Gå til innhold

Test: Chieftec CEB-2235S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"så har du sikkerhetskopiering rullende uten bekymringer."

 

At du kan sammenligne dette med noen som helst form for sikkerhetskopiering er horribelt, spesielt med tanke på at dette er en av de største sidene med datarelaterte nyheter og tester.

Lenke til kommentar

"så har du sikkerhetskopiering rullende uten bekymringer."

 

At du kan sammenligne dette med noen som helst form for sikkerhetskopiering er horribelt, spesielt med tanke på at dette er en av de største sidene med datarelaterte nyheter og tester.

 

 

 

 

Endret "så har du" til "så skal du ha", for å klargjøre at dette(og egnetlig hele introduksjonen) er det teoretiske som blir fremstilt av produktet. Horribelt er nok litt å ta i.

 

 

 

Lenke til kommentar

"så har du sikkerhetskopiering rullende uten bekymringer."

 

At du kan sammenligne dette med noen som helst form for sikkerhetskopiering er horribelt, spesielt med tanke på at dette er en av de største sidene med datarelaterte nyheter og tester.

Det vanligste datatapet folk har er at de sletter ting ved et uhell. Deretter crash av harddisk (og/eller maskin, som for de fleste er ekvivalent).

 

Det å duplisere data er en enkel og rimelig "sikkerhetskopiering" som dekker de fleste datatap, og som for de aller fleste er uendelig mye bedre enn det de har fra før! (les: ingenting)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Synes fleire heller burde kikke på ZFS til backup av data. Eit skikkeleg filsystem som faktisk fungerer som volume manager i tillegg. Og speiling på disk hjelper heller ikkje mot f.eks husbrann. Så det er ein dårleg backup løysning.

 

Sant nok, men oracle har kjøpt opp fra Sun, ny opensolaris har ingen sett, selv om det skulle komme i mars, og nå har ryktene det til at opera er kastet ut også, fordi de ikke vil betale enorme summer i supportkostnader til oracle, per i dag så virker det ikke som den sikreste plattformen mtp fremtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

ZFS er jo open source og fungerer fint på andre plattformer enn Open Solaris. Sjølv kjører eg FreeBSD.

 

Ok, har hørt ganske mange dårlige historier om ZFS på freeBSD. Og freeBSD er vel det eneste halveis saklige alternativet til solars/opensolaris?

 

AtW

FreeBSD 8 kjører zfs v13 som er stabil og har det meste av funksjonalitet utanom deplikering. FreeBSD 8.1 vil ha versjon v14 som har depuklikering. Synes FreeBSD virker dønn stabilt her ijallefall. Betre hardware støtte har FreeBSD også.

 

Eit anna alternativ er jo Nexenta, men det har eit veldig tynt community.

Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke hvilke andre moduser denne boksen kan støtte enn JBOD, RAID0 og RAID1. Hva i alle dager kan SAFE33 og SAFE50 gjøre med 2 disker?

 

Forøvrig en meget tynn artikkel. Jeg forventer egentlig mer av hw.no.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

"så har du sikkerhetskopiering rullende uten bekymringer."

 

At du kan sammenligne dette med noen som helst form for sikkerhetskopiering er horribelt, spesielt med tanke på at dette er en av de største sidene med datarelaterte nyheter og tester.

 

Jeg er fullstendig enig i dette. Artikkelen ser ut til å bruke begrepene sikkerhetskopiering og backup om det som faktisk er en RAID-løsning. En løsning med speiling av harddisker er bedre enn ingenting, men noen fullverdig backup er det absolutt ikke.

 

Dette kan fungere som en backupløsning hvis du i tillegg til å ha filene dine på denne enheten også har kopier på et annet medium, men jeg har altfor ofte sett noen snakke om at de har en ekstern backupdisk når de ikke har filene sine andre steder.

Lenke til kommentar

Det jeg kunne tenkt meg å vite om boksen som jeg ikke finner svar på her eller andre steder er:

 

- Hvis jeg putter i 2 disker og setter opp i Raid, kan jeg da plukke de ut, putte i en eller to andre disker(og med en annen raid-config) og neste gang jeg setter i de samme diskene gjenkjenner den både raidet og logiske disken? Og må man isåfall huske hvilke disk som stod fysisk hvor i kabinettet?

 

Har mye forskjellige disker, i tillegg til 2x200GB og 2x320GB Sata-disker fra gamle dager som kunne vært kjekke å ha til å lagre stuff jeg aldri bruker men heller ikke vil slette. Har sett på sånne bokser før, men aldri rota meg til å kjøpe, men denne har jo bra pris om du kan "hotswappe" disker bare ved å skru av, putte i den/de disken(e) med dataen du trenger, og skru på igjen.

 

edit: Og ja, skjønner jo at du må endre pins hver gang du setter inn disker med en annen raid-config.. Derfor jeg er litt skeptisk på om den "husker" og gjenkjenner to disker som ble kjørt i raid0 når det har vært to andre disker i f.eks. raid1 i mellomtiden.

Endret av Nargile
Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke hvilke andre moduser denne boksen kan støtte enn JBOD, RAID0 og RAID1. Hva i alle dager kan SAFE33 og SAFE50 gjøre med 2 disker?

Jeg kan ikke si det med sikkerhet, men logisk vil det fremgå at SAFE33 gir deg speiling av 33% (1/3) av diskene, og SAFE50 gir speiling av 50% (halvparten). Hva som skjer med den resterende parten vet jeg ikke.

Antagelig vil du få et samlet volum på 33% av den minste disken med SAFE33, og restene på begge diskene som 2 forskjellige volum for totalt 3 volumer. Tilsvarende med 50% på SAFE50.

Det kunne vært morro med 50/50 stripe/mirror der første halvdelen diskene blir et stripet volum for ytelse, og andre halvdelen blir et speilet volum, så om èn av diskene krasjer beholder du data på den speilede halvdelen men mister all data på den stripede halvdelen. :)

 

Forøvrig er jeg enig i at dette ikke er skikkelig bakcup, det er en duplikat metode. Om data KUN er lagret på enheten i et speilet RAID (RAID-1) vil jeg annse det som direkte utrygt, siden jeg har sett eksterne disker blitt sølt på, sparket over, eller mistet og tatt kvelden. Om noe av dette skjer er det en god sjangs for at begge diskene dør samtidig.

 

Skikkelig backup er minst to fysiske (og logiske) kopier av en fil på forskjellige fysiske steder (gjerne mange mil fra hverandre for å sikre mot naturkatastrofer), og gjerne med redundans på minst et av stedene. En sikkerhetskopi kan være en CD/DVD plate eller ekstern HDD i en skuff i tilfellet du sletter noe eller maskinen krasjer, men det er ikke skikkelig backup.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kan man bruke IDE harddisker også? Har en eller to liggende som jeg kunne ha tenkt meg å brukt, siden de fungerer fint.

 

Nei, du kan bare bruke SATA disker.

 

Jeg har flere stk av dette kabinettet, og synes det gir mye for pengene sammenlignet med andre. Det er dessuten enkelt i bruk. For meg passer det perfekt siden jeg har en hel drøss løse disker liggende.

 

Enkelte ting er ikke nevnt i artikkelen (som andre sier, artikkelen er temmelig basisk). Kontrolleren i kabinettet støtter port-multiplier på enkelte Silicon Image kort. For meg var dette svært nyttig.

 

Kontrolleren i kabinettet støtter ikke større disker enn 1TB med mindre man gjør en firmware oppgradering. Firmware kan hentes fra Chieftec sine nettsider. Firmware oppgraderingen er ihvertfall 1 år gammel, men det ser ut som Chieftec fremdeles produserer kabinettet med eldre firmware. Jeg kjøpte et par stk av kabinettet nylig, og de hadde ikke nyeste firmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...