Gå til innhold

Amobils spådommer for 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Symbian er en av plattformene utviklerne klager over. Det tar for lang tid å utvikle programvare på tvers av det store antallet ulike Symbian-baserte enheter. Programvareutviklingen vil fokuseres stadig mer mot andre plattformer enn Symbian, og brukere på jakt etter store mengder programvare vil flokke seg omkring de Android, Maemo og Iphone.

 

Symbian er like fullt et godt system med mye eksisterende programvare tilgjengelig. Derfor regner vi med at Symbian i større grad vil overta Windows Mobiles plass i kontorrottenes hjerter.

 

Så Symbian er en plattform utviklerne klager over, men vil likevel overta Windows Mobiles plass? Vil jeg kalle ytterst tvilsomt.

 

Husk også at WM7 skal komme (men det er tydeligvis ikke ofret en tanke). ;)

Lenke til kommentar
Symbian er en av plattformene utviklerne klager over. Det tar for lang tid å utvikle programvare på tvers av det store antallet ulike Symbian-baserte enheter. Programvareutviklingen vil fokuseres stadig mer mot andre plattformer enn Symbian, og brukere på jakt etter store mengder programvare vil flokke seg omkring de Android, Maemo og Iphone.

 

Symbian er like fullt et godt system med mye eksisterende programvare tilgjengelig. Derfor regner vi med at Symbian i større grad vil overta Windows Mobiles plass i kontorrottenes hjerter.

 

Så Symbian er en plattform utviklerne klager over, men vil likevel overta Windows Mobiles plass? Vil jeg kalle ytterst tvilsomt.

 

Husk også at WM7 skal komme (men det er tydeligvis ikke ofret en tanke). ;)

 

I større grad, har vi skrevet. Muligens en litt rar formulering, men tanken er altså at de som er ute etter en utvidbar plattform for tilpasning og personliggjøring sannsynligvis vil migrere til Android og liknende systemer, mens Symbian i større grad vil være for de som ønsker telefoner som holder oversikt over jobb med noen greie nyttefunksjoner ved siden av. Windows Mobile har jo tradisjonelt vært en plattform brukerne har hatt mer av nødvendighet enn av... skal man si entusiasme? Windows Mobile 6.5, og den kommende WM7 ser jo ut til å være i ferd med å snu opp ned på dette - og med skikkelig maskinvare (HD2) begynner det virkelig å bli snakk om underholdnigsmaskiner. Symbian er nok i ferd med å arve mer av den litt trauste "kontortelefon"-statusen Windows Mobile har hatt.

 

Men du har rett i at vi ikke har ofret WM7 så mange tanker i denne artikkelen. Spåprosjektet vårt ble litt mer omfattende enn vi først antok da vi tok på oss snowjogene... :)

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor kjøpe X10 når man kan kjøpe Nexus? Alle vet at SE ikke oppdaterer telefonene sine og Google kommer garantert til å gjøre det.

 

Jeg tror neste generasjon iPhone kommer til å bringe noe nytt. Konkurransen har endelig tatt igjen så jeg nekter å tro at de ikke kommer med noe mer enn mer minne og endring av design. Jeg tror både symbian og maemo er dømt til å feile (les: kommer ikke til å kunne måle seg med konkurransen). WM7 tror jeg kommer til å gjøre det bedre. Jeg kan ikke helt sette fingerern på hvorfor jeg tror det. Egentlig håper jeg WM7 og symbian dør hardt og maemo vokser seg stor og fin, men jeg ser det bare ikke for meg.

 

Nå er det bare Android og iPhone som har skikkelige programvare butikker, og med så mange Android telefoner som kommer, så tror jeg Android har god sjanse til å gjøre det best i 2010 sammenlagt.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Symbian er nok i ferd med å arve mer av den litt trauste "kontortelefon"-statusen Windows Mobile har hatt.

Vel... jeg tror (og håper) at Symbian er iferd med å gå dukken. Også som kontortelefon. Og det er fremdeles på kontordelen WM er best.

 

 

Men du har rett i at vi ikke har ofret WM7 så mange tanker i denne artikkelen.

WM sin overlevelse tror jeg er ekstremt avhengig av at Microsoft har tenkt noen fornuftige tanker om WM7. Og det blir spennende å se om de har gjort.

 

 

Spåprosjektet vårt ble litt mer omfattende enn vi først antok da vi tok på oss snowjogene... :)

Hørtes typisk ut for slike prosjekter. ;)

Lenke til kommentar

Hva med WebOS? Personlig synest jeg det er det som er det mest interresante operativsystemet, og hvis Palm lager telefoner med kraftig hardware og kanskje en telefon uten fysisk tastatur så kommer de og operativsystemet deres til å ha en lys fremtid. Kanskje noe som min HD2 bare med WebOS? :dribble: Hadde gravd dypt i lommeboken for noe slikt :D

Lenke til kommentar
Bærbare aksesspunkt

 

Sliter du i timesvis hver gang du skal surfe på internett med laptopen på hytta? Mifi er navnet på en batteridrevet enhet i lommestørrelse som deler mobilt internett via Wi-Fi. Dette er en løsning som allerede begynner å skyte fart andre steder, og med stadig større datakapasitet i mobilnettet tror vi at denne typen enheter vil være å finne i de fleste mobilforretninger innen året er omme. Muligens vil løsningen få drahjelp av subsidiering sammen med de vanlige mobile bredbåndsløsningene som er i salg i dag, og kanskje også sammen med den nye 4G-satsingen til Netcom.

 

For oss som har Wlan og symbian mobiler: http://www.joikushop.com/

Lenke til kommentar

Jeg har ikke troa på iPhone. Det er et dårlig lagd system og mye tungvinte greier. Det siste jeg oppdaget var at innlogging til iTunes krevdes for å laste ned en simpel fil. Tragisk etter min mening. iPhone har aldri kommet med noe som er nytt på markedet untatt multi touch. Det er det eneste de skal ha credit for.

 

Ellers tror jeg android vil bli bedre og bedre. LG håper jeg kommer med en android telefon fordi KU990 min er en av de beste telefonene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Maemo dukket opp i N900
Maemo har eksistert en stund på Nokias surfeplater
Du motsier deg selv.

 

N900 har Maemo 5, og som du selv sier var ikke N900 den første med Maemo. Såvidt jeg vet var Nokia 770 den første med Maemo i 2005, og OSet har hatt mange år å modne seg på. Og som du (nesten) sier er dette fullverdig Linux på en mobiltelefon, og derfor ingen direkte konkurrent med feks Android.

 

Hvordan kan man snakke om Symbians fremtid uten å nevne Symbian Foundation og Symbian^2? Rimelig håpløst spådom om du spør meg.

 

For oss som har Wlan og symbian mobiler: http://www.joikushop.com/
Jeg har brukt JoikuSpot en god stund, og ser ikke helt hvorfor jeg skulle måtte kjøpe en ekstra sak.
Lenke til kommentar

Mine spådommer for den nye iPhone-modellen sommeren 2010 må vel være at den tilbys med både 32GB og 64GB minne (altså to utgaver av telefonen, hvor kun 64GB-utgaven kommer i hvit farge), at kameraet får en høyere oppløsning (5MP) samt fotolys/videolys, trolig forbedrer de mengden av interminne (RAM) og prosessorhastigheten noe, kanskje også GPUen, og jeg vil tippe neste utgave av iPhone OS (4?) vil tilby multitasking mellom 3rd party programmer (altså en mer fleksibel multitasking enn det iPhone OS tilbyr per i dag) og enkelte andre ting folk mener "mangler" hos iPhone sammenliknet med hva konkurrentene tilbyr.

 

Det kan godt hende Apple venter et års tid til med å oppgradere prosessor og GPU, siden de uansett kan konkurrere ganske bra i enda et år med det som sitter i 3Gs nå, vi får se. Tipper forøvrig også at 2010-modellen av iPhone vil få radio innabords, med tanke på at Apple allerede har kommet med dette på en av iPod-modellene sine.

 

Selv er jeg langt mer nysgjerrig på hva iPhone OS 4(?) tilbyr av nye funksjoner enn hva den neste telefonmodellen kan skilte med, siden vi med 3G/3Gs trolig vil kunne oppgradere OSet gratis og få i allefall mesteparten av de nye funksjonene på den måten uansett.

 

Ellers spår jeg at Android, iPhone og Blackberry vil gjøre det svært godt i 2010, mens Windows Mobile blir en av de store taperne, sammen med Symbian.

 

Jeg spår også at Apple får langt større konkurranse i form av at konkurrentene i større grad lykkes med sine programvarebutikker enn det vi har sett så langt, både med tanke på programvareutvalg av programvaresalg.

 

Så får vi se hvor feil jeg tar i mine spådommer. :)

Lenke til kommentar

De som ikke har eget OS (smart-telefon) vil begynne å gå dunken. SE og Motorola vil slite. Nokia vil ha det litt tungt helt til slutten av året, da ny versjon av Symbian og nye telefoner kommer.

 

Samsung vil også gjøre det bra mot slutten av året. Om et år vil Samsung og Nokia være de som leder an. De vil ha smarttelefoner fra nedre midtsjikt til helt på toppen.

 

Windows tror jeg vil forsvinne, med mindre Microsoft selv begynner å produsere telefoner. Android vil havne i bakleksa med mindre Google satser skikkelig og internasjonalt med egne "Google telefoner" (produsert av HTC og andre). Alle andre som har gått i Android-fella vil totalt bukke under for Nokia og Samsung, men altså ikke før slutten av året.

 

iPhone vil fortsatt holde det gående, men vil dabbe av hvis de ikke leverer en mindre/billigere versjon. RIM vil fortsatt vokse. Palm vil forsvinne,kanskje kjøpt opp av Sony?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...