Gå til innhold

Apple og Nokia krangler videre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper Nokia vinner flest søksmål. Apple har godt av å kjenne sin egen medisin :)

Og hvilken medisin er det?

 

 

Dette er en mnd gammelt nytt. Hva er det egentlig dere driver med i Amobil?

Nei, dette er en nyhet som kun er et par dager gammel. Det amobil ikke helt får fram er at denne klagen som Nokia har sendt til ITC selvsagt er en del av den samme feiden som har pågått i kulissene i lang tid, og som kuliminerte med at Nokia i oktober saksøkte Apple for brudd på 10 patenter. I desember kom et motsøksmål fra Apple der Nokia beskyldes for brudd på 14 av Apples patenter.

 

 

Go go, Nokia! Vis de heslige personene i Apple som bare ikke kunne la være å bruke et annet merkenavn og logo enn et eple som alt var tatt. Måtte sistnevnte brenne, selv om de har vært med på å gi oss mange fantastiske og nyttige produkter som jeg bruker hver dag.

Hehe, du er litt morsom da :)

Du sikter sikkert til plateselskapet Apple Records (som er lite mer enn et holdingselskap i dag) kontra Apple Computer (som Apple Inc. het tidligere). Det er ikke noe spesielt uvanlig eller ulovlig at to selskap, som ligger på to forskjellige kontinent, og som driver innen forskjellige virksomheter, har firmanavn som har likhetstrekk. Tror neppe at Steve Jobs og Steve Wozniak hadde spesielle planer om at Apple Computer skulle bli verdensledende innen musikkdistribusjon da de startet Apple Computer i 1976, så jeg tror neppe at de kunne se den konflikten komme... ;)

 

Forøvrig så skjer slike ting mellom store, internasjonale selskap hele tiden, vi får bare ikke høre om det. Det er bare å ta en titt på sakslisten til ITC, der selskap som Kodak, Pioneer, Samsung, LG, Nokia, osv. er gjengangere.

Som regel ender disse sakene mellom de store selskapene i forlik, der man til slutt blir enige om rimelige betingelser seg imellom.

Lenke til kommentar
Håper Nokia vinner flest søksmål. Apple har godt av å kjenne sin egen medisin :)

Og hvilken medisin er det?

Sannsynligvis softwarepatentmedisinen.

Jaha? Er det ikke i hovedsak hardware-relaterte patenter Nokia saksøker Apple for å ha brutt? Kan du vise til konkrete eksempler på at Apple aggressivt har brukt softwarepatenter mot andre selskap?

Lenke til kommentar
Apple har jo tatt patent på alt de har som stopper videreutvikling av teknologi.

Er litt usikker på hva du mener her. Hva er det Apple har som stopper videreutvikling av teknologi, og hvorfor skulle de ta patent på noe som stopper videreutvikling av teknologi?

 

Tatt æren for flere løsninger som andre har laget, samt saksøkt alle andre i frykt for å miste sin markedsdominans hvorav andre har lignende/bedre løsninger enn hva dem tilbyr.

Fint om du kan være litt konkret her. Hvilke løsninger som andre har laget er det Apple har tatt æren for, og nøyaktig hva har de gjort eller sagt for urettmesig å ta æren for disse løsningene?

 

I hvilken sammenheng er det Apple skal ha saksøkt alle andre? Jeg følger jo litt med, og har aldri registrert noe slikt - faktisk så tror jeg det er ganske sjeldent at Apple går aggressivt ut og saksøker andre uten å ha blitt utsatt for spesielle provokasjoner på forhånd. Apple er definitivt ikke patent-troll, men tar (i likhet med alle store selskap) ut mange patenter for å beskytte seg mot patent-troll - vesentlig forskjell.

Apple har markedsdominans kun innen ett område, så vidt jeg kan se, og det er for mp3-spillere - med tilhørende tjenester (iTunes Store). Så når saksøkte Apple alle andre produsenter av mp3-spillere? Vær konkret.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...