Gå til innhold

Samsung lanserer et nytt åpent operativsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende er dette også basert på Linux. Jeg har ikke funnet informasjon på om det er basert på LiMo spesifikasjonene eller ikke, men jeg synes det er litt rart om det ikke er tilfellet.

 

Og når dere skriver en artikkel med utgangspunkt i en pressemelding, vennligst link til pressemeldingen. Jeg antar det er denne:

http://www.bada.com/samsung-launches-open-mobile-platform/ ?

Lenke til kommentar

Det er en tanke tragisk at det dukker opp flere Linuxbaserte operativsystemer for mobiler nå. Her har (hadde?) man muligheten å hale innpå konkurrentene ved å benytte Android, men i stedet lager man konkurrende løsninger og gjør det vanskeligere både for brukere og utviklere.

 

Tror Samsung gjør smartest i å fortsette med Android-sporet, men vi får se hva som skjer... :-)

Lenke til kommentar
Det er en tanke tragisk at det dukker opp flere Linuxbaserte operativsystemer for mobiler nå. Her har (hadde?) man muligheten å hale innpå konkurrentene ved å benytte Android, men i stedet lager man konkurrende løsninger og gjør det vanskeligere både for brukere og utviklere.

 

Tror Samsung gjør smartest i å fortsette med Android-sporet, men vi får se hva som skjer... :-)

Jeg synest at det er bra at folk ikke følger Android-sporet, siden Google har gjort en del dårlige valg der, blant annet Java-implementasjon, ikke standardiserte programvarebibliotek og kompilatorer osv. Jeg håper at Samsung gjør det bedre.
Lenke til kommentar
Joda, selskapene tjener mye på dette.

 

Men for oss forbrukere derimot... Se bare på det sinnssyke antallet forskjellige ladere og USB-kabler..

Hæ, hvorfor sammenligner du hardware og software?

 

Selvsagt tjener forbrukerne på konkurranse. Forskjellige ladere er ikke konkurranse, det er et forsøk på å ikke måtte konkurrere.

Lenke til kommentar

Maemo er flere år allerede. Maemo 5 er den femte "major" iterasjonen av systemet, eller den syvende litt etter som.

 

Ellers er jo ikke Android åpent i ordets rette forstand. Android kommer jo etterhvert i utallige variasjoner det også.

 

Det er jo litt morsomt. Nå har Linux prøvd seg på PC, men er kun en nisje der. Linux på netbooks skulle jo liksom bli gjennomslaget for Linux, men MS har tatt over alt. Så blir det altså på telefoner at Linux skal slå igjennom totalt. Hvem hadde trodd det for 10 år siden? :)

Lenke til kommentar
(...)
Jeg synest at det er bra at folk ikke følger Android-sporet, siden Google har gjort en del dårlige valg der, blant annet Java-implementasjon, ikke standardiserte programvarebibliotek og kompilatorer osv. Jeg håper at Samsung gjør det bedre.

 

Enig. Problemet med Android er som sagt at de stort sett bare bruker Linux-kjernen, og har valgt å «finne opp hjulet på nytt» de fleste andre steder. Det er ganske synd, for da får ikke resten av Linux-miljøet så stor nytte av forbedringene Android gir oss.

 

Jeg antar også det er dette folk i denne tråden tenker på når de er oppgitt over hvor mange Linux-baserte operativsystemer til telefonen som kommer på banen. Og jeg er litt enig. Hadde flere brukt mye mer av den allerede etablerte Linux-stacken, slik at koden deles og forbedres felles, hadde det spilt mye mindre rolle.

 

Maemo er flere år allerede. Maemo 5 er den femte "major" iterasjonen av systemet, eller den syvende litt etter som.

 

Men den første iterasjonen som smarttelefon. Tidligere har den vel vært brukt på Nokias "Internet Tablets", uten telefonfunksjon?

Lenke til kommentar

Dette ser mer og mer ut til å gjenspeile datamaskin markedet. Apple (iPhone OS), Microsoft (Windows Mobile) og diverse Linux avarter (Android, Bada, LinMo, osv.).

 

Så en får se hva som skjer. Personlig avskriver jeg ikke Windows Mobile riktig enda til tross for alle nykommerene. Hvis Windows Mobile 7 blir like bra som Windows 7 er, så kommer nok Microsoft til å kunne hevde seg med f.eks Android.

For Microsoft kan hvis de vil, bare se på OSet i Zune HD.

Lenke til kommentar

For å sitere fra artikkelen jonnor har linket til (takk skal du ha :) )

Indeed, citing a Samsung spokesperson, an IDG News Service story by Mikael Ricknas claims that Bada "isn't a new operating system, but a software layer that Samsung has added on top of its existing proprietary mobile phone operating system, allowing third-party developers to create applications for its phones." A Samsung spokesperson was quoted as saying that Bada could also run on top of Linux, however.

 

Mao, bada har for øyeblikket ikke noe mer med linux å gjøre enn at det, i hvert fall teoretisk, kan kjøres på en mobil med linux. I artikkelen hevdes det at bada er et element i Samsungs strategi for å lage billigere smarttelefoner og at de planlegger å gå ned på bruken av symbian og Win mobile til fordel for bada på (i utgangspunktet) deres eget telefon OS.

 

M.

Lenke til kommentar
For å sitere fra artikkelen jonnor har linket til (takk skal du ha :) )
Indeed, citing a Samsung spokesperson, an IDG News Service story by Mikael Ricknas claims that Bada "isn't a new operating system, but a software layer that Samsung has added on top of its existing proprietary mobile phone operating system, allowing third-party developers to create applications for its phones." A Samsung spokesperson was quoted as saying that Bada could also run on top of Linux, however.

 

Mao, bada har for øyeblikket ikke noe mer med linux å gjøre enn at det, i hvert fall teoretisk, kan kjøres på en mobil med linux. I artikkelen hevdes det at bada er et element i Samsungs strategi for å lage billigere smarttelefoner og at de planlegger å gå ned på bruken av symbian og Win mobile til fordel for bada på (i utgangspunktet) deres eget telefon OS.

 

M.

 

Samsung kutter ut Symbian fra og med neste år. Men skal fremdeles ha Android og Windows i sitt sortiment.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...