Gå til innhold

AprilFest 2009 - Vi feirer at våren og lyset er tilbake


Anbefalte innlegg

Da nærmer april seg og vi gjentar suksessen fra i fjor - aprilfesten. Den går av stabelen i April (pussig nok) og er åpen for alle medlemmer av dette forumet. Tanken er at du skal utfordre deg selv slik at du lærer mer om fotografering generellt, og blir bedre kjent med foto-utstyret ditt.

 

Regler.

  1. Utfordringen gjelder fra 1.april til 30. april.
  2. Du kan velge å bruke hva som helst av fotoutstyr som du har, så lenge det tar stillbilder (ikke video).
  3. Du må definere en personlig utfordring som du skal følge hele måneden.
  4. Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).
  5. Du må melde deg på senest 31. mars i denne tråden.
  6. Du må opprette din egen deltager-tråd.
  7. La bildene inneholde exif-info. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  8. Når måneden er over velger du de 3 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av april.

Personlig utfordring.

 

Du bestemmer selv hvilken utfordring du velger å følge. Her er et noen eksempler.

  • Kun et objektiv (fastoptikk) - samme som Oktoberfesten.
  • Kun ta makrobilder.
  • Street photography.
  • Dokumentere nærområdet ditt.

Mangler du ideer, så er det bare å be om forslag i denne tråden. Husk at tanken er å utfordre deg selv til å lære noe nytt og få mer glede av hobbyen din.

 

Deltager nivå.

 

Du kan velge følgende aktivetsnivå:

 

Hardcore: Du tar kun bilder relatert til utfordringen og leverer et bilde hver dag. Du tar ikke bilder i andre sammenhenger.

Entusiast: Du tar hovedsaklig bilder relatert til utforringen og leverer et bilde hver dag. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Maks et bilde per dag, og minst 4 bilder i uka. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar andre bilder hvis du føler for det.

 

Deltagertråd.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Aprilfest 2009 - brukernavn - utfordring

 

For eksempel:

 

Aprilfest 2009 - tomsi42 - ting som sier dunk om natten

 

 

Bildene som legges inn skal ikke være større enn 1280 piksler i lengste lengde. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Annet

 

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag.
  • Levere 7 bilder i uka.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

 

Velkommen,

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye bedre kategorier - digg å ikke være Pingle. ;)

Jeg syntes "entusiast" heller skulle blitt omdøpt til "wannabe" :p

Det er vel heller kandidatene som burde bli omdøpt til "wannabe" ...

 

Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere)

... eller endre exif :ph34r::whistle:

Det er ingen som tør å gjøre det for da faller tomsi42s fotoforbannelse på dem. Forbannelsen som gjør at alle bildene det neste året vil være ute av fokus, være feileksponertert eller være generellt uinteressante.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere)

... eller endre exif :ph34r::whistle:

Det er ingen som tør å gjøre det for da faller tomsi42s fotoforbannelse på dem. Forbannelsen som gjør at alle bildene det neste året vil være ute av fokus, være feileksponertert eller være generellt uinteressante.

 

Tom

Altså et gjennomsnittsbilde i Bildekritikken :whistle:

 

Uff, nå ble det mye tull fra min side... Beklager :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg skal melde meg på - må bare finne på en fornuftig utfordring først. Etter et par tema-smeller i februar skal jeg vokte meg vel for å velge noe veldig begrensende denne gangen. Det er egentlig mer enn utfordrene nok å produsere bilder daglig i en måned for min del...

 

Hvis jeg ikke kommer på noe bedre får det vel bli noe oktoberfest-lignende... Hvis folk har overflod av idéer er det bare å lufte i vei!

Lenke til kommentar

Eksperimentering med programmer høres mest av alt ut som selvpining (selv på et skikkelig kamera uten idiotprogrammer... ;)). Jeg er ikke sikker på om jeg syns det er en god idé med "obligatorisk tema" - det er veldig vanskelig å finne på. Spesielt siden vi nettopp har kommet oss gjennom fire temaer i februar.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eksperimentering med programmer høres mest av alt ut som selvpining (selv på et skikkelig kamera uten idiotprogrammer... ;)). Jeg er ikke sikker på om jeg syns det er en god idé med "obligatorisk tema" - det er veldig vanskelig å finne på. Spesielt siden vi nettopp har kommet oss gjennom fire temaer i februar.

Du har et poeng angående selvpining. Bare tanken på å finne et motiv til et par av scene programmene er nok til å angre.

 

Men "Termodynamikkens 2. lov", er det noe lettere ? Med eller uten musikk ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Skulle vært med på dette, men det er så kjipt ute nå.. Fortsatt det man kan kalle vinter.. Hvitt og grått.. Blir vel kanskje bedre i slutten av april..

 

Skal vurderes, men bildetaking passer best i helgene. Hva galt med å ta alle bildene (for alle dagene) i helga? Det kan jo være en "kategori".. De som ikke har tid i ukedagene ;)

Lenke til kommentar
Skal vurderes, men bildetaking passer best i helgene. Hva galt med å ta alle bildene (for alle dagene) i helga? Det kan jo være en "kategori".. De som ikke har tid i ukedagene ;)

En viktig del av disse måneds-utfordringene er å komme seg ut og ta bilder hver dag. pingle-katergorien er for de som vil ha en myk start.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men "Termodynamikkens 2. lov", er det noe lettere ? Med eller uten musikk ?

Det blir jo termodynamikk med særdeles populærvitenskapelige briller. Eventuelle fysikere blant oss kommer nok til å vri seg i stolen - jeg har bare 5 vekttall fra Institutt for teoretisk astrofysikk :fun: - men den kontinuerlig økende entropien fascinerer meg litt om dagen. Jeg syns jeg ser motiver over alt. :)

 

Musikk blir en opsjon i år. I den grad jeg får det til, så kommer det, men Stabekk er så sinnsykt mye mindre rock'n'roll enn Sagene... og stalinistisk visesang er jo bare å glemme. :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
(..) jeg har bare 5 vekttall fra Institutt for teoretisk astrofysikk :fun: (..)

A101 for the win! Eneste kurs hvor jeg har lest mer i pensumbøker/-boka etter eksamen enn jeg gjorde før! Spent på tolkningen av entropi.. ;)

 

Og a propos astronomi, teleskoper og sånt - også morsomt med pybaltos vri:

Utfordring: Bruke 2 ggr Extender og obj stilt på 200mm, og ta landskapsfoto.

Effektive 640mm på 30D burde gi interessante landskapsbilder! Utfordrende idé! :D

Husker jeg ble veldig fascinert som liten av en scene fra Brødrene Løvehjerte - brødrene med hest kom gående som silhuetter langs en åsrygg, med en enorm blodrød sol som bakgrunn.

Vel, det er i alle fall sånn jeg husker det. ;)

Lenke til kommentar

Har man noe krav til hvor «spesifikk» en utfordring bør være? Jeg sliter litt med å komme opp med et godt tema som kan fungere uansett hvor i landet jeg er – kommer til å reise en del rundt i April, men går med tanker om å prøve å ta et landskapsbilde hver dag. Tror jeg kunne lært en del av det.

 

Jeg kommer i perioder til å ikke være online (hytteturer, roadtrips osv), er det akseptert å laste opp bildene når man er tilbake i sivilisasjonen?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...