Gå til innhold

Samsungs 3D-TV-er nærmer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt forvirrende med alt 3D-snakket for tiden. 3D-TV og 3D-blue ray. Trenger man begge? Dersom man har en blue ray spiller som er "3D-ready" eller hva det blir å hete, vil den da sende et ferdig prosesert signal til TV-en slik at en standard TV kan vise 3D? Har en 3D-TV denne proseseringen innebygd slik at den kan konvertere 2D til 3D?

 

Jeg vet dette om de aktive brillene, men det skulle vel ikke være noe i veien for at en 3D blue ray avspiller styrer brillene?

Lenke til kommentar

madammim:

Du må ha begge deler. 3D krever ett eget bilde for høyre/venstre øye. Bluray-spilleren må altså takle dette. Noen bluray-spillere får funksjonaliteten gjennom firmware-oppdatering.

 

TVen må takle en høyere bilde-frekvens (input og output). I tillegg må den være i stand til å synkroniseres med aktive shutter-briller. Synkroniseringen må være relativt nøyaktig, og derfor må den skje i TVen. Grunnen til dette er TVens bildebehandling som gjerne "forsinker" bildet opptil 50 ms.

 

Artikkelen:

De tre konkrete modellene er høyst sannsynlig feil for det europeiske markedet. For det amerikanske markedet har Samsungs LED-TVer hatt prefikset UN, her i Europa brukes UE.

 

I Europa markedsføres TVene (av praktiske grunner) som 200 Hz, og ikke 240 Hz !

 

 

Anathema:

"Skjer det noe mer vettugt på TV-fronten i år enn 3d og mer av edge-LED?"

3D er da et større steg på TV-fronten enn det som har vert de siste årene. Selvfølgelig gjelder også vanlig utvikling i år, dvs. bedre kontraster (sortnivå), bedre bildebehandling, DLNA-funksjonalitet... Samsung har også fått til lokal-dimming på edge-LED (9000-serien) ved hjelp av optiske lysbaner. Også plasmaskjermene blir forbedret. Samsung tok i fjor i bruk en annen fabrikk, som blir videreutviklet i år. 2009-toppmodellene fikk mye positiv omtale (8000-serien). Panasonic tar i bruk KURO-teknologi..

 

Jeg tror det kommer til å bli et ganske spennende TV-år !

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Tipper web-kamera kommer som tillegsutstyr.

Det begynner å bli ganske vanlig med USB-porter på TVene.

 

Noen spørsmål til ang. artikkelen:

Gjelder lanseringstidspunktene kun for USA, eller også for Europa og lille Norge?

Tviler på at prisene i artikkelen er helt riktige. USA-priser ganget med dollarkurs pluss moms pleier sjeldent å gi norske priser.

Lenke til kommentar
madammim:

Du må ha begge deler. 3D krever ett eget bilde for høyre/venstre øye. Bluray-spilleren må altså takle dette. Noen bluray-spillere får funksjonaliteten gjennom firmware-oppdatering.

 

TVen må takle en høyere bilde-frekvens (input og output). I tillegg må den være i stand til å synkroniseres med aktive shutter-briller. Synkroniseringen må være relativt nøyaktig, og derfor må den skje i TVen. Grunnen til dette er TVens bildebehandling som gjerne "forsinker" bildet opptil 50 ms.

 

I prinsippet skal det jo holde med 48 Hz, og det tar jo de felste TVer inn(?). BLir jo interessant å se hvordan 3D utspilelr seg, personlig kommer jeg nok til å vente noen år til jeg ser hvordan det går, evt standarder har blitt skikkelig ordnet osv.

 

Ellers ser jeg ikke helt at det skal være umulig å synkronisere utenifra med et testsignal, dog blir det kanskje litt tungvint, forsinkelsen varier jo mye innad på en TV også, avhengig av instillinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

I teorien skulle det holde med 48 Hz for de fleste filmer, men standarden setter litt høyere krav. Om du ser på dagens BD-spillere takler de 50/60 Hz, og på samme måte må 3D-spillerne takle 100/120 Hz. For å få 3D sertifiseringen må selvfølgelig også TVene takle dette som input. De fleste 100/200 Hz TVer i dag takler ikke så høye frekvenser som input, kun som interpolasjon av lavere frekvenser.

 

Usikker på om dagens TVer takler 48 Hz input - det er ikke akkuratt en vanlig frekvens. Hypotetisk sett er det ikke noe i veien for at det går, evt. kan løses med firmware, men så var det de brillene da...

 

Det er nok ikke umulig å la sync'en ligge i avspiller, men det er en veldig krevende oppgave å løse. Bransjen er selvfølgelig ute etter å tjene penger, så tviler på det er noe som kommer med det første.

 

Jeg er også veldig spendt på 3D. Problemet slik jeg ser det er den veldig begrensede bildeflaten på en TV (i forhold til kino). Relativt i forhold til bildet blir det jo det samme, men hvor kule blir 3D effektene på en 32"? .. 42"? ...?! I kinoen derimot er jeg helt sikker: 3D skal jeg oppgradere til så fort det kommer gode projektorer i overkommelig prisklasse. Projektorbransjen virker å være litt treg, så ser ikke for meg at det skjer før 2011.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Tipper web-kamera kommer som tillegsutstyr.

Det begynner å bli ganske vanlig med USB-porter på TVene.

 

Noen spørsmål til ang. artikkelen:

Gjelder lanseringstidspunktene kun for USA, eller også for Europa og lille Norge?

Tviler på at prisene i artikkelen er helt riktige. USA-priser ganget med dollarkurs pluss moms pleier sjeldent å gi norske priser.

 

 

dollarpris ganger 10 + 25% i moms + 5-10% bruker å gi grei Norges pris ved lansering

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...