekvens?

CDDA med sine 16bit/44.1kHz er jo regnet for å være en grei nok standard, selv for HiFi. Det er riktignok en gammel standard, og du har helt rett i at det er latskap å ikke bruke de litt vassere løsningene som allerede eksisterer, men hvordan kan du være så bråsikker på at lyden vil være dårligere enn en gjennomsnittlig integrert løsning?

DVD bruker etter hva jeg har skjønt diverse kombinasjoner av 16-24 bit og 48-96 kHz, altså i "verste fall" ikke stort mer enn CDDA. DVD-Audio booster dette en del (24 bit/192 kHz), men DVD-A har aldri fremdeles ikke tatt skikkelig av.

Det har med den interne prosesseringen å gjøre. Hovedpoenget mitt var uansett at de fleste maskiner har i dag bedre integrerte lydkort enn dette (sjekk f.eks. opp HD Audio), og da er det ganske meningsløst å investere i noe slikt som i beste fall ikke har merkbar forskjell, i verste fall noe dårligere.

Edit: Veldig overforenklet, la oss si du spiller av en lyd-CD og har dempet lyden med x antall dB på utgangen, om lydprosesseringen er 16-bit vil du da miste en del kvalitet, er den 24-bit så blir dette vesentlig mindre og kanskje ikke merkbart. Det blir litt som et skjermbilde med 8-bits per farge ser bedre ut på en skjerm med 12-bits intern prosessering. (dette var bare en forklaring av prinsippet, det er mye mer avansert i praksis, og er avhengig av hvordan lyddriveren fungerer)

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

16 bit og 44 kHz sampling er mer enn godt nok for alle hørbare formål! Det forutsetter imidlertid at den analoge elektronikken som ligger mellom pluggen og samplingsenheten holder god kvalitet. Det viktige er at den analoge elektronikken ikke genererer eller plukker opp ekstra støy.

 

Hvis elektronikken er dårlig designet så kan støy nær samplingsfrekvensen bli aliaset ned til de hørbare frekvensene. Inne i en laptopp er det flust med elektronikk som ikke er designet for å brukes sammen med audiokomponenter, og som derfor sender ut masse elektronisk støy. Under slike forhold kan det være enklere å undertrykke støyen ved å øke samplingsfrekvensen enn ved å skjerme den analoge elektronikken.

 

Et eksternt lydkort kan skjermes bedre.

Endret av erke2
Lenke til kommentar

Det meste kan faktisk brukes i Windows 7 uten å installere drivere.

Jeg har til og med opplevd Plug-n'-play med Creative SB1090. Riktignok fungerte ikke volumhjulet, men jeg slapp i hvert fall bloat-drivere fra Creative. Hvem trenger vel et eksternt volumhjul? :)

 

Om du ikke bruker Windows pleier plug-'n-play-faktoren å være enda høyere. I GNU/Linux er det så mye som fungerer ut av boksen at jeg blir nesten skremt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...