Gå til innhold

Test: Her er morgendagens ingeniører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe kult.

 

Vi hadde faktisk selv en oppgave med en legorobot for sortering på UiS, som skulle vise fordelene med automatisering. RCX chippen kjørte leJOS og roboten programmertes i Java. Men siden oppgaven var som en generell 4-timers lab var roboten ferdigbygget og skulle bare programmeres.

 

Skulle gjerne hatt mer lego inn i de lavere skoletrinn da jeg gikk der også :( Men jeg tror også at vi må huske at ikke alt skal være lekende lett. Det blir på mange måter feil å rekrurtere til realfag ved å hele tiden snakke om hvor lekende og lett det er. Det skader ikke å ha gode "tørre" basiskunnskaper, men som et avbrekk er det jo flott med lego samtidig som det kanskje kan vise noe praktisk bruk.

Lenke til kommentar

Dette har i utgangspunktet ikke noe med skolen, det er et selvstendig frivillig arrangement. Men, her i Bergen og rundt om i andre steder i landet jobbes det for å integrere legoen, ledet av disse robottene inn i skolens ellers så tørre teoretiske undervisning. Flere skoler rundt om i landet har fått et såkalt Newton rom, hvor det blir satt tilgjengelig naturvitenskaplige og teknologiske duppedingser for bruk i undervisningen for elevene.

 

Ellers er det utrolig hvor tverrfaglig dette arrangementet er. Det innbefatter som skjent mer enn bare å bygge en robot, programere den, lese seg til kunnskap og kompetanse om et tema, loggføre arbeidsprossessen og planlegge samensuriumet. Alt sammen med mere til hele tiden i et godt samarbeid som engasjerer elevene. Den teoretiske oppgaven vektlegger en samfunnsbevisthet, historiens påvirkelse og ikke minst det naturfaglige innholdet i selve temaet. Dette er da altså trekk fra Norsk, Naturfag, Matematikk, Samfunnskunskap, Historie og i tilegg kanskje gymnastikk. For som vist i artikkelen er underholdnings showene til lagene et viktig kriterie for nominasjon til flere priser, inkludert Champions prisen (dog i mindre grad). De fleste velger dans som noe passende, og sist jeg sjekket stod det dans i pensumet til gymnastikken.

 

Robin

Styret FLL Bergen.

Lenke til kommentar

Kult! Klassen min for et par år siden vant NM i denne konkuransen, så hele klassen dro til Danmark, og vi vant der også, så vi dro til Japan! Kom på 13. plass i Japan, 200 lag var med fra hele verden !

Det var sykt kult, ikke mange som får skoletur til Danmark og Japan i 9.klasse :p

 

Og vi var med i fjor også, da kom vi vidre til skadinavia finalen i Danmark, men røyk ut siden roboten vår slo seg vrang :p

Endret av Moskusrotte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...