Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Trondster - Voigtländer SL 125mm APO-Lanthar


Anbefalte innlegg

Bruker: Trondster

Deltagernivå: Pingle

Utstyr: 5DmkII, Voigtländer SL 125mm f/2.5 APO-Lanthar Macro

Tilleggsutfordring: Ingen denne gang.

 

Et litt uvanlig objektiv, derfor litt oppgulp og bakgrunn her i førsteposten - regner med at mange kan være nysgjerrige - de som har andre eksotiske objektiver kan gjerne skrive litt om dem de også! :)

 

Legger like så godt lang beskrivelse i spoiler. ;)

 

 

Det er et litt spesielt objektiv jeg prøver meg på denne gang - et objektiv produsert av Cosina Voigtländer. Voigtländer og Zeiss ble kjøpt av Cosina, og Cosina begynte å produsere objektiver under Voigtländernavnet i '99. De hadde en serie objektiver til 35mm speilrefleks "SL" til en rekke fatninger, før produksjonen ble stanset da Cosina lanserte Z-serien med Carls Zeiss-objektiver. Flere av SL-objektivene er i dag samlerobjekter. I det siste har det blitt produsert Voigtländer-objektiver igjen for speilrefleks, under navnet SL II.

 

Ikke minst er SL 125mm APO-Lanthar ettertraktet. Det ble kun produsert og solgt i Japan. Det ble sluppet i mange fatninger, men kun produsert i en kort periode. Før SL II-serien nylig ble lansert var dette i mange år det eneste Voigtländer-objektivet laget til Canon EF. Det ble produsert i følgende fatninger: Canon FD, Canon EF, Minolta MD, Minolta ME, Nikon F, Pentax K, Olympus OM, Contax CY og M42 skrufatning.

Jeg kjøpte min på eBay for $1350, men prisen har siden gått opp til ca $1900-2200, avhengig av tilbehør, fatning og stand. Minolta/Pentax er typisk de billigste. Sørg for at du får med den fine rektangulære solblenderen, og kjøp heller din egen 58mm "klype"-linsehette, i steden for den teite originale "skrukorken". Den firkantete gummihetten til å ha på solblenderen er nice, men lett å miste, og en standard bakhette fungerer like bra som den originale.

 

Det er et spesielt objektiv - såvidt jeg vet det mest lyssterke fullframe 1:1 makroobjektivet som også kan fokusere til uendelig - som finnes. Det finnes andre, mer lyssterke makroobjektiver, men de har mindre bildesirkel og/eller går ikke til 1:1 på nærgrensen. Objektivet har manuell fokus, og en evig lang fokusgang. Det er ikke akkurat intern fokus - objektivet blir ganske så mye lengre på nærgrensen. EF-versjonen har automatisk blender og elektronisk fokusbekreftelse i søkeren - fungerer altså som et EF-objektiv satt til manuell fokus.

 

Det er også apokromatisk ("APO" i objektivtittelen) - det vil si at alle tre fargene (rødt, grønt og blått) havner på fokusplanet, så man ikke får kromabokeh - eller grønt/lilla fargeskjær på det som er foran/bak fokusplanet, særlig på full åpning. Se for eksempel Photozones testbilder med Zeiss ZA 135/1.8 for et godt eksempel på kromabokeh.

Nok også derfor objektivet har tre ringer foran rød, grønn og blå, for å vise at det er apokromatisk. Andre produsenter, for eksempel Sigma, har "APO" i tittelen for å vise at objektivet til en viss grad er apo-korrigert ("alle" dyre objektiver er stort sett til en viss grad apo-korrigert), men det er forskjellige grader av apo-korreksjon - i motsetning til Sigma-objektivene er kromabokeh på APO-Lanthar stort sett kun svakt synlig på 100% crop.

 

Jeg ble selv oppmerksom på objektivet da jeg leste gjennom ymse anmeldelser av gammelt utstyr på photozone, og leste en glødende anmeldelse av objektivet.

 

Da jeg søkte videre på nettet så jeg at alle andre også var veldig fornøyd med objektivet - for eksempel Bjørn Rørslett, som gir det 5 av 5, både på crop og fullframe. Og så fant jeg ut at - skitt au - jeg bestiller. :)

 

 

Er selv veldig fornøyd med kjøpet - manuell fokusering er en fryd, særlig med ekstra matt mattskive. Det er et toppers 1:1 makroobjektiv, portrettobjektiv og er en glede å bruke. Voigtländers objektiver har ofte litt hard bokeh - ikke så med teleobjektivene deres - bokeh er smørmyk og direkte deilig - en fryd å bruke på store blendere. Det er også grunnen til at jeg sterkt vurderer å selge 135L - et fantastisk objektiv, men 135/2 overlapper veldig med 125/2.5, og APO-Lantharen er så digg.. ;)

 

Se selv utover festen - selv om barnepass gjør at jeg holder meg til pingle denne gangen også - og som i junifesten blir det nok mange nødløsninger med skudd av planter i veikanten til/fra jobb eller på trilletur.. :blush:

 

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voigtländer og Zeiss ble kjøpt av Cosina, og Cosina begynte å produsere objektiver under Voigtländernavnet i '99.

Det var en oppsikt-svekkende opplysning. :wow:

Verken Voigtländer eller Zeiss er vel kjøpt av Cosina? Cosina har derimot kjøpt _merkenavnet_ Voigtländer, samt at de har produsert en del objektiver for Zeiss. Men arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

 

Ellers kan jeg samstemme i skryten av objektivet. Jeg har ikke prøvd det selv, men har sett en del bilder tatt med det etter hvert. Så gjenstår det å se om fotografen i denne tråden blir like legendarisk som objektivet.

Lenke til kommentar

Det var en oppsikt-svekkende opplysning. :wow:

Verken Voigtländer eller Zeiss er vel kjøpt av Cosina? Cosina har derimot kjøpt _merkenavnet_ Voigtländer, samt at de har produsert en del objektiver for Zeiss. Men arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Ah - my bad. Du har helt rett. Det er Ringfoto som eier både Zeiss og Voigtländer - Cosina leaser retten til navnet av Ringfoto.

 

Fra Wikipedia-artikkelen:

Schering sold its share of the company to the Carl Zeiss Foundation in 1956, and Zeiss and Voigtländer integrated in 1965. In 1972 Zeiss/Voigtländer stopped producing cameras, and a year later Zeiss sold Voigtländer to Rollei. On the collapse of Rollei in 1982, Plusfoto took over the name, selling it in 1997 to Ringfoto.

 

From 1999 until the present time (2010), Voigtländer-branded products have been manufactured and marketed by Cosina; for these, see Cosina Voigtländer.

 

 

Ellers kan jeg samstemme i skryten av objektivet. Jeg har ikke prøvd det selv, men har sett en del bilder tatt med det etter hvert. Så gjenstår det å se om fotografen i denne tråden blir like legendarisk som objektivet.

Vel - har toppers utstyr og har teorien i orden - det er ferdigheter og erfaring jeg sliter med.. Humoren min er legendariskberyktet, da. ;)

 

Her er ellers en smakebit - bilder av og med objektivet:

 

post-71211-1285516136,4982_thumb.jpg post-71211-1285516140,9785_thumb.jpg post-71211-1285516147,1576_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

En - litt spesiell uke på jobben. Banken ble natt til fredag overtatt av staten - og mange går en uviss fremtid i møte.

 

Blir et nyhetsbilde denne gangen. Stod fredag morgen og skulle ta et par bilder av fasaden (hvem vet hvor lenge vi beholder navnet), og spottet administrerende direktør på vei inn - mest sannsynlig for siste gang. Heh - godt mulig jeg kunne solgt bildet til en avis eller to..

 

1. Oktober - Tung dag på jobben

post-71211-1286020957,05_thumb.jpg

ISO 200, f/4, 1/100s

 

Som alltid - © Alle rettigheter reservert - i tilfelle noen nyhetsgribber ser dette.

Lenke til kommentar

Har lenge hatt lyst på en Voigtlander 180mm f/4 (det var på billigsalg på foto.no en gang for Pentax, men jeg hadde ikke mulighet da.. trist). Utrolig fine objektiver med det ypperste av byggekvalitet og optikk. Små er de også.

 

Det blir interessant å se hva du får ut av kremobjektivet =) Jeg prøvde å se etter deg i refleksjonene der, men fant deg ikke :p Fin førstebilde.

Endret av netrex
Lenke til kommentar

Fint fanget, det der. Ganske spesiell situasjon også; selv om det i oppegående institusjoner stort sett jobber flinke folk som alltids finner noe annet å ta seg til med om jobben skulle forsvinne er usikkerhetselementet neppe behagelig. Jeg hadde en drøy intervjurunde i en Wall Streeet-bank samme dag som det gikk konkursrykter og bankens aksje hadde falt ~30%; ikke alle intervjuere som var helt i sitt ess, de fleste hadde det meste av sin kapital i bundne aksjer og lurte fælt på om de måtte gå på jobb også i morgen.

Lenke til kommentar

Det ordner seg nok - både for meg og banken. Tipper det blir nye eiere om noen måneder, med meg fremdeles som ansatt.

 

..Og takker for kommentarer! :)

 

Var ute på tur i dag, og kom fram til at jeg måtte forevige en bitteliten busk med mange, mange små bær. Konkluderte igjen - for n'te gang - at nærfotografering er dømrade vanskelig med en liten pert hengende i Babybjörn - sprellende med godt tak i kameraremmen. Derfor - opp med ISO og ned med lukkertid.. ;)

 

2. Oktober - Farger I

post-71211-1286054155,8082_thumb.jpg

ISO 400, f/4, 1/250s

Lenke til kommentar

Det der jul? Jeg skal gi dere julestemning, jeg! ;)

 

Masser av mikrodetaljer på bildene - men skal spare dere for 100% crop til jeg får tatt noen bilder på ISO 100.

 

Brukte ikke så mye tid på fotografering i dag tross helg - småttiser med mageknip er ikke en heldig kombinasjon - ble såvidt over fire timers søvn og tilsvarende groggy dag. Men - fikk i alle fall tatt et litt mer julete bilde - her er røde bær som minner om jul. :)

 

3. Oktober - Førjulsstemning

post-71211-1286135642,7429_thumb.jpg

ISO 800, f/5.6, 1/200s

 

Dro opp nesten enda et blendertrinn i etterbehandlingen - og en svak runde noise ninja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...