Gå til innhold

KDE 4.2 oppdateres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bra kde er gratis, var ton med feil jo. Spesielt denne var ekstremt grov:

 

Properly update the directory view when aborting a move operation (e.g. disk full), otherwise confusion and data loss could happen. Fixes bug 118593. See SVN commit 917170.

 

Sa det på 90 tallet at linux er alt for uprofesjonelt og full i sykdommer, nå er vi i 2009 og jeg anbefaler enno kun server edition.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Brukar KDE 4.2.1 på Fedora 10, og ting fungerer bra for mitt bruk. Har berre litt trøbbel med kopete, men elles så er eg nøgd :D

 

HWBruker: Er einig i at på skrivebord så er kanskje ikkje linux optimalt enno, men når ein ser på utviklinga som har skjedd i dei siste åra (kde3 til kde4 til dømes) så har mykje vert betra. Om vi fortset å arbeide slik som no, så trur eg at vi kan nå veldig mykje.

Lenke til kommentar

Jau jeg håper det skjer asap seff så windows og mac os får mer å gjer pga økt konkuranse. Men for det meste så er det tomme ord og skuffelser siste 15 årene for min del.

 

Edit: Hva konkurenter og sånt har dritet på draget av, intereserer ikke denne tråden seg for. Hold dere ontopic, ingen så gidder mer x produkt vs y produkt piss. (Som en warning til kommendes posting)

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Jau jeg håper det skjer asap seff så windows og mac os får mer å gjer pga økt konkuranse. Men for det meste så er det tomme ord og skuffelser siste 15 årene for min del.

 

Edit: Hva konkurenter og sånt har dritet på draget av, intereserer ikke denne tråden seg for. Hold dere ontopic, ingen så gidder mer x produkt vs y produkt piss. (Som en warning til kommendes posting)

 

Når man påstår noe er dårlig (underfostått dårligere enn konkurrentene) så er det ikke så uvanlig å få motforestillinger. Uansett om du interesserer deg for det eller ikke...

 

AtW

Lenke til kommentar
Er bra kde er gratis, var ton med feil jo. Spesielt denne var ekstremt grov:

 

Properly update the directory view when aborting a move operation (e.g. disk full), otherwise confusion and data loss could happen. Fixes bug 118593. See SVN commit 917170.

 

Sa det på 90 tallet at linux er alt for uprofesjonelt og full i sykdommer, nå er vi i 2009 og jeg anbefaler enno kun server edition.

KDE 4 ble lansert alt for tidlig (ble jo sagt at 4.0 til og med ikke var ment for allmenheten), og tror min personlige mening vil være at 4.3 egentlig burde vært KDE 4. Håper de kommer til å satse på fiks fermfor funksjoner til 4.3, og håper ikke denne form for uferdige utgivelser gitt ut som stabile blir praksiss i tiden fremover for åpen kildekode.

 

Merker selv en del bugs i KDE 4, men bruker dette mest til lek og testing. Bruker ellers hovedsaklig Gnome og KDE 3.5 (,Xfce er også et godt alternativ), og disse kan anbefales om man ønsker et mer stabilt grensesnitt.

 

Blir uansett feil å bruke dette som et eksempel på at Linux er altfor uprofesjonelt, KDE grensesnittet eller dets applikasjoner er noe som ofte er en del av Linux, men også mange andre operativsystemer, til dels også Windows, man har tross alt uansett et valg om man ønsker å bruke mye mer stabil programvare som baserer seg på åpen kildekode. Begrepet åpen kildekode passer bedre inn i den sammenhengen, men av egne erfaringer synes jeg iallefall ikke at jeg har hatt noe mer problemer med Linux og åpen kildekode enn i Windows og annen lukket kildekode, hverken i XP eller Vista, selv om jeg ikke har hatt noen særlige problemer i noen av dem heller.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det er helt sant og jeg er helt enig, tingen er hvis linux desktop skal bli noe utbred for folk flest så har de ikke råd til sånne ting. En outsider har mer å bevise selv om han er gratis. Jeg liker veldig godt å ha linux på min laptop som jeg bruker til cisco konfig for det meste og annet innen nettverk. Dessverre så er det sånt at folk lovpriser noe som berre ikke er bra nok. Og drar fram konkurenter etc, hva så sier jeg berre då. Vask din egen dass før du driter i naboens pleier jeg å si. Tingen er, jeg brenner for at linux skal bli et utbredt altarnativt utenfor spesielt intereserte på desktop marked i private hjem og blir som sagt skuffet.

 

Edit: Når jeg sier helt enig så tenker jeg både til atwindsor og tamarin. Med forbehold at jeg ønsker ikke en win vs linux vs mac som sporer helt av som vanligt og ødelegger.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Min mening er at KDE 4 ikke har vært modent til nå ivertfall, og det har ført til negativ oppmerksomet med tanke på at produktet ikke har vært ferdig nok.

 

Men så finnes det heldigvis alternativer. Gnome har vært stabilt og greit, og jeg har i liket med flere ikke lengtet tilbake til Windows. Linux-desktop er ikke perfekt ennå, men er absolutt brukbart sammenlignet med Windows

 

 

KDE skal ivertfall ha én ting; det ser veldig pent ut, men jeg prioriterer at det fungerer best mulig.

Lenke til kommentar
Det er helt sant og jeg er helt enig, tingen er hvis linux desktop skal bli noe utbred for folk flest så har de ikke råd til sånne ting. En outsider har mer å bevise selv om han er gratis. Jeg liker veldig godt å ha linux på min laptop som jeg bruker til cisco konfig for det meste og annet innen nettverk. Dessverre så er det sånt at folk lovpriser noe som berre ikke er bra nok. Og drar fram konkurenter etc, hva så sier jeg berre då. Vask din egen dass før du driter i naboens pleier jeg å si. Tingen er, jeg brenner for at linux skal bli et utbredt altarnativt utenfor spesielt intereserte på desktop marked i private hjem og blir som sagt skuffet.

 

Edit: Når jeg sier helt enig så tenker jeg både til atwindsor og tamarin.

Dette blir nokså OT iht. denne saken:

 

Selv om jeg ikke er helt enig i hva som angår mitt tilfellet, vil jeg si meg enig i det som kanskje vil gjelde flertallet ;) Uansett, personer bruker det de liker eller er vandt med, og da er det liten vits i å starte en krig da det er mange elementer som spiller inn i hva personer foretrekker.

 

Alikevel, om noen først kommer med kritikk, uavhengig om det er noe man finner reelt eller ikke, virker det som om mange er blottet for problemstillinger som kan oppstå med det OS'et de bruker, og kun fokuserer på negative ting rundt det motparten selv bruker.

 

Ingen OS er 100% perfekte (noe som jeg personlig synes er bra da det mest sannsynlig kun hadde vært et OS, men såpass ugjevne markedsandeler liker jeg ikke helt da jeg mener dette kan ødelegge en del med tanke på kompabilitet og sammarbeid mellom forskjellige parter), og igjen, mange personer har forskjellige meninger om hva de liker.

 

Selv om mye flamewars kan startes av uvitenhet, eller enkelte tilfeller som oppstår hos noen, osv. er det synd at mange debatter som kunne vært nokså konstruktive ender opp i en eller annen flamewars som ingen parter får noe godt igjen av, men heller ender opp med å bringe partene lengre fra hverandre. Hvor vanskelig er det å saklig argumentere for og imot, og bruke tid på å oppklare ting som andre kanskje har missforstått i steden for å starte en krig?

 

Med dette tenker jeg ikke først og fremst på diskusjon.no, har lest en del kommentarer og innlegg på andre sider/forumer, og må si jeg synes at diskusjon.no har et nokså bra miljø. Alikevel føler jeg det ofte slik det virker som du føler det ... man må være forsiktig med hva man sier ... og gjerne legge til:

 

Med forbehold at jeg ønsker ikke en win vs linux vs mac som sporer helt av som vanligt og ødelegger.
Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Mitt største problem med KDE er at skrivebordsdeling er ødelagt, masse artefakts og problemer når jeg kobler meg til med realVNC. Har prøvd å reinstallere og fikk samme problem.

 

AtW

 

Hvorfor ikke droppe realVNC og sats på NX (Nomachine) i stedet. Har personlig mye bedre erfaring med den enn realVNC.

 

Men ellers så er jeg enig i at det har vært en del rusk og rask med KDE 4.0.

Lenke til kommentar

Må bare slenge inn en kommentar til de som klager på stabilitet i KDE her. Kjører selv KDE på en Gentoo boks, og her har det vært dønn stabilt siden KDE4.1. Kanskje har det noe å gjøre med at alt kompileres fra scratch, men ikke veit jeg.

 

Prøvde ut Kubuntu med KDE4.1 fra en LiveCD for en liten tid tilbake og det føltes akkurat som å hoppe tilbake til pre-4.0 stabilitet.

 

Kjører også en VirtualBox i "seamless mode" WinXP på samme PC'n, og bruker tightVNC eller rDesktop hvis jeg vil remote-kontrollere noe av dette utenfra. Også her har jeg ikke opplevd noen problemer.

 

Det skal sies at jeg ikke kjører KDE i "slotted-mode" (dvs. slik at jeg kan bruke flere desktop-miljøer samtidig), aldri mixer Gnome pakker inn på systemet, og generelt ikke installerer pakker jeg ikke har bruk for.

 

Største minuset med KDE4, slik jeg ser det, er at enkelte programmer (som Kile og KDevelop) ikke er ferdig portet til det enda. Men men, får leve med svn-versjonene så lenge :p

Lenke til kommentar
Mitt største problem med KDE er at skrivebordsdeling er ødelagt, masse artefakts og problemer når jeg kobler meg til med realVNC. Har prøvd å reinstallere og fikk samme problem.

 

AtW

 

Hvorfor ikke droppe realVNC og sats på NX (Nomachine) i stedet. Har personlig mye bedre erfaring med den enn realVNC.

 

Men ellers så er jeg enig i at det har vært en del rusk og rask med KDE 4.0.

 

Funket ikke ikke tightVNC heller. Det finnes sikkert andre løsnniger for desktop-styring, men jeg foretrekker å bruke det innebygde systemet i OSet. (VNC)

 

AtW

Lenke til kommentar
Mitt største problem med KDE er at skrivebordsdeling er ødelagt, masse artefakts og problemer når jeg kobler meg til med realVNC. Har prøvd å reinstallere og fikk samme problem.

 

AtW

 

Hvorfor ikke droppe realVNC og sats på NX (Nomachine) i stedet. Har personlig mye bedre erfaring med den enn realVNC.

 

Men ellers så er jeg enig i at det har vært en del rusk og rask med KDE 4.0.

 

Funket ikke ikke tightVNC heller. Det finnes sikkert andre løsnniger for desktop-styring, men jeg foretrekker å bruke det innebygde systemet i OSet. (VNC)

 

AtW

 

Nå har jeg droppet tightVNC også. Primært fordi NX er en langt bedre, sikrere og mer stabil løsning enn VNC. Det er tross alt en Entrerpise løsning for fjernadministrasjon/remote terminal.

Lenke til kommentar
Er bra kde er gratis, var ton med feil jo. Spesielt denne var ekstremt grov:

 

Properly update the directory view when aborting a move operation (e.g. disk full), otherwise confusion and data loss could happen. Fixes bug 118593. See SVN commit 917170.

 

Sa det på 90 tallet at linux er alt for uprofesjonelt og full i sykdommer, nå er vi i 2009 og jeg anbefaler enno kun server edition.

Hvis du er ute etter stabilitet så kjører du KDE 3.5 eller Gnome. Det kan trygt anbefales. Hvis du ikke liker å se lister over feilfikser på ny programvare, så er jeg redd du har misforstått noe fundamentalt. I KDE4 legges ny funksjonalitet til i raskt tempo, og dette er første runde feilfiks til 4.2 som kom for kun kort tid siden. Utviklingen og feilfiksingen skjer i åpenhet, det er en del av utviklingsmodellen, ingenting å fyre seg opp over.
Lenke til kommentar

Bare en liten oppfordring, for å heve nivået på debatten: Det vil hjelpe om man kaller ting ved det rette navnet. Om man ikke liker KDE 4.x bør man skrive «KDE 4.x» og ikke «Linux». Mange kaller «alt» for «Linux» selv om de ikke mener OS-kjernen, og det er etter min mening en uheldig generalisering (på kanten til usaklig). Det vil hjelpe veldig om man henviser til programvarekomponenten man faktisk omtaler eller den spesifikke (GNU/)Linux-distribusjonen man mener i stedet. Takk :-)

 

Selv bruker jeg mest GNOME, men jeg tror KDE 4.x vil blomstre voldsomt så snart de verste problemene er luket bort. For et par måneder siden testet jeg KDE på Windows (jeg trengte et godt UML-verktøy på jobben) og for den applikasjonen som jeg testet fungerte det uten problemer, selv om det da var karakterisert som beta/unstable. Det blir spennende når Windows-brukere får smaken på gode KDE-applikasjoner etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...