Gå til innhold

Windows 7 klar i fjerde kvartal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja Win7 RC 7100 funker bra allerede, så skulle bare mangle om ikke RTM kommer senere i år. Så får vi håpe at hardware produsenter lager gode og stabile drivere til sine produkter i god tid til Win7 lanseres! nVidia og AMD er vel der allerede nå, men slike som Creative er ikke.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

On topic: Gitt hvordan beta og RC har fungert/fungerer, så er det vel ikke noen bombe at W7 slippes i løpet av året. Har testet beta/RC selv, og det er helt "greit". Mye bedre inntrykk av W7 enn Vista (har ikke brukt Vista siden før SP1, men førsteinntrykk teller..)

Endret av tom waits for alice
Fjernet kommentar til slettet post
Lenke til kommentar

Denne ganger har de også vært helt avhengig av at førsteinntrykket blir perfekt, de har rett og slett ikke råd til enda ett "Vista" eller "ME" operativsystem. Og heldigvis har de lykkes til de grader. Jeg har aldri sett ett mer stabilt Beta produkt fra MS enn Win7, noe som lover veldig bra for en RTM når den kommer til vinteren.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Hvor blir det av moderatorene? Greit jeg brukte selv ufint språk i min forrige post, men jeg er bare så lei av at ...

Moderatorene kommer når en tråd blir rapportert, det ble ikke denne. Og nei, det er ikke greit å bruke ufint språk, uansett hvor lei man er. Trolling skal rapporteres, ikke kommenteres i tråden.

 

Når det er sagt: Vi har nok av tråder på forumet der man kan diskutere gledene og sorgene med Windows eller andre OS. Det er helt unødvendig å poste her for å fortelle at man ikke bruker/liker Windows. Denne artikkelen og tråden handler om når Windows 7 slippes, og det er greit om vi holder oss til det.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
betroz:

 

Creative har idag drivere som fungerer i Win7 og har hatt det en god stund (brukt siden build hm tidlig)

Jeg fikk ikke installert en beta driver til mitt X-Fi lydkort. Prøvde med Vista driveren i kompatibelitets modus, og da fungerte den utmerket. Mulig Creative har fixet bug'n nå.

Lenke til kommentar
Denne ganger har de også vært helt avhengig av at førsteinntrykket blir perfekt, de har rett og slett ikke råd til enda ett "Vista" eller "ME" operativsystem. Og heldigvis har de lykkes til de grader. Jeg har aldri sett ett mer stabilt Beta produkt fra MS enn Win7, noe som lover veldig bra for en RTM når den kommer til vinteren.

Helt enig. W7 var sjeldent bra selv i beta, men hva annet skal en egentlig forvente når det er så lite nytt? Eye candy skal ikke krasje maskina selv om det er nytt og W7 er i grunnen ikke noe annet enn Vista sp2++ med ny eye candy, og bra er det. Utvikling av OS etter riv-ned-alt-og-start-på-nytt metoden tar 10+ år (ikke en overdrivelse) før det blir bra.

Lenke til kommentar
Denne ganger har de også vært helt avhengig av at førsteinntrykket blir perfekt, de har rett og slett ikke råd til enda ett "Vista" eller "ME" operativsystem. Og heldigvis har de lykkes til de grader. Jeg har aldri sett ett mer stabilt Beta produkt fra MS enn Win7, noe som lover veldig bra for en RTM når den kommer til vinteren.

Helt enig. W7 var sjeldent bra selv i beta, men hva annet skal en egentlig forvente når det er så lite nytt? Eye candy skal ikke krasje maskina selv om det er nytt og W7 er i grunnen ikke noe annet enn Vista sp2++ med ny eye candy, og bra er det. Utvikling av OS etter riv-ned-alt-og-start-på-nytt metoden tar 10+ år (ikke en overdrivelse) før det blir bra.

Og jeg regner med at du har en stor haug med kilder til å backe opp utsagnene dine.

Du kan jo sammenligne nyvinninger fra xp til vista, og fra vista til win7, og så kan du komme tilbake hit og si hvor det var størst forskjell. Sammenlign 2000 til xp også når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Denne ganger har de også vært helt avhengig av at førsteinntrykket blir perfekt, de har rett og slett ikke råd til enda ett "Vista" eller "ME" operativsystem. Og heldigvis har de lykkes til de grader. Jeg har aldri sett ett mer stabilt Beta produkt fra MS enn Win7, noe som lover veldig bra for en RTM når den kommer til vinteren.

Helt enig. W7 var sjeldent bra selv i beta, men hva annet skal en egentlig forvente når det er så lite nytt? Eye candy skal ikke krasje maskina selv om det er nytt og W7 er i grunnen ikke noe annet enn Vista sp2++ med ny eye candy, og bra er det. Utvikling av OS etter riv-ned-alt-og-start-på-nytt metoden tar 10+ år (ikke en overdrivelse) før det blir bra.

Og jeg regner med at du har en stor haug med kilder til å backe opp utsagnene dine.

Du kan jo sammenligne nyvinninger fra xp til vista, og fra vista til win7, og så kan du komme tilbake hit og si hvor det var størst forskjell. Sammenlign 2000 til xp også når du først er i gang.

Overgangen fra XP til Vista innebar blant annet massive endringer i drivermodellen og sikkerhetsmodellen samt en ny nettverksstakk. W7 pusser stort sett bare opp det som ikke var implementert riktig og finpusser en rekke verktøy. Doc kan du vel finne selv hvis du er så yppen på det.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Så da har vi tre nyvinninger?

Ja nyvinninger kan sammenlignes ved at man teller dem. La oss se vista har drivermodell, sikkerhetsmodell og nettverksstakk. W7 har: svenske sikkerhetssymbol, kul taskbar, mindre masete UAC (som faktisk er bra implementert!). Ja da ble det vel likt da?? fy f er det mulig???

 

Husk å ta ut tyggisen før trapper.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen av oss som har sett den komplette lista over forandringene Microsoft har gjort med Win7 fra Vista. Men Win7 er vel det samme for Vista som Win98SE var for Win98 orginalen. Slik jeg husker ble Win98SE veldig bra, og mye tyder på at Win7 også blir slik.

 

Om Win7 er verdt pengene for folk som kjøpte Vista er noe helt annet. For folk som fortsatt kjører XP, så mener jeg at Win7 er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Må du ha det inn med teskje?

Som å spørre en treåring hva han gjorde i barnehagen i dag, må jo spørre om hver bidige ting.

 

2000 - XP

Hvilke nyvinninger?

Oppusset design

Oppusset kontrollpanel

Oppusset nettverksbehandler

Oppusset whatnot

Tregere

Ny IE

+ sikkert noen andre småting

 

Og likevel kan vi jo spørre hvilket av disse som du hadde foretrukket, eller har brukt mest. Jeg tviler ikke akkuratt.

 

XP - Vista

Ny driverbehandler som tillater drivere å restarte om de henger.

Oppusset design

Oppusset kontrollpanel, til noe som er langt værre (min mening)

Oppusset nettverkssenter, til noe totalt ubrukelig (min mening, hvem mente at 5 trykk og tre forskjellige vinduer var en oppgradering for noe som grevde to trykk og et vindu i xp)

Samme med skjerminstillinger, som nå er gjemt under personalization. Jippi et nytt vindu og et nytt trykk for å få det til. Wtg.

Nettverkskopiering, nei det kan vi stå over, samme med usb-kopiering. Dette tok bare 1 år før det ble rettet opp til noe brukelig.

Langt tregere enn xp.

Ny IE, tregere enn tidligere

Nytt cachingsystem, som i praksis gjorde maskinen tregere.

 

Windows 7

Et nytt taskbarsystem

Et oppusset design

Nytt kontrollpanel

En bedre og raskere nettverksbehandler

Driversystemet har igjen gått under kniven. Systemet kan endre hvilken enhet som skal brukes (for eksempel lydenheter) og det endres i alle programmer umiddelbart, ingen restart, ingen ominnstilling, det bare skifter umiddelbart.

Langt bedre ytelse.

med tilhørende lengre batteritid.

Ny IE, raskere enn den foregående.

Defragmenteringsverktøyet er raskere.

Cachingsystemet får nå pcen til å gå raskere.

 

Forskjellene fra vista-w7 er omtrent som de fra 2000-xp.

Og som vi vet så regner de fleste xp som bedre, i hvert fall om man skal se på hvor mange som bruker det.

W7 er også den eneste windows-versjonen som har vært raskere og mindre krevende enn den foregående windows versjonen.

Lenke til kommentar

Flimzes jeg får en snikende følelse av at det er personlig viktig for deg at w7 skal bli veldig bra. Jeg håper du får rett.

 

Ellers synes jeg du fokuserer mye på GUI, og det er vel greit nok det fra et sluttbruker synspunkt. Jeg jobber med drift av IT systemer og er mer interessert i hva som er under panseret og hvor mange feil jeg får (det er alltid feil, uansett OS) fra en bred installasjon av et OS samt hvilke ekstra muligheter jeg får med det.

 

W7 ser for meg ut som en inkrementell utvikling fra Vista, mens Vista brøt opp en del gamle synder fra XP. Det gjør Vista veldig utsatt for bugs, og der gikk de nesten som forventet på trynet. W7 er mye mindre utsatt for feil og ser ut til å levere en mye mer finslepen opplevelse, men det er fortsatt 90ish% vista der inne, og som jeg har sagt alt for mange ganger nå; DET ER EN JÆVLA BRA TING!

 

Det andre OS jeg gleder meg mye til er OSX 10.6 som vil ha nesten ingen nye features, kun tuning, bugfiksing og fjerning av gammelt ræl. OSX 10.5 hadde vel 300 nye features i følge apple... Fintunede OS er mye mer interessant en featurefreaks.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Det andre OS jeg gleder meg mye til er OSX 10.6 som vil ha nesten ingen nye features, kun tuning, bugfiksing og fjerning av gammelt ræl. OSX 10.5 hadde vel 300 nye features i følge apple... Fintunede OS er mye mer interessant en featurefreaks.

Der mener jeg MS har noe å lære av Apple. Apple har laget et helt nytt OS fra bunnen av, uten å tenke på bakoverkompatibilitet. De har tatt utgangspunkt i arkitekturen som er i UNIX og bygget videre på det. Da slipper du mye av den spaghetti koden som finnes i Windows i dag, og du får bygget opp en helt ny arkitektur hvor du slipper å måtte ha begrensninger pga feil i tidligere versjoner. Dette vil også lette jobben med å vedlikeholde og fikse feil.

 

Hvis MS tar utgangspunkt i Linux/UNIX og kombinerer det med sine egne ideer fra Windows så har de også mulighet til å benytte seg av mye kode som allerede eksisterer som Open Source. De kan for bakoverkompatibilitet bruke en av mange Windows emulatorer(wine) som allerede eksisterer på Linux plattformen og på den måten slippe å måtte bygge OS rundt dette.

 

Men det er litt av et dilemma.. bygge videre på kode som inneholder mye feil og gamle synder eller bygge et helt nytt og risikere å miste store deler av kundebasen pga inkompatibilitet med gammel programvare.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Apple har definitivt vært mer villig enn MS ved flere anledninger til å brenne noen broer bak seg og heller se fremover, men det koster som sagt en god del for både Apple og kundene deres på kort sikt. På lang sikt er det definitivt en gevinst ved at OS får lavere kompleksitet og dermed færre feil. Forskning har vel vist at det er ca en bug per 5000 linjer kode nesten uansett hvem som har lagd den. Forutsetter da kode som allerede er testet og feilsøkt relativt grundig. Altså vil feilraten stort sett være avhengig av kompleksiteten og ikke så mye av navnet på OS. En Apple ingeniør er i snitt ikke noe flinkere enn en MS ingeniør..

 

Når det gjelder bakoverkompatibilitet så har vi heldigvis nå virtualisering tilgjengelig helt ned til laptop modeller. Det vil gjøre overganger mye enklere i tiden fremover.

 

Om UNIX rammeverket fortsatt er det en bør legge til grunn er jeg usikker på. Alle OS modeller foreldes ettersom hardware og brukermønster endrer seg.

 

F.eks står vi nå overfor en relativt signifikant endring i mange maskiner hvor NVRAM kommer inn på forskjellig vis i større grad. Det kommer også et paradigmeskifte med sammensmelting av GPU og CPU. Begge disse vil gjøre det nødvendig med store endringer i OS før vi har fullt utbytte. Det vil nok også komme mer fokus på sikkerhet i forhold til nettverk. Da tenker jeg ikke sikkerhet som at Linux kan være noe bedre enn windows XP osv. men langt mer banebrytende som f.eks at implementasjoner som Secure64 SourceT setter sikkerhet i en helt annen liga med fokus på systemer som er (skal bli?) formelt bevist å være sikre samt tilgjengelige selv under et angrep (DDOS). Etterhvert som vi blir mer avhengig av datamaskiner så blir det viktigere at vi kan stole på de, heller enn å håpe at de er "sikre" så lenge vi holder de oppdatert. Det er to vidt forskjellige ting!

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...