Gå til innhold

IBM snakker om 64-veis Intel-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha Nehalem EX i 64 veis konfigurasjon vil aldri skje! Prosessoren har ikke kapasitet til å skalere så langt. 64-veis betyr 64 prosessorer og med 8 kjerner per prosessor ville det blitt 512 kjerner eller 1024 tråder. I realiteten er det snakk om 8-veis servere (64 kjerner og 128 tråder) slik som f.eks Opteron baserte HP DL785, bortsett fra at den er basert på quadcore uten hyperthreading og får dermed 32 kjerner og 32 tråder.

 

Fra cnet kilden:

IBM, which participated in the conference, discussed a server currently under development that uses 64 Nehalem-EX cores (eight processors) and can handle 128 threads
Lenke til kommentar

Jepp, det skurret noe i det regnestykket i artikkelen:

En typisk bladserver med Nehalem EX vil kunne ha 16 kjerner, mens x86-toppmodellen til IBM vil kunne huse typisk 64-128 kjerner fordelt på 4 stk 4U byggeklosser.

Altså 64-128 kjerner delt på 16 kjerner per bladserver = 4-8 bladservere. Fordeler man det ut over 4 "byggeklosser" a 4 U så får man 1-2 bladservere per 4U byggekloss. Eller sagt på en annen måte: 2-4 prosessorsokler per 4U med 8 kjerner per sokkel.

 

Det høres ikke særlig imponerende ut når vi vet at konkurrentene kan tilby 28 sokler per 7U (Supermicro blade) 8 sokler på 2U (Supermicro 2UTwin2). Jeg har ikke sjekket Dell og HP, men de har nok omtrent tilsvarende sokkeltetthet. Dette er riktignok cluster-konfigurasjon, men jeg håper det viser litt poeng likevel.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Det foreligger vel ikke noe info om den fysiste størrelsen? Byggeklosser på 4U med 4 sokler i hver virker ganske sannsynlig på en scale up SMP IBM server. Det er ingen som bryr seg om antall kjerner per rack unit i en scale up SMP server uansett. Det er i allefall langt ned på prioriteringslista, rett over fargen på skapdøra til racket.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...