Gå til innhold

Vertu lager karbonfibermobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, dønn stygg. Men for å pirke. Karbon brukes pga sitt styrke/vekt forhold. Stål er sterkere enn karbon, men mye tyngre sånn at styrke/vekt forholdet til stål er langt lavere enn karbon. Dessuten, elementær materialkunnskap sier at visse materialer ikke skal blandes, for eksempel karbon og aluminium da aluminiumen vil tæres bort. Karbon-stål og karbon-titan er OK. :cool:

Lenke til kommentar
Enig, dønn stygg. Men for å pirke. Karbon brukes pga sitt styrke/vekt forhold. Stål er sterkere enn karbon, men mye tyngre sånn at styrke/vekt forholdet til stål er langt lavere enn karbon. Dessuten, elementær materialkunnskap sier at visse materialer ikke skal blandes, for eksempel karbon og aluminium da aluminiumen vil tæres bort. Karbon-stål og karbon-titan er OK. :cool:

jeg var under intrykk av at med mindre aluminiumet utsettes for spesielt sur nedbør eller for eksempel nedsenkning i saltvann så vil ikke dette være et problem da aluminium danner et oksidasjonssjikt på overflaten som stopper videre korrosjon når det kommer i kontakt med luft.

 

blir ikke alu/carbon kompositt brukt i bilverdenen?

Lenke til kommentar

Alle karbonfiber-sykler legger til et lag med tynt glassfiber der hvor rammen kommer i kontakt med aluminium (men også stål faktisk, husket litt feil :D ). Dette er på grunn av galvanisk korrosjon, da aluminium er lite "edelt" mens karbon er noe av det "edleste" som fins, dvs høyt oppe på den galvaniske tabellen. Glassfibermattene mellom stål og karbon isolerer de to materialene fra hverandre fysisk og elektrisk, slik at det ikke blir noe korrosjon. Fuktighet i luften er nok når metallet er i direkte kontakt med karbon. Det blir som sink-anoder i en båt, bare at her er aluminiumen anoden som tæres bort.

 

Alu-carbon kompositter har jeg null peiling på, men der er vel det ene materialet "begravd" i det andre eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...