Gå til innhold

USB 3.0 til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakset fra en annen tråd om samme emnet:

 

Alle vet jo at FW har høyrer hastighet i praksis enn det usb har. FW400 er jo kjappere enn usb2 i praksis, selv om usb2 teoretisk har høyere hastighet.

Firewire har en annen overføringsprotokoll som gjør at den i praksis kan utnytte inntil ca 95% av den teoretiske båndbredden. USB-grensesnittenes protokoll klarer bare å utnytte ca 60% i praksis. En kjapp beregning vil da estimere praktiske topphastigheter til:

 

USB 1.0/1.1 = 12mbit/s * 60% = 0,9 MB/s

USB 2.0 = 480mbit/s *60% = 36 MB/s

USB 3.0 = 4800mbit/s *60% = 360 MB/s

firewire 400 = 400mbit/s * 95% = 47,5 MB/s

firewire 800 = 800mbit/s * 95% = 95 MB/s

 

(MB = megabyte, Mb = megabit)

 

Moderne harddisker begrenser seg oppad til ca 80-100 MB/s internt i disken så det vil nok ikke bli noen merkbar ytelseforskjell mellom Firewire800 og USB 3.0 selv om det framtidige potensialet er lovende.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Sakset fra en annen tråd om samme emnet:

 

Alle vet jo at FW har høyrer hastighet i praksis enn det usb har. FW400 er jo kjappere enn usb2 i praksis, selv om usb2 teoretisk har høyere hastighet.

Firewire har en annen overføringsprotokoll som gjør at den i praksis kan utnytte inntil ca 95% av den teoretiske båndbredden. USB-grensesnittenes protokoll klarer bare å utnytte ca 60% i praksis. En kjapp beregning vil da estimere praktiske topphastigheter til:

 

USB 1.0/1.1 = 12mbit/s * 60% = 0,9 MB/s

USB 2.0 = 480mbit/s *60% = 36 MB/s

USB 3.0 = 4800mbit/s *60% = 360 MB/s

firewire 400 = 400mbit/s * 95% = 47,5 MB/s

firewire 800 = 800mbit/s * 95% = 95 MB/s

 

(MB = megabyte, Mb = megabit)

 

Moderne harddisker begrenser seg oppad til ca 80-100 MB/s internt i disken så det vil nok ikke bli noen merkbar ytelseforskjell mellom Firewire800 og USB 3.0 selv om det framtidige potensialet er lovende.

Riktig det med skrivehastigheter osv. Men det er nå en gang slik at pcen snakker med det tilkoblede utstyret så selv om det tar like lang tid å overføre filer vil det nok gi litt raskere respons ved tilkoblig og andre kommandoer.

 

Nå får vi håpe noen lager en ruter med bare usb 3.0 kontakter. Da hadde vi kunnet kjøre skikkelig nettverk hele gjengen

Lenke til kommentar

Død over FW.

 

Den har vært så lite utbredt at det er irriterende å bare ha den tilstede. Blåste støv av pc'en for en mnd siden, og da så fw kontakten ut som et fuglerede - merkelig at pc'en ikke har brent ned kåken tidligere.

 

Eneste som er irriterende nå er at usb har 4 ulike kontakter. vanlig, firkantet, mini, og micro ... *grrrrr

Lenke til kommentar

USB 3.0 er nok mye bedre på latency enn 2.0.

 

Sakset fra wikipedia:

The protocol supports full-duplex data transfers. In addition, data transaction is based on asynchronous traffic flow with explicitly routed packet traffic, instead of the polled broadcast packet traffic in USB 2.0. A streams mode is added for bulk transfer mode. SuperSpeed protocol also supports continuous burst transfers.

 

Det er egentlig PCI-E 2.0 over kabel.

Lenke til kommentar
hvordan kan det bli en farlig konkurent for FireWire?

 

når jeg kjøpte min aller første pc for 3-4 år siden så fikk jeg høre att det var på vei ut :S

og jeg som jobber i en kommune å tar inn pcer hele tiden så har jeg enda ikke sett en eneste en bærbar med firewire

 

Det var då pussig.... har hatt firewire på alle laptoper som eg har kjøpt...

 

Ytelsesmessig har firewire alltid vore min favoritt, men firewire har nok ikkje hatt god nok kvalitet for det kommersiele markedet. Eg tenkjer då på kontaktane og sårbarheten. Veldig lett for at kontaktane blir øydelagde + at det er heller ikkje alltid at kablane henger godt i. Særleg opplever eg mykje trøbbel med 4-pin.

 

På musikksida har firewire vore foretrekt av mange i lengre tid bl.a. p.g.a. ytelse og latency. USB3 kan jo faktisk komme til å forandre på det dersom det er mindre latency...

Lenke til kommentar
Hva var Firewire igjen? Noen som husker? :roll:

Firewire er det stabile alternativet til USB når det gjelder jevne datastrømmer.

 

Takk, nå husker jeg det. Sist jeg brukte FW var vel i 2001(ish), trodde ikke det hadde noe særlig mer i seg annet enn et fengende navn. Og jeg kunne ikke gitt mer F.. i om det ene alternativet var mer stabilt enn noe annet, ønsker bare ETT felles grensesnitt, ikke to eller flere.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål.

Er det ikke noen litt ugreie ting rundt hvem som eier USB 3.0?

Hvis ikke jeg tar helt feil var det en artikkel i hw om det når usb 3.0 ble annonsert, hvor de påpekte at usb 2.0 var en ISO standard (Open source?) mens usb 3.0 er eid av IBM?

Og det var noe tull rundt det hele med at ikke alle fikk lov til å bruke det, og vi kom til å få to Usb 3.0 standarer.

 

Noen som vet hva jeg prater om?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Bruker SSD disken kun til Windows 7 jeg, spilla ligger på egen Hardisk og på en tredje ligger alt multimedia.

Pcen er raskere enn hvis jeg skulle blandet enn del sammen.

UDB 3.0 høres bra ut men når jeg overfører ting har jeg jo aldri dårlig tid.

Lenke til kommentar
Moderne harddisker begrenser seg oppad til ca 80-100 MB/s internt i disken så det vil nok ikke bli noen merkbar ytelseforskjell mellom Firewire800 og USB 3.0 selv om det framtidige potensialet er lovende.

SSD er nøkkelordet.

 

Trodde SATA 3.0 og 6GB står jo på trappene. Dog virker det veldig interesangt nettverks messig, om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...