Gå til innhold

Hvorfor blir barna tvangssendt til skolen?


Anbefalte innlegg

Jeg ofte lurer på hvorfor barnet blir tvangssendt til skolen, når vi praktisk talt har ytringsfrihet i Norge? Tenk om hvis noen ikke har lyst til å bli samfunns slave, men likevel blir tvunget til å gå mange år i statens <<skapte>> institusjoner.

 

Dette begrenser alle muligheter for barnet å tenke noe "utover" det som allerede er skapt. For eksempel vi blir lært helt siden barnehage-alderen at penger er eneste måten å overleve i samfunnet. Og at vår utdanning er jobb-basert som vil sikre oss tilgang til penger når vi blir voksne... Det betyr at det er helt umulig for en ny generasjon å skape et helt nytt samfunn, hvis de ønsker seg. Det er helt umulig å skape en ny økonomisk system, siden det gamle ikke lar seg løse.

 

Dermed er konklusjonen at vi lever i et <<slaveri>> samfunn, hvor vi som mennesker får bare noen få begrensede muligheter innenfor det alledrede skapte samfunnet. Slik at vi kan fortsette som slavere ved å opprette dette samfunnet for all evig!

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan har du tenkt deg at læring av elementære ting som matte,lese,skrive,naturfag osv skal skje da?

Om en fjerner obligatorisk skolegang.

 

Vi lærer det vi lærer fordi samfunnet krever dem av oss senere i tida. Jeg er ikke imot personlig utdanning som er en oppreisning for alle folkeslag. Men jeg avskyr når barna blir tvunget til å lære om ting, hans natur ikke tillater. For eksempel alle kan vel ikke interessere seg for real fag. Mens andre liker bare gym og uteaktiviteter...

 

Dessuten er skolevesenet så komplisert oppbygget at vi i vår "viten" tror at barna får fremgang. I virkeligheten kopierer barnet rett og slett impulser fra samfunnet, og blir tvunget til å akseptere samfunnet som det nå er.

Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt deg at læring av elementære ting som matte,lese,skrive,naturfag osv skal skje da?

Om en fjerner obligatorisk skolegang.

 

Vi lærer det vi lærer fordi samfunnet krever dem av oss senere i tida. Jeg er ikke imot personlig utdanning som er en oppreisning for alle folkeslag. Men jeg avskyr når barna blir tvunget til å lære om ting, hans natur ikke tillater. For eksempel alle kan vel ikke interessere seg for real fag. Mens andre liker bare gym og uteaktiviteter...

 

Dessuten er skolevesenet så komplisert oppbygget at vi i vår "viten" tror at barna får fremgang. I virkeligheten kopierer barnet rett og slett impulser fra samfunnet, og blir tvunget til å akseptere samfunnet som det nå er.

 

Men for å kunne bygge et nytt samfunn, uten å måtte lage hjulet på nytt (les: gjør alle feilene vi gjorde før), burde ikke individet da kunne evne å lese og forstå historie i et slikt perspektiv at å lage et nytt samfunn faktisk er mulig?

 

Hvordan tenker du så at et individ skal kunne tenke utenfor boksen, om personen ikke kan forstå hva som normalt ville ha vært i boksen...hvor skal personen hente kunnskap fra?

 

Ettersom skolen til en viss grad også fungerer som sosialiseringsarena, hvordan tenker du at personen skal kunne forstå menneskelig kontakt, og sosial omgang om en er fraværende fra denne arenaen de første 10-15 årene av livet sitt, for så å kunne bidra til å tenke utenfor boksen/lage et nytt samfunn?

Lenke til kommentar
Man lærer at det er sånn samfunnet er, ikke at det være sånn. Stor forskjell. Jeg går ut i fra at du har igjennomført skolegangen og du prøver da her å tenke utover det vanlige?

 

Ja så? Hvis vi <<bare>> lærer at det er sånn samfunnet er... Hvorfor har ingen klart å skape en alternativ til nåværende penge-systemet? Hvorfor blir vi så gal etter penger med engang vi er ferdig utdannet? Hvorfor krever samfunnet arbeid av oss, når staten allikevel har mer en nok ressurser å brødfø hele befolkningen flere ganger?!

Lenke til kommentar
Hvis det du sier er sant, hvordan kan det ha seg at samfunnet faktisk har utviklet seg? Å la alle bare lære om akkurat det de vil, vil ihvertfall ikke føre til fremgang og man vil være låst til å tenke innenfor de rammene til det man har lært seg.

 

Samfunnet har utviklet seg på grunn av vårt lyst og begjær etter materiell-livet... Barnet blir skremt gjennom skoleperioden at hvis han ikke jobber i voksenlivet, får han <<ingenting>> i samfunnet. Han kommer til å havne i den nederste plassen i samfunnet, maktesløst. Denne tankegangen skremmer oss alle til å bli værende lydige slavere av samfunnet, uten at vi er klar over det.

Lenke til kommentar

arifkarim:

 

For det første så har alle barn rett til en utdanning og det er rett og slett noe som en foreldre ikke har lov til å ta i fra ungen sin. I likhet med de fleste andre så mener nok de fleste at det er barnemishanling å ikke la ungen sin gå på skolen. Derfor er det ikke lov.

 

Og ja, samfunnet vårt er basert rundt penger og vi lever it et materialistisk samfunn. Å fjerne utdanningen til barna sine er ikke måten å forandre samfunnet på. Samfunnet utvikler seg og forandrer seg hele tiden.

 

Du er kanskje veldig idealistisk, men jeg synes det er feil av deg å skulle presse dine idealer ned over hodet på barna dine. For ikke å nevne at du har et utrolig naivt syn på samfunnet. Det er ikke bare å uten videre fjerne alle stolpene samfunnet bygger på med mindre du ønsker anarki. Og om du ønsker det så kan du like godt la være å diskutere, ikke fordi du ikke har rett til dine meninger, men fordi jeg ikke tror du kommer noen vei.

 

Samfunnet har utviklet seg på grunn av vårt lyst og begjær etter materiell-livet... Barnet blir skremt gjennom skoleperioden at hvis han ikke jobber i voksenlivet, får han <<ingenting>> i samfunnet. Han kommer til å havne i den nederste plassen i samfunnet, maktesløst. Denne tankegangen skremmer oss alle til å bli værende lydige slavere av samfunnet, uten at vi er klar over det.

 

Dette er da ikke skremselpropaganda, men sannheten. Man får fint lite i dagens samfunn uten penger. Du kan nå gjerne ville ønske å forandre samfunnet, men inntill det er forandret så er penger en nødvendighet og det vil nok alltid være ønskelig. Om penger ikke brukes lenger vil nok noe annet ta dens plass. Verdenssamfunnet vil aldri bli idyllisk og perfekt nettopp fordi det består av mennesker.

 

Du oser av anarki, konspirasjonsteorier og sosialklient. Nå er du jo heldig som bor i Norge da og kan få penger uten å gjøre en dritt.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Rent personlig så vil jeg si at jeg ikke helt ser hvordan det å tilegne seg ny informasjon og kunnskap begrenser muligheten til å "tenke utenfor boksen".

 

Alderen er såpass ung for en person som går barneskole&ungdomsskole at det er latterlig å påstå at man er mentalt klar for å ta et valg som i såpass stor grad vil definere resten av livet. Spør du en 6 åring om han vil ha sukkertøy eller fisk til middag så sier det nærmest seg selv hva svaret blir.

 

Det beste for barna vil være at når de kommer i en alder der de er klar til å ta en såpass stor avgjørelse om fremtiden, så har de faktisk muligheten til å velge å vrake om man skal søke seg inn på høyere utdanning, begynne å jobbe eller om man bare skal daffe rundt.

Lenke til kommentar

arifkarim:

 

Fordi vi mennesker er grådige av natur. Hvis du setter deg ned på skolebenken og leser litt historie vil du fort se at det er flere stater som har prøvd å skape f.eks kommunistiske paradis, noe som rett og slett ikke kan fungere. Fordi, som sagt, vi mennesker er grådige av natur og alltid vil ha mer.

Endret av McMuffin
Lenke til kommentar
Men for å kunne bygge et nytt samfunn, uten å måtte lage hjulet på nytt (les: gjør alle feilene vi gjorde før), burde ikke individet da kunne evne å lese og forstå historie i et slikt perspektiv at å lage et nytt samfunn faktisk er mulig?

 

Hvordan tenker du så at et individ skal kunne tenke utenfor boksen, om personen ikke kan forstå hva som normalt ville ha vært i boksen...hvor skal personen hente kunnskap fra?

 

Ettersom skolen til en viss grad også fungerer som sosialiseringsarena, hvordan tenker du at personen skal kunne forstå menneskelig kontakt, og sosial omgang om en er fraværende fra denne arenaen de første 10-15 årene av livet sitt, for så å kunne bidra til å tenke utenfor boksen/lage et nytt samfunn?

 

Det er ikke noe snakk om man trenger å lage hjulet på nytt eller ikke... Problemet er at de samfunns-kunnskapene barna lærer fra skolen er ofte basert på blankt løgn! For eksempel lærer barna i samfunnsfaget at kapitalismen er bedre enn både sosialismen og kommunismen. Og for å bevise dette, blir nåværende samfunnet presentert som overflatisk eksempel. Dette gjør at barna istedenfor å tenke noe nytt, prøver heller å bli en <<bedre>> del av det allerede eksisterende samfunnet. Men i virkeligheten er kapitalismen roten til all vondt i verden, som gjør at verden deler seg i den rike og den fattige delen... Men dette blir jo ikke fortalt til barna :ermm: Nettop fordi all utdanning er totalt kontrollert og <<ensrettet>> av staten

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Men for å kunne bygge et nytt samfunn, uten å måtte lage hjulet på nytt (les: gjør alle feilene vi gjorde før), burde ikke individet da kunne evne å lese og forstå historie i et slikt perspektiv at å lage et nytt samfunn faktisk er mulig?

 

Hvordan tenker du så at et individ skal kunne tenke utenfor boksen, om personen ikke kan forstå hva som normalt ville ha vært i boksen...hvor skal personen hente kunnskap fra?

 

Ettersom skolen til en viss grad også fungerer som sosialiseringsarena, hvordan tenker du at personen skal kunne forstå menneskelig kontakt, og sosial omgang om en er fraværende fra denne arenaen de første 10-15 årene av livet sitt, for så å kunne bidra til å tenke utenfor boksen/lage et nytt samfunn?

 

Det er ikke noe snakk om man trenger å lage hjulet på nytt eller ikke... Problemet er at de samfunns-kunnskapene barna lærer fra skolen er ofte basert på blankt løgn! For eksempel lærer barna i samfunnsfaget at kapitalismen er bedre enn både sosialismen og kommunismen. Og for å bevise dette, blir nåværende samfunnet presentert som overflatisk eksempel. Dette gjør at barna istedenfor å tenke noe nytt, prøver heller å bli en <<bedre>> del av det allerede eksisterende samfunnet. Men i virkeligheten er kapitalismen roten til all vondt i verden, som gjør at verden deler seg i den rike og den fattige delen... Men dette blir jo ikke fortalt til barna :ermm: Nettop fordi all utdanning er totalt kontrollert og <<ensrettet>> av staten

 

Første og siste gang jeg gikk grunnskolen så lærte jeg både fordelene og ulempene med kapitalisme og kommunisme.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe snakk om man trenger å lage hjulet på nytt eller ikke... Problemet er at de samfunns-kunnskapene barna lærer fra skolen er ofte basert på blankt løgn! For eksempel lærer barna i samfunnsfaget at kapitalismen er bedre enn både sosialismen og kommunismen. Og for å bevise dette, blir nåværende samfunnet presentert som overflatisk eksempel. Dette gjør at barna istedenfor å tenke noe nytt, prøver heller å bli en <<bedre>> del av det allerede eksisterende samfunnet. Men i virkeligheten er kapitalismen roten til all vondt i verden, som gjør at verden deler seg i den rike og den fattige delen... Men dette blir jo ikke fortalt til barna :ermm: Nettop fordi all utdanning er totalt kontrollert og <<ensrettet>> av staten

 

Tanken bak kommunisme er fin den, og om den hadde fungert hadde det sikkert vært knall, men det har seg sånn at ingen gidder å løfte en finger om man ikke får noe for det, så det fungerer ikke i praksis. Man trenger både rike og fattige for at verden skal kunne gå rundt sånn som den er i dag. Dessuten tror jeg ikke at dette er et problem i Norge. Alle som gidder å stå opp om morgenen og gå på jobb kan leve et normalt liv, og de som ikke gidder klarer det tydeligvis de også.

Lenke til kommentar
Men i virkeligheten er kapitalismen roten til all vondt i verden, som gjør at verden deler seg i den rike og den fattige delen... Men dette blir jo ikke fortalt til barna :ermm: Nettop fordi all utdanning er totalt kontrollert og <<ensrettet>> av staten

 

Beklager, men maken til naivt verdenssyn har jeg ikke sett på lenge. Livet er urettferdig, det må man dessverre bare innse. Et perfekt samfunn, der alle tjener like mye, er lykkelige, etc er en ren UTOPI, hvis du tenker litt over det skjønner du sikkert dette selv.

Og selvfølgelig er utdanningen "kontrollert" av staten. Den forsøker å lære barna de kunnskapene de mest sannsynlig vil få bruk for senere i livet.

Forresten så vet de fleste at det finnes ulemper ved det kapitalistiske systemet også, men det er vel en kjensgjerning at det er dette systemet som har færrest feil, og det systemet som er best tilpasset oss grådige mennesker.

Lenke til kommentar
arifkarim:

 

For det første så har alle barn rett til en utdanning og det er rett og slett noe som en foreldre ikke har lov til å ta i fra ungen sin. I likhet med de fleste andre så mener nok de fleste at det er barnemishanling å ikke la ungen sin gå på skolen. Derfor er det ikke lov.

 

Og ja, samfunnet vårt er basert rundt penger og vi lever it et materialistisk samfunn. Å fjerne utdanningen til barna sine er ikke måten å forandre samfunnet på. Samfunnet utvikler seg og forandrer seg hele tiden.

 

Du er kanskje veldig idealistisk, men jeg synes det er feil av deg å skulle presse dine idealer ned over hodet på barna dine. For ikke å nevne at du har et utrolig naivt syn på samfunnet. Det er ikke bare å uten videre fjerne alle stolpene samfunnet bygger på med mindre du ønsker anarki. Og om du ønsker det så kan du like godt la være å diskutere, ikke fordi du ikke har rett til dine meninger, men fordi jeg ikke tror du kommer noen vei.

 

Dette er da ikke skremselpropaganda, men sannheten. Man får fint lite i dagens samfunn uten penger. Du kan nå gjerne ville ønske å forandre samfunnet, men inntill det er forandret så er penger en nødvendighet og det vil nok alltid være ønskelig. Om penger ikke brukes lenger vil nok noe annet ta dens plass. Verdenssamfunnet vil aldri bli idyllisk og perfekt nettopp fordi det består av mennesker.

 

Du oser av anarki, konspirasjonsteorier og sosialklient. Nå er du jo heldig som bor i Norge da og kan få penger uten å gjøre en dritt.

 

Dine ord gjenspeiler tankegangen din... Det er jo nettop det jeg prøver å overbevise at vi er blitt så ensrettet gjennon skolegangen at en verden uten penger ser ut som en umulighet, selv om det ikke er... I dagens verden finnes det egentlig ikke noe verdi på penger. Pengene blir laget av rent papir i forhold til <<ingenting>> og dems verdi blir styrt av sirkulasjon i samfunnet. Jo mer norske sedler, jo mindre verdig de her, dess blir samfunnet alltid dyrere enn før. Når du låner noe fra privatbanken, mister sentrakbanken praktisk talt ingen verdig. Sentralbanken dyrker opp penger fra rene luftet mens vi (folket) sliter med å betale gjelda for de "fanatiske" pengene vi har lånt. Frykten for å betale tilbake gjelda holder oss på såkalte "rette veier".

Derfor er du feil når du sier at et samfunn uten penger ikke kan eksistere. Når penger ikke har noe verdi, kan vi kan godt leve uten dem!

 

Barnasrett til skole er såklart den fineste loven. Men om barna selv ikke har lyst til å gå på skole, får foreldrene eller staten heller ingen lov til å dumpe/presse/true dem ned dit... Her er det snakk om ytringsfrihet og barnerettigheter også!

Lenke til kommentar
Rent personlig så vil jeg si at jeg ikke helt ser hvordan det å tilegne seg ny informasjon og kunnskap begrenser muligheten til å "tenke utenfor boksen".

 

Alderen er såpass ung for en person som går barneskole&ungdomsskole at det er latterlig å påstå at man er mentalt klar for å ta et valg som i såpass stor grad vil definere resten av livet. Spør du en 6 åring om han vil ha sukkertøy eller fisk til middag så sier det nærmest seg selv hva svaret blir.

 

Det beste for barna vil være at når de kommer i en alder der de er klar til å ta en såpass stor avgjørelse om fremtiden, så har de faktisk muligheten til å velge å vrake om man skal søke seg inn på høyere utdanning, begynne å jobbe eller om man bare skal daffe rundt.

 

Nettop her ligger problemet, at vi har rett og slett <<akseptert>> og godtatt samfunnet som vi fikk da vi var små. Og vi syns nå (som voksen) at det er vårt plikt å bli en del av det slik at vi kan tjene penger for våre materielle behov. Alt dette blir lagret inn i vårt hjerne fra tidlig barnealderen da vi faktisk ikke skjønte noen ting. Mangelen på kritisk tenkning skaper enda flere <<sinn>> slavere. Ja faktisk hele befolkningen...

 

Eksempelet om sukkertøyet er ikke basert på barnas beste men om grådighet, som er mest synlig etter ferdig obligatorisk skolegangen.

 

Om jeg spør deg om å velge mellom lotto premiere på 10 millioner eller 30 millioner, så sier det nærmest seg selv hva svaret blir. :dribble:

Lenke til kommentar
arifkarim:

 

Fordi vi mennesker er grådige av natur. Hvis du setter deg ned på skolebenken og leser litt historie vil du fort se at det er flere stater som har prøvd å skape f.eks kommunistiske paradis, noe som rett og slett ikke kan fungere. Fordi, som sagt, vi mennesker er grådige av natur og alltid vil ha mer.

 

Det er en gal forståelse at vi mennesker er født med synd eller vi er onde/grådige av natur. Et nytt barn som kommer til verden er blank som ei tavle. Onde egenskaper blir skrevet på den via allerede eksisterte onde samfunnet. Vårt erfaring viser hvem vi er og hvordan vi oppfører seg i samfunnet. Derfor er grådigheten i oss skapt av samfunnet og ikke naturen! Isoler barnet fra fødselen til voksen og sjekk hvor ondt han blir :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...