Gå til innhold

Nå kommer de nye SD-kortene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...For vanlige kompaktkameraer, er det i overkant, rett og slett fordi du har plass til så mange bilder at du dermed tømmer kortet for sjelden.
Nu er det jo BETSTEMT ikke kun størrelsen der er interessant ved SDXC, de højere hastigheder på op til 104MB/s og på sigt 300MB/s er absolut også interessante i andet end videokameraer. Tænk på burst-mode. Man kan håbe at SDXC på sigt kan blive en standard der også afløser CF. Og med de hastigheder vil der måske ikke være behov for buffer i kameraet selv, med forsimpling til følge.
Lenke til kommentar
For vanlige kompaktkameraer, er det i overkant, rett og slett fordi du har plass til så mange bilder at du dermed tømmer kortet for sjelden. Dersom kortet går i stykker eller går tapt på annen måte, mister du flere bilder jo større kortet er. Det er derfor ikke nødvendigvis lurt med størst mulig kort. Men er du på lang tur, med liten mulighet til å tømme kortene over på annet medium, er det naturligvis praktisk.

Jeg er ikke helt enig i de betraktningene. Hvis man har for vane å flytte bildene fra minnekort til PC (slette de fra minnekortet etterpå) så har man ingen backup i tilfelle det ene lagringsmediet det ligger på i øyeblikket skulle svikte.

 

Hvis man derimot kopierer bildene fra minnekortet til PC så har man bildene to plasser samtidig. Da er man sikret mot tap av bilder dersom en av lagringsmediene skulle svikte.

 

Ryker harddisken i PCen så er det jo kjekt om fjordårets bilder fortsatt ligger på minnekortet. Og vice versa dersom f.eks kamera med minnekort blir stjålet.

Lenke til kommentar
For vanlige kompaktkameraer, er det i overkant, rett og slett fordi du har plass til så mange bilder at du dermed tømmer kortet for sjelden. Dersom kortet går i stykker eller går tapt på annen måte, mister du flere bilder jo større kortet er. Det er derfor ikke nødvendigvis lurt med størst mulig kort. Men er du på lang tur, med liten mulighet til å tømme kortene over på annet medium, er det naturligvis praktisk.

Jeg er ikke helt enig i de betraktningene. Hvis man har for vane å flytte bildene fra minnekort til PC (slette de fra minnekortet etterpå) så har man ingen backup i tilfelle det ene lagringsmediet det ligger på i øyeblikket skulle svikte.

 

Hvis man derimot kopierer bildene fra minnekortet til PC så har man bildene to plasser samtidig. Da er man sikret mot tap av bilder dersom en av lagringsmediene skulle svikte.

 

Ryker harddisken i PCen så er det jo kjekt om fjordårets bilder fortsatt ligger på minnekortet. Og vice versa dersom f.eks kamera med minnekort blir stjålet.

Eneste problemet er hvis kameraet blir stjålet og en har bilder der en ikke vil at andre skal se lagret.

Lenke til kommentar
.

.

Eneste problemet er hvis kameraet blir stjålet og en har bilder der en ikke vil at andre skal se lagret.

Mon ikke vi snart ser nogen der begynder at gemme data krypteret, og med en fingeraftryksskanner på kamera? Det er jo snart standard på bærbare pc'er, eller kan tilkøbes for små beløb.
Lenke til kommentar
Mon ikke vi snart ser nogen der begynder at gemme data krypteret, og med en fingeraftryksskanner på kamera? Det er jo snart standard på bærbare pc'er, eller kan tilkøbes for små beløb.

(Off-topic:) Fingeravtrykkslesere har jeg så dårlig erfaring med at jeg regner dem som "ubrukelige". Et lite sår på fingeren og det funker ikke.

Sleit selv lenge med å komme inn på min egen PC, etter en klatretur der jeg kom hjem med sår på alle 10 fingre. Dvs nesten 2 uker uten PC - ettersom "nødpassordet" man bruker hvis fingeravtrykkleseren feiler var satt automatisk av Dell (!) og ikke av meg. Nå har jeg endelig fått Dell til å gi meg et passord så jeg fikk slått av dette tullet...

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat den motsatte erfaringen (med hp). Funker alltid, og er mye enklere enn passord. :shrug:

(fortsatt OT): Sjekk om du får det til med en "flapper".. ;)

Du kan legge inn flere fingre vet du ;)

 

(det der var btw grusomt) :p

Hehe. Prøv dette søket for flere eksempler.

Jeg la inn flere avtrykk selv på Dell-maskina, men da jeg klatra mye en periode i høst ble huden på samtlige fingre ødelagt. Ikke så ille som på bildet, men selv hvis bare det ytterste hudlaget er borte funker ikke fingeravtrykket...og huden trenger et par uker på å bli bra nok til å logge inn på PCen.

(Forresten, om man i Dell-systemet registrerte kun ett fingeravtrykk på første forsøk, og deretter ønsker å legge inn flere fingre, må man gjennom det samme "automatisk genererte passordet" for å få til det. Dette har man altså ikke bestemt selv, så man må ringe Pro Support for å få dem til å kalkulere passordet osv. Jeg satt selv i telefonen med dem i rundt 1 time for å få passordet som var på rundt 48 hex-tegn om jeg husker riktig.)

Lenke til kommentar
(Off-topic:) Fingeravtrykkslesere har jeg så dårlig erfaring med at jeg regner dem som "ubrukelige". Et lite sår på fingeren og det funker ikke.

Sleit selv lenge med å komme inn på min egen PC, etter en klatretur der jeg kom hjem med sår på alle 10 fingre. Dvs nesten 2 uker uten PC - ettersom "nødpassordet" man bruker hvis fingeravtrykkleseren feiler var satt automatisk av Dell (!) og ikke av meg. Nå har jeg endelig fått Dell til å gi meg et passord så jeg fikk slått av dette tullet...

Grim historie :(

 

Har aflæser på Lenovo der fungerer upåklageligt OG der er mulighed for selv at vælge sikkerhedspassword (som jeg selvfølgelig har gjort)

 

Hvis du lever så vildt et liv at dine fingre tit er i stykker alle ti, så brug fem fingre og fem tæer, fordelt på begge hænder og fødder, så skulle du vel være nogenlunde sikker... :tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...