Gå til innhold

Mange kjøper ny PC i år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Lei av bærbar, derfor gikk jeg til innkjøp av stasjonær PC for en uke siden ^^.

 

En grunn til at mange (iallfall privatpersoner) oppgraderer maskinene nå er jo pga. Intel Core i7 og i9 (som kommer på markedet senere i år).

Ellers har man jo "nylanserte" DirectX 11, SSD som begynner å få ok priser og folk som rett og slett trenger en ytelsesoppgradering ^^.

Lenke til kommentar

Verken innen cpu-segmentet, skjermkort- eller innen Windows er det nå store nok nyheter til at det er grunn til at PC-salget skulle bli størrre i år enn tidligere år. DirectX 11 er det kun en liten del av kundegruppen som får utnyttet uansett. Dette handler i all hovedsak om romslighet i økonomi og priser på varer.

Lenke til kommentar

Verken innen cpu-segmentet, skjermkort- eller innen Windows er det nå store nok nyheter til at det er grunn til at PC-salget skulle bli størrre i år enn tidligere år. DirectX 11 er det kun en liten del av kundegruppen som får utnyttet uansett. Dette handler i all hovedsak om romslighet i økonomi og priser på varer.

 

nja. for "etternølerne" som meg blir i år året for å kjøpe ny PC: Windows 7 har vist seg å holde ord, og jeg kan derfor oppgradere min gamle XP-maskin til fordel for en ny Win7. Det var aldri aktuellt å kjøpe ny maskin med Vista eller kliss ny Win7. prossessormessig er jeg delvis enig i at det ikke er så mye spennende.

 

edit:leif

Endret av firefox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En del foretak har vel utsatt oppgraderinger under "krisa" og disse kommer vel nå på toppen av den normale omsetningen. I tillegg, som nevt over, stoler folk mer på Win7 enn hva de gjorde med Vista og dermed kan også de som har ventet pga. OS nå begynne innkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg tror årsakene til økt PC-salg vil være:

 

- Behovet for nye maskiner har demmet seg opp i 2009 siden økonomien og innkjøp har vært litt på vent.

- De rimeligste maskinene er så rimelige at pengene sitter løsere enn før. Det vil også gi lavere gjennomsnittspriser så total omsetning i bransjen kan godt holde seg på samme lave nivå selv om antallet solgte maskiner stiger.

- Mange ventet ekstra lenge siden de ville hoppe over Vista. Samtidig virker XP stadig mer utdatert. Windows 7 utløser et undertrykt behov for ny Windows-maskin.

- Små media-maskiner med lav pris selger bra.

Lenke til kommentar

Bedre argumenter i forumet enn i selve artikkelen (som vanlig?). :p Forøvrig begynner vel de værste tingene å synke i pris også, så vi etternølerne kan stappe inn rimelig oppdatert (les 1-2 år gammel) hardware i pc-en vår. Det som mangler nå er vel egentlig en skikkelig intel ssd med sata 6Gbs, selv om jeg ikke helt har fått med meg om det er så mye bedre. Jeg skal uansett fyre opp med noe hardware i år, tipper det blir noe ala:

 

SSD disk (ikke en dyr en, sikkert intel 80GB gen2 som OS, og senere spill-disk)

radeon 5870 eller lavere (kanskje noe fra bruktmarkedet)

core i5 750 feks, eller i7 920, men dertil dyrer hk+ram.

Lukter litt på en av disse billig vannkjølings-ferdigsettene, feks fra corshair.

 

 

Fungerer ssd Trim-funksjoner og slikt på W. Vista, eller er det noe spesielt med Windows 7 som gjør det fordelaktig å instalere det? Har mange venner som fortløpende hopper over på W7 nå, og med det så følger det alltid med noe ny HW i postpakkene ser jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall planer om det. 2 år gammelt hardware henger ikke med i svingene lenger..

Core iX var nytt og dyrt i fjor, og det samme var SSD, så derfor blir det nytt i år istedet. Nye lanseringer vil også forhåpentligvis hjelpe på å trykke prisen enda litt mer ned.

Lenke til kommentar

Jeg tror årsakene til økt PC-salg vil være:

 

- Behovet for nye maskiner har demmet seg opp i 2009 siden økonomien og innkjøp har vært litt på vent.

- De rimeligste maskinene er så rimelige at pengene sitter løsere enn før. Det vil også gi lavere gjennomsnittspriser så total omsetning i bransjen kan godt holde seg på samme lave nivå selv om antallet solgte maskiner stiger.

- Mange ventet ekstra lenge siden de ville hoppe over Vista. Samtidig virker XP stadig mer utdatert. Windows 7 utløser et undertrykt behov for ny Windows-maskin.

- Små media-maskiner med lav pris selger bra.

 

Jobber i bransjen, som forhandler og kan bekrefte mange av teoriene, men som noen nevnte er det i stor grad software (win 7) som er pådriver for økt utbytting av maskiner akkurat nå.

 

Noen nevner i3,i5,i7,i9 osv - dette er (desverre) ikke en direkte grunn til at mange nå oppgraderer i bedriftsmarkedet. 9 av 10 vet ikke opp og ned på en prosessor, de leser heller ikke bransjeblader eller hw.no. Pris derimot er naturligvis betydelig, og prisene nå er generelt sett lavere enn tidligere.

 

Selv opplever jeg at mange vil inn på Win 7, og i det øyeblikk Windows 7 hadde vært på markedet noen måneder ville alle ha det. Det er naturligvis ingen som får det de ønsker seg med en gang, men etter en stund blir det kjøpt inn, det er nå gått akkurat passe lang tid siden Win 7 ble lansert, store offentlige etater prater i disse dager om å oppgradere..... 100.000 maskiner går fort da..

Lenke til kommentar

Bedrifter, som er litt større enn 10 ansatte, har litt andre krav og kriterier for når de kjøper ny maskinvare, enn akkurat om det er kommet USB3.0 , SATA 6Gb/s, ditten eller datten.

 

Større selskaper har også vanligvis volum avtaler på Windows, så da er den OEM'en som er levert med pc'en vanligvis bare en formalitet, som blir slettet så snart maskinen kommer innfor dørene. Windows 7 (uten Aero), kjører glatt på 3 år gamle FSC, HP og Lenovo maskiner. Core 2 Duo kom jo tross alt i 2006, og i 2007 var den i fullt salg. De fleste maskiner solgt på den tiden, ble solgt med 1gb ram, og svært mange kjøpte 1gb ekstra, og har da 2gb ram i maskinene, som er nok til Windows 7, (uten Aero). Derfor har det sånnsett liten praktisk betydning hvilken hardware som blir levert nå eller da for de store massene.

Klart det er hyggelig for en IT-Sjef og tyne en investering på 100 maskiner noen måneder for å vente på Nehalem Core iX, men det er slettens ikke alltid man har muligheten til dette.

 

Har selv måttet handle endel maskiner nå med P8700 og T9550 cpu'er selvom Core i5 er rett rundt hjørnet, men har rett og slett ikke muligheten til å vente. Dette er jo snakk om småkjøp da, men det hjelper igrunn fint lite, selv om fleksibilitet på utbytte av maskiner vanligvis er litt større.

 

En annen ting å tenke på er at en P8700/T9550 maskin har en estimert levetid på 3 år :) ... hva har en Core i5 540m maskin ? jo den har nok 3 år den også gitt. og koster ca 2000,- mindre pr stk. (ref HP Elitebook 6930p vs 8440p) Sålenge HP sin lifecycle framdeles ikke har EOL på 6930p i løpet av mine estimert 3 års levetid, er det lite poeng å svi 2k ekstra på en bruker ;)

 

Nå refererer jeg til de store massene, fullt mulig at de istedet hadde valgt f.eks HP sin Probook serie, som er ennå billiger, men den kjenner jeg lite til, så kan ikke bruke den som referanse.

 

Så jeg tror nok mer på teorien om at IT-Sjef, har fått beskjed fra sin Sjef, om å slipe sparekniven MAX, og tyne hardwaren for alt den er verd i løpet av finanskrisa. Nå som krisa er avblåst (i teorien hvertfall), så sier IT-Sjefen "nå MÅ vi bytte ut de gamleste maskinene, før service og vedlikehold på de tar livet av oss", også blir maskinene byttet ut, de gamle, + de som skal byttes i år uansett. Og da har man fått en betydlig økning fra i fjor.

Lenke til kommentar

Bedrifter, som er litt større enn 10 ansatte, har litt andre krav og kriterier for når de kjøper ny maskinvare, enn akkurat om det er kommet USB3.0 , SATA 6Gb/s, ditten eller datten.

 

Større selskaper har også vanligvis volum avtaler på Windows, så da er den OEM'en som er levert med pc'en vanligvis bare en formalitet, som blir slettet så snart maskinen kommer innfor dørene. Windows 7 (uten Aero), kjører glatt på 3 år gamle FSC, HP og Lenovo maskiner. Core 2 Duo kom jo tross alt i 2006, og i 2007 var den i fullt salg. De fleste maskiner solgt på den tiden, ble solgt med 1gb ram, og svært mange kjøpte 1gb ekstra, og har da 2gb ram i maskinene, som er nok til Windows 7, (uten Aero). Derfor har det sånnsett liten praktisk betydning hvilken hardware som blir levert nå eller da for de store massene.

Klart det er hyggelig for en IT-Sjef og tyne en investering på 100 maskiner noen måneder for å vente på Nehalem Core iX, men det er slettens ikke alltid man har muligheten til dette.

 

Har selv måttet handle endel maskiner nå med P8700 og T9550 cpu'er selvom Core i5 er rett rundt hjørnet, men har rett og slett ikke muligheten til å vente. Dette er jo snakk om småkjøp da, men det hjelper igrunn fint lite, selv om fleksibilitet på utbytte av maskiner vanligvis er litt større.

 

En annen ting å tenke på er at en P8700/T9550 maskin har en estimert levetid på 3 år :) ... hva har en Core i5 540m maskin ? jo den har nok 3 år den også gitt. og koster ca 2000,- mindre pr stk. (ref HP Elitebook 6930p vs 8440p) Sålenge HP sin lifecycle framdeles ikke har EOL på 6930p i løpet av mine estimert 3 års levetid, er det lite poeng å svi 2k ekstra på en bruker ;)

 

Nå refererer jeg til de store massene, fullt mulig at de istedet hadde valgt f.eks HP sin Probook serie, som er ennå billiger, men den kjenner jeg lite til, så kan ikke bruke den som referanse.

 

Så jeg tror nok mer på teorien om at IT-Sjef, har fått beskjed fra sin Sjef, om å slipe sparekniven MAX, og tyne hardwaren for alt den er verd i løpet av finanskrisa. Nå som krisa er avblåst (i teorien hvertfall), så sier IT-Sjefen "nå MÅ vi bytte ut de gamleste maskinene, før service og vedlikehold på de tar livet av oss", også blir maskinene byttet ut, de gamle, + de som skal byttes i år uansett. Og da har man fått en betydlig økning fra i fjor.

 

Store bedrifter har en IT-Strategi, denne tar gjerne utgangspunkt i utbytte av maskiner pr. 3 år, da river de gjerne ut mye på kort tid, andre kunder i SMB bytter gjerne ut ved hjelp av OEM-lisenser på nye maskiner. I begge tilfellene har faktisk windows 7 lanseringen betydning for handlemønsteret.

 

Alle pusher deployment i disse dager, som du sier vil det være lite vesentlig hvilken OEM lisens det er på maskinen, men i det øyeblikk du ruller ut Windows 7 på 100+ maskiner vil mange maskiner bli kastet ut og erstattet samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange små og mellomstore bedrifter har litt mer fleksible rutiner angående levetid på PC-er. Mange av de har oppdaget at det er mindre hensiktsmessig å kastet ut 3 år gamle PC-er enn det var for 10 år siden. Nå kan en større del av brukerne nøye seg med 4-5 år gamle PC-er enn i 2000. Dermed øker levetiden for en viss andel av brukerne. Det vil spesielt si de som jobber med administrative og lite krevende oppgaver. For de som trenger høy ytelse tror jeg bedriftene kan koste på seg litt hyppigere nykjøp. Maskinvare er jo generelt billigere nå enn for 10 år siden. IT-avdelingene får sikkert mer å gjøre på grunn av at de råeste PC-ene arves nedover i systemet f.eks etter 2 års levetid hos de som krever mye av maskinene. I 2000 tror jeg det var mer vanlig å ha en statisk 3 års nykjøp-syklus på alle maskiner.

Lenke til kommentar

som privat person kan jeg forteller hvor jeg kjøpte meng ny maskin i år. den gamle var mer en 6 år gammel ( husker ikke helt når den ble kjøpt , men jeg batilte enne ann pce til noe andre en stund etter og det er 6 år siden). for 4 år sidn gikk grfikkkorte i stykker og jeg måtte skaffe meg et nytt for 3 år siden trode jeg at maskinen skul bli raskere ved å utvide minnet. det hold bare i noen få år. så kom W7 ( ville ikke ha vista og tungdrevet maskin). da passet det med ny maskin nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...