Gå til innhold

AMD med ny toppmodell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett i ly av finanskrisen så tror jeg ikke det er noe hastverk med å få ut high end produkter for tiden så det kan godt hende de har valgt strategien: forbedre nåværende serie og ta det rolig med neste store forbedring (RV800 eller hva det nå blir).

 

Hovedsaklig på grunn av PR trenger AMD en styrking i high end og det tror jeg de gjør mer kostnadseffektivt ved å forbedre nåværende GPUer i stedet for å kjøre fullt trykk på en ny GPU med store forandringer.

 

Hvis de velger samme prisstrategi som sist (lav pris) så tror jeg de gjør det svært bra sammenlignet med Nvidia. Folk er generelt mer prissensitive i disse krisetider (kanskje ikke så mye i Norge) så de kan vinne store markedsandeler ved å underby konkurrenten kraftig. Kostnadsmessig tror jeg AMD har alt å vinne på en slik strategi.

 

Nvidia sine GPUer i samme segment er fysisk større og dermed dyrere å produsere. Hvis RV790 er en liten forbedring av RV770 i stedet for en stor så betyr det også langt lavere utviklingskostnader. Derfor kan AMD ta seg råd til å presse prisen kraftig hvis de vil. Nvidia vil da få et dilemma: høye priser og lavt salg eller lave priser og liten margin. Med andre ord: stram økonomi uansett hvordan de vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Nvidia sine GPUer i samme segment er fysisk større og dermed dyrere å produsere. Hvis RV790 er en liten forbedring av RV770 i stedet for en stor så betyr det også langt lavere utviklingskostnader. Derfor kan AMD ta seg råd til å presse prisen kraftig hvis de vil. Nvidia vil da få et dilemma: høye priser og lavt salg eller lave priser og liten margin. Med andre ord: stram økonomi uansett hvordan de vrir og vender på det.

Faktisk i følge ryktene på nettet så er vist RV790 fysisk større i volum enn RV770.

 

Det skal også være flere pinner på brikken (for mer strøm), noe som også vil føre til dyrere PCB.

 

Både RV770 og RV790 bruker samme 55nm produksjonsteknikk.

 

Ett RV790 kort vil høyst sannsynlig bli dyrere per enhet enn RV770.

 

Edit:

Fra Beyond3D sitt forum:

A few days ago on chiphell:

1) RV790XTX version < 1GHz, probably 950Mhz

2) RV740Pro something about 6 layer DDR3 version

3) RV740 without external power cannot wake up unless lower frequency

4) 40nm performance chip clients have been "badly beaten"

and later in thread RV790 has:

a) Die area larger than RV770

b) More pins than RV770

 

Apparently there is no plan for a RV790x2 product. There is also something about chip being 800 shaders and the memory speed that cant quite make out.

 

Finally NDA expires on April 8 USA time.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Dette kan bli spennende. På tide med noe nytt fra AMD/ATI nå.

 

Virkelig?, synes det blir sluppet altfor mye fra begge parter. Mitt ønske haddet vært 1 release i året (low end, midrange, highend) på en fast dato (feks 1.des så man rekker å få dem før julaften).

 

Kunne jeg lest reveiw 1.des, bestemt meg for highend kortet og hatt det 1 år.Satser da på at oppraderingene blir mye bedre en bare en OC som vi ser ofte nå om dagen, kun for å melke markedet.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Litt rotete artikkel kanskje. Når du snakker om en mobil versjon i siste avsnitt, så er det RV740 du snakker om eller?

 

Ellers gleder vi oss til å se RV790 i aksjon!

Såvidt jeg forsto var det snakk om RV790. Ha gjort dette noe klarere nå :)

 

Sikle sikle ....når kommer 4890 x2 da?

Som det står er det ingen planer om en X2-versjon

Lenke til kommentar
Ellers gleder vi oss til å se RV790 i aksjon!

Er jo bare å overklokke RV770 (HD 4870), så kan du se det i aksjon allerede! ;)

 

Er vel ikke mange som får sitt HD4870 opp i 950-1000mhz, og aller minst se det i aksjon;)

Om ytelsen klokk for klokk blir den samma, tviler jeg litt på, men vi får vente å se, april er ikke langt unna tross allt.....

 

Anngående rotete artikkel, så synes jeg det ser OK ut jeg, spesiellt etter opprydding;)

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Er vel ikke mange som får sitt HD4870 opp i 950-1000mhz, og aller minst se det i aksjon;)

Om ytelsen klokk for klokk blir den samma, tviler jeg litt på, men vi får vente å se, april er ikke langt unna tross allt.....

 

Anngående rotete artikkel, så synes jeg det ser OK ut jeg, spesiellt etter opprydding;)

 

De håndplukker gpuer som klokker bra mest sannsynlig.

 

edit

ganske vanlig at kortet blir kjørt på 800/1000

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

". Dette er en oppjustert og smått forbedret versjon av dagens HD 4870, med noe høyere klokkefrekvenser. " <---Artikkel

 

"As we said last week, the RV790 chip is not the same as RV770, it has some architectural improvements and should run faster clock to clock, but we don’t know many fixed details." <---Kilde

 

Om man ikke leser kilden er det lett å tro at det er gjort noen forbedringer for å få til høyere klokkefrekvenser, ikke at brikken yter bedre per mhz i tilleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...