Gå til innhold

Skru av mobiltelefonen, sett vesker og sekker fram. Eksamen starter om fem minutter!


Anbefalte innlegg

Examen Philosophicum

 

For mange studenter er Examen Philosophicum, Ex.Phil., den første ordentlige utfordringen i deres høyere utdannelse. Etter tretten år med norsk skole der oppmøte som regel holder til ståkarakter, skal nå plutselig resultatet av hele semesterets arbeid avgjøres ene og alene ved en håndfull eksamener, med reell fare for stryk og de Lånekasseproblemer det på sikt medfører. Velkommen til Ex.Phil-eksamen i Trondheim!

 

4184629360_d39d66c0e8.jpg

 

4184629860_22e313875f.jpg

 

Solen har enda ikke stått opp når de første kandidatene ankommer Trondheim Spektrum, der eksamineringen skal finne sted.

 

4184630204_d38a4b4f50.jpg

 

Med over tusen kandidater spredt over dusinvis av haller og rom er det greit å ha noen å spørre når du skal finne plassen din.

 

4183870227_e8701f8514.jpg

 

Ex.Phil. dekker grunnleggende filosofihistorie og de store linjene i vestlig vitenskapelig tenkning. Litt sisteliten-repetisjon kan være greit…

 

4184631046_739b80540f.jpg

 

4183870997_07eb66b11b.jpg

 

Etter sju år på universiteter og fjorten eksamen-sesonger hadde jeg min siste eksamen i våres. Jeg er jo egentlig sjeleglad for at jeg endelig er ferdig, men jeg tar meg i å savne det litt også; de siste minuttene før det braker løs er ubeskrivelige, på godt og vondt.

 

4183871599_9173909b34.jpg

 

4183872119_1d990ff2fe.jpg

 

Det er en forunderlig stillhet over hallene mens de fylles av studenter, kun brutt av fottrinn og skyving av stoler, og en dempet, nervøs skravling fra korridorene utenfor.

 

4184633122_fda3db6e9d.jpg

 

4183873243_7e9a406650.jpg

 

4183875101_6ff6a927e0.jpg

 

Funksjonærene er de navnløse heltene bak eksamenssesongen: Kobbelet av pensjonister går til oppgaven med et alvor kun matchet av eksamenskandidatene selv. Mange er hyggelige og deler ut smil og lavmælte "lykke til" til de mest nervøse studentene.

 

4183875489_8d3a3b55f9.jpg

 

Blyantene er kvesset, mobiltelefoner skrudd av, sekkene satt fram. Nå er det ingen vei tilbake, om noen sekunder er eksamen igang.

 

4183876011_062d37283a.jpg

 

Tiden er ute. Nå er resten opp til sensorene.

 

4184637010_7eeb873511.jpg

 

Sidetallet i hver besvarelse sjekkes og dobbeltsjekkes, sammen med kandidatnummer og matchende student-ID.

 

4183876923_616b00df91.jpg

 

4184637830_2b74cacac1.jpg

 

4184638372_5702ae9786.jpg

 

I gangene utenfor skinner solen inn gjennom vinduene på mer eller mindre lettede studenter som diskuterer oppgavene og opplevelsen de har vært gjennom.

 

4183878427_b49c953e42.jpg

 

Hvis du er syk og har papirene i orden kan du få en halvtime ekstra. Det kan også være at vennen jenta venter på skrev innbitt til siste sekund, og trengte litt ekstra tid for å få sortert, merket, og godkjent innleveringen av eksamensbesvarelsen.

 

4183878781_2e9001a697.jpg

 

Ex.Phil.-eksamen er over for i år, og eksamensvaktene trasker hjemover. NTNU arrangerer dog over 1000 andre eksamener også, så imorgen bærer det tilbake på jobb.

 

4184639738_3831179081.jpg

 

For mange studenter var dette deres første eksamen på universitetet. For noen blir den nok også den siste. Resten vil komme tilbake, semester etter semester, år etter år, helt til de også er uteksaminert. Da vil de kanskje, som meg, kjenne et lite savn etter de nervepirrende siste minuttene før det braker løs, rushet underveis, og den fantastiske lettelsen når det hele er over.

 

God jul til alle gamle og nye studenter!

 

edit: Slideshow med større versjoner av bildene.

Endret av Laze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hyggelige kommentarer! Jeg har lagt til lenke til slideshow med større bildestørrelser nederst i førsteposten.

 

Var dette noe du kom på selv eller er det i forbindelse med Team Nikon?

Eget initiativ: Eksamensstress har nærmest blitt en juletradisjon for meg, så når jeg nå ikke lenger hadde noen eksamener selv til jul fant jeg på en annen unnskyldning for å traske rundt i eksamenslokalene og trekke inn stemningen. (Samboeren min synes nok jeg er litt forstyrra som stod opp grytidlig en lørdag for dette :p).

 

I mangel av et pressekort eller lignende trakk jeg dog på meg Team Nikon-genseren så jeg skulle se en smule mer offisiell ut... det funka fint, var ingen som lurte på hvorfor jeg luska rundt og tok bilder før jeg til slutt ble litt overmodig og gikk nært innpå en av eksamensvaktsjefene for noen avsluttende opptelling-bilder. Da ville han vite hvilken avis det var jeg kom fra. Jeg smilte, flasha HEI JEG HETER LARS-kortet mitt fra Team Nikon, mumla noe om frilans, og trakk meg diskret tilbake da han begynnte å snakke om godkjenning og tillatelse til å være der :).

Lenke til kommentar

Takker for fin bildeserie, Laze, mimre mimre..

 

Husker da jeg skulle møte opp til Ex.Phil., hvor fordeling av lokaler var brutt midt i etternavnet mitt - hvis "aa" ble sortert som "a" skulle jeg være i et lokale, og hvis det ble sortert som "å" skulle jeg være i et annet. Det løste seg heldigvis, da - fikk gått opp til eksamen.. ;)

 

Fin serie! :D

Lenke til kommentar

Likte virkelig bildene dine, nesten så jeg kjenner lukta av eksamenslokalet fra da jeg satt der sjøl :)

Dog ett spørsmål, hvordan er det med å legge ut bilder av mennesker i en slik setting? Strengt tatt skal en vel innhente tillatelse fra de som er avbildet, eller er det greit å publisere uten?

 

(ikke kritikk til deg, mer fordi jeg er nyskjerrig på hva som er gjeldende praksis).

Lenke til kommentar

Er det rart jeg liker meg best på Akam; hyggelige kommentarer sitter løst, og konstruktiv kritikk blir gitt med et smil. :)

 

Dette er en vel gjennomført reportasje. Men jeg savner detaljebilder.. :)

Takk for tipset! "Mer detaljbilder" er notert til neste innfall. ;)

 

Dog ett spørsmål, hvordan er det med å legge ut bilder av mennesker i en slik setting? Strengt tatt skal en vel innhente tillatelse fra de som er avbildet, eller er det greit å publisere uten?

Sånn jeg har forstått det må du i grove trekk ha tillatelse for publisering hvis det er færre enn tre (identifiserbare) personer, hvis det er tre eller flere personer men én er spesielt i fokus, eller hvis bildet ikke er tatt på offentlig sted. Sånn sett har du rett i at det er noen bilder som ikke er umiddelbart publiserbare her. Det er dog et unntak dersom "avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud", så jeg tror jeg har mitt på det tørre enn så lenge jeg nøyer meg med å ha dem i portfolioen, og ikke forsøker å selge dem til avis o.l. Ellers er det også unntak dersom "hendelsen har allmenn interesse", men det er kanskje å strekke det litt langt i dette tilfellet :p. Uansett, det er sikkert profesjonelle her som kan mer om dette enn meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...