Gå til innhold

Fotomesse i Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte tilbud, Japan Photo er nok fornøyde med en slik glad-artikkel.

 

Synes Akam her skal ta en ekstra titt på tekstreklameplakaten.

5. Ta ikke inn annonser og annet kommersielt materiale i – eller ved – journalistiske tekster og bilder på en slik måte at det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold svekkes. Pekere og andre former for koplinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke-redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket.

 

Mistenker ikke Akam for å ha en skjult agenda. Men det svekker integriteten med slike ukritiske artikler. I og med at Akam reklamerer for Japan Photo på siden, er det ikke riktig med en slik artikkel. Er dette for å blidgjøre Japan Photo til å reklamere mer?

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Hm, er det bare jeg som ikke er imponert over "tilbudene"? D3s var muligens billig, men D300s og de andre kameratilbudene er enten billigere i prisguiden eller helt normale.

 

Ingen gode tilbud på semipro, hverken D90,50D,E30,E620,K7. Det eneste som var billig var 7D med ett bob bob objektiv. Kjører man bare tilbud på det som er nytt?

 

Blir jo litt ekstra trist når endel av prisene på forrige fotomesse fra samme sted, nevnt i artikkelen "Gjør ett varp i Trondheim" er lavere. :roll:

 

Feks Olympus 70-300 til 2799,- vs 2199,- forrige gang. JP har jo solgt dette for 1999,- tidligere også.

 

Jeg som ventet på lavere priser pga lav dollarkurs/sterk krone.

:ermm:

 

Ser forøvrig at ingen av prisene har en "før" pris slik det er pålagt og slik det var i forrige messekatalog. Så da er det egentlig ingen tilbud, bare normale priser.

Lenke til kommentar
Blir jo litt ekstra trist når endel av prisene på forrige fotomesse fra samme sted, nevnt i artikkelen "Gjør ett varp i Trondheim" er lavere. :roll:

 

Feks Olympus 70-300 til 2799,- vs 2199,- forrige gang. JP har jo solgt dette for 1999,- tidligere også.

 

Jeg som ventet på lavere priser pga lav dollarkurs/sterk krone. :ermm:

Det er kroner/yen og ikke kroner/dollar som spiller hovedrollen for prisene. Yen ligger fortsatt veldig høyt i forhold til både kroner, dollar, euro, pund osv. Yen er rundt 40% høyere nå enn i perioden 1,5 - 3 år siden. Det er grunnen til at prisene har økt markant i Norge, USA, Europa osv. siden for ca 1,5 år siden. Den største oppgangen skjedde for mellom 1,5 og 1 år siden (ca 50-60% opp) mens det har sunket delvis tilbake (10-20%) etter det.

Lenke til kommentar

Vi fikk nettopp en mail fra Japan Photo med beskjed om at messeprisen på Nikon D300s settes ned med kr 2000,-, til kr 11999,-.

 

Hva anklagene om tekstreklame angår så har jeg følgende kommentarer:

 

1) Noe er bare tekstreklame dersom det ikke ble publisert av journalistiske hensyn. I vårt tilfelle er mye av det vi driver med forbrukerjournalistikk, dvs informerer folk om hva som er bra og hva som er fornuftig å betale for det. En fotomesse med messetilbud er naturlig å omtale for oss.

 

2) Vi omtaler også andre fotomesser, uansett firma som arrangerer dem. Vi har det siste året omtalt fotomesser i regi av FotoKnudsen, Interfoto, Ur & Foto, FotoVideo, R.A. Haugen, og så videre.

 

3) Hvis denne artikkelen er tekstreklame, er vel også vår tradisjonelle julekalender det. Skal vi kansellere den, synes dere?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noen forskjeller mellom denne såkalte "messen" og et vanlig "vi tømmer lagrene"-salg. Det kan her virke som om Akam bruker ordet "messe" som en god unnskyldning for å bruke verdifull spalteplass på en god annonsør.

 

Eller er det ting jeg ikke har fått med meg her...?

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se noen forskjeller mellom denne såkalte "messen" og et vanlig "vi tømmer lagrene"-salg. Det kan her virke som om Akam bruker ordet "messe" som en god unnskyldning for å bruke verdifull spalteplass på en god annonsør.

 

Eller er det ting jeg ikke har fått med meg her...?

 

Tja,

I tillegg kan du være med på flere workshops med kjente fotografer.
vanlige salg har vel ikke workshops?

 

Jeg setter ihvertfall pris på å få vite om både gode tilbud og messer.

Lenke til kommentar
Tja,
I tillegg kan du være med på flere workshops med kjente fotografer.
vanlige salg har vel ikke workshops?

Såvidt jeg kan se på reklameplakaten (som forøvrig ligger på Akams servere. Er dette vanlig...?) er det en workshop på en time med en fotograf, som går to ganger. Ikke akkurat store greiene...

 

Edit: Ser nå på den andre plakaten at det faktisk er en workshop til. Så da er man vel såvidt innenfor kategorien "flere".

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Du får også muligheten til å møte leverandører, så jeg mener det definitivt ikke bare er et lagersalg. Det er vel ingen som prøver å legge skjul på at de har messe for å tjene penger, og så lenge det er en messe (leverandører/workshop(s)/messetilbud) så bør akam skrive om det.

 

Hvilken server reklameplakaten ligger på gidder jeg strengt tatt ikke henge meg opp i.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt topp at akam lager slike artikler! var ikke klar over denne messen, og siden jeg bor i trondheim skal jeg jammen ta meg en tur innom! :) synes det blir for dumt å anklage akam for reklame. da må de isåfall også droppe å skrive om nye produkter, da dette kan oppfattes som reklame (hvis man er litt kverulant).

Lenke til kommentar
Huff... D300s til 13999 11999... tror jeg legger igjen Visakortet hjemme, for sikkerhets skyld!

:dremel:

 

:dremel: :dremel:

 

uten at det er aktuelt for meg... valget står mellom 7D og D3s, så jeg hadde ikke takket nei til ett knalltilbud på 7D uten glass!

 

Men som det nevnes av flere her, workshops og representanter fra de forskjellige merkene er hovedgrunn til at jeg tenker å dra dit. Ingen av tilbudene er gode nok til at jeg kommer til å slå til (annonsert pris på D3s er ca 3000 under det JP har ført opp i prisguiden).

Lenke til kommentar
Hva anklagene om tekstreklame angår så har jeg følgende kommentarer:

 

1) Noe er bare tekstreklame dersom det ikke ble publisert av journalistiske hensyn. I vårt tilfelle er mye av det vi driver med forbrukerjournalistikk, dvs informerer folk om hva som er bra og hva som er fornuftig å betale for det. En fotomesse med messetilbud er naturlig å omtale for oss.

Selvsagt skal dere omtale det som er relatert til foto. På en journalistisk måte, med de kriteriene som ligger bak dette.

 

Punkt 6 i tekstreklameplakaten er svært tydelig på at man skal unngå ukrisk videreformidling av PR-stoff. Dette gjelder både tekst, lyd og bilder, og definitivt annonser. Hvor kritisk er denne artikkelen? Har dere dekning for å bruke "masse gode messetilbud"? Som flere har påpekt i denne tråden, er ikke prisene direkte gode.

 

Jeg sier ikke man ikke kan skrive om annonsører, det hadde vært veldig rart om Akam kun skulle omtalt fotobutikker som ikke er annonsør, men når man først skal gjøre det, skal man gjøre det fra journalistiske vurderinger, med en journalistisk idé og formål bak utvelgelsen av det man omtaler.

 

Vær Varsom-plakaten:

2.7. Gi aldri tilsagn om redaksjonelle motytelser for reklame. Det som offentliggjøres, skal være et resultat av en redaksjonell vurdering. Sørg for å opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved bruk av pekere og andre koplinger.

 

2.8. Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon.

 

Selv om dere ikke blir påvirket av annonsøren, virker det på lang vei at dere blir det, spesielt når dere publiserer annonsen som journalistisk materiale. Skillet er dermed for lite

 

2) Vi omtaler også andre fotomesser, uansett firma som arrangerer dem. Vi har det siste året omtalt fotomesser i regi av FotoKnudsen, Interfoto, Ur & Foto, FotoVideo, R.A. Haugen, og så videre.

Slår dere opp annonsen deres også, og fremmer det som journalistisk? Der er jo ikke "liste over messtilbud", det er en annonse fra annonsøren til Akam, som også holder messetilbud. Jeg kan se nytten av å fortelle om diverse messer rundt om i landet, men å være mikrofon for annonsør...

 

Hvor er den journalistiske begrunnelsen til å legge ut annonsen? Det riktige ville vært å utheve det som faktisk var gode tilbud, og linket til prisguiden for å bevise dette. Kanskje også påpekt tilbud man ikke burde gå for, ettersom det finnes billigere alternativer i prisguiden.

 

3) Hvis denne artikkelen er tekstreklame, er vel også vår tradisjonelle julekalender det. Skal vi kansellere den, synes dere?
Dersom det bryter god presseetikk, synes jeg dere skal endre dette. Sett en i annonseavdelingen til å promoter konkurransen, ikke la journalistene deres miste integriteten med å gjengi/kopiere produkttekst fra produsenten. Klarer dere ikke dette, og resultatet blir at dere bryter VVP og tekstreklameplakaten, får dere heller la være å holde konkurransen.

 

Jeg synes redaktørene i Hardware-nettverket skal lese gjennom Tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten, og gjøre en vurdering hvorvidt disse jule-konkurransene skal gjennomføres med journalistisk preg.

 

Les også gjerne Etikk for journalister (3. utgave eller nyere), skrevet av Svein Brurås, kapittel 5 om tekstreklame og sponsing. Dette kapittelet tar nøye for seg VVP og Tekstreklameplakatens punkter på nettopp dette.

 

Når en journalist blir oppfattet som mikrofon for en i bakgrunnen, mister han eller hun troverdigheten og integriteten. Kan man stole på at det journalisten skriver er sant, eller er det det annonsøren (kilden) ønsker man skal skrive?

 

Vil også minne om at Norsk Presseforbunds generalsekretær, Per Edgar Kokkvold, brukte initiativretten til å melde inn Nettavisen.no for en artikkel hvor skillet mellom det redaksjonelle og reklame forsvant:

 

PFU: - Nettavisen har brutt god presseskikk

PFU ga NPs generalsekretær medhold i klagen der han tok i bruk sin initiativrett og klaget inn en artikkel i Nettavisen. Her kan du lese utvalgets begrunnelse for fellelsen.

 

 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

 

Klagen gjelder en omtale i Nettavisen om hvordan man kan selge gamle gullsmykker og arvegods som aldri brukes. I artikkelen ble det vist til at en kvinne hadde brukt to navngitte nettjenester. Norsk Presseforbunds generalsekretær bruker sin initiativrett, idet han mener avisen har opptrådt i strid med tekstreklamebestemmelsene i Vær Varsom- og Tekstreklameplakaten. Klageren mener den påklagede artikkelen både gjennom tekst og lenker framstår som et reklamebudskap for nettstedet Gullvekten.no, som Nettavisen også har et kommersielt samarbeid med. Ifølge klageren er det summen av innhold, presentasjon, lenking og det kommersielle samarbeidet som medfører at Nettavisen ikke har opprettholdt et klart skille mellom redaksjonelt innhold og kommersielt materiale. Klageren legger særlig vekt på lenkingen i artikkelen.

 

Nettavisen avviser klagen. Det vises til at den påklagede artikkelen er redaksjonelt initiert og at den har et innhold som er allment interessant, foruten at det er relevant forbrukerinformasjon. Redaksjonen anfører at det ikke bare er samarbeidspartneren som er kilde i artikkelen, men også andre som formidler salg av gull og sølv. Med hensyn til lenkebruken i artikkelen mener Nettavisen at lenkene var relevante, og det vises til at man ikke har direkte inntekter knyttet til disse. Nettavisen mener NPs generalsekretærs klage er basert på synsing og manglende undersøkelse av fakta.

 

 

Pressens Faglige Utvalg vil på generelt grunnlag understreke viktigheten av å skille mellom journalistikk og butikk. Den vesentlige begrunnelsen for dette prinsippet er at journalistikken mister troverdighet når det er åpenbart at det er andre hensyn enn de rent journalistiske som er grunnlag for en artikkel eller et program. På den annen side er det ikke slik at man ikke kan omtale et produkt eller en tjeneste fordi det kan oppfattes som tekstreklame. Tekstreklamebestemmelsene i Vær Varsom- og Tekstreklameplakaten er ment å regulere dette.

 

Slik utvalget ser det, kan det neppe være tvil om at den påklagede artikkelen om hvordan en kvinne fikk solgt sine smykker på en for henne vellykket måte, minner svært mye om utallige fornøyde vitnesbyrd brukt i reklamesammenheng. Utvalget viser her til Tekstreklameplakatens punkt 1, der det blant annet heter at produktomtaler skal være journalistisk motivert, og at «hensikten aldri må være å reklamere for produkter eller tjenester».

 

Utvalget viser videre til Tekstreklameplakatens punkt 5, der det manes til varsomhet med å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold: «Pekere og andre former for koblinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke-redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket». Utvalget registrerer at Nettavisen har synliggjort at den har et kommersielt samarbeid med firmaet det lenkes til. Utvalget mener det er prisverdig at dette blir opplyst, men vil likevel påpeke at redaksjonen har et særskilt ansvar for å tydeliggjøre skillet mellom redaksjonell tekst og kommersiell lenking når det som i dette tilfellet eksisterer et kommersielt partnerskap. Den påklagede lenken til Gullvekten.no er en del av den redaksjonelle teksten, og peker direkte til en annonse for handel med firmaet.

 

Klagens sentrale påstand er at summen av innhold, presentasjon, lenking og kommersielt samarbeid samlet innebærer brudd på god presseskikk. Forutsetningen for et slikt brudd må være at artikkelen framstår som et reklamebudskap for den kommersielle virksomheten Gullvekten og Sølvtorget bedriver, og ikke primært som en informerende redaksjonell artikkel til nytte for de av Nettavisens brukere som skulle ønske å omsette noe av arvesølvet i klingende mynt. Artikkelen framstår som en hyllest av en forretningsvirksomhet som Nettavisen har et kommersielt forhold til. Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, der det blant annet heter: «Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold», og punkt 2.7, «sørg for å opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved bruk av pekere og andre koblinger».

 

 

Nettavisen har brutt god presseskikk.

 

http://presse.no/Arkiv/PFU%3A+-+Nettavisen...kk.9UFRrS2P.ips

 

Lenke til kommentar
Står en 400mm 2.8 på ett Manfrotto där inne...bara det är värt turen dit att se på. Fyfan för ett objektiv.

 

Sikkert dette ..siden du ikke nevnte fabrikant : ?

post-152982-1258066497_thumb.jpg

 

 

:)

 

Ellers så vil jeg bare si at Japan Photo ikke selger ting for at vi skal få de billig, men for at de skal tjene penger. Dessverre

Lenke til kommentar

KristofferB - ta deg en bolle.

 

Javel - akam er et seriøst nettsted, men tilbud og messer er noe de fleste her som leser akam vil vite om. Håper at du gjør dette for å kverulere, for jeg mener at et så utstyrsfokusert nettsted absolutt bør skrive om messetilbud. Såvidt jeg kan se så gjør de ikke forskjell på leverandørene.

 

http://www.akam.no/sok/?query=messetilbud

 

Nå bor ikke jeg i trondheim, men håper at innlegg av typen du kommer med gjør at Akam ikke slutter å presentere messetilbud i artikler.

 

/edit - la til et vesentlig ord i siste setning. (takk mundus)

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar
KristofferB - ta deg en bolle.

 

Javel - akam er et seriøst nettsted, men tilbud og messer er noe de fleste her som leser akam vil vite om. Håper at du gjør dette for å kverulere, for jeg mener at et så utstyrsfokusert nettsted absolutt bør skrive om messetilbud. Såvidt jeg kan se så gjør de ikke forskjell på leverandørene.

 

http://www.akam.no/sok/?query=messetilbud

 

Nå bor ikke jeg i trondheim, men håper at innlegg av typen du kommer med gjør at Akam slutter å presentere messetilbud i artikler.

Hvis man skal stole på ett slikt nettsted, så må man vite at journalistene har sin integritet i behold, og hvis du leser hele tråden , ser du at det er grunn til å stille spørsmål. Iallefall når journalisten mener man kan gjøre gode kjøp , og det viser seg at man IKKE kan det.. Når brosjyren i tillegg ligger på Akams servere , så sier det seg selv at man undres.

 

Så jeg synes ikke du har grunn til å be KristofferB om å ta seg en bolle.

 

Nb . Jeg tror at du har en skrivefeil i siste setning? Det mangeler ett ord?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...