Gå til innhold

Verdens største digitalkamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System" (Pan-STARRS)-system

Nok et eksempel på at man lager forkortelsen før navnet. Hadde ikke vært så "kult" hvis forkortelsen ikke hadde vært STARRS på noe man skal bruke til å ta bilder av ting ute i verdensrommet.

Venter i spenning på en forbrukerutgave av Pan-STARRS ^^

Endret av Mathiassky
Lenke til kommentar
The Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System" (Pan-STARRS)-system

Nok et eksempel på at man lager forkortelsen før navnet. Hadde ikke vært så "kult" hvis forkortelsen ikke hadde vært STARRS på noe man skal bruke til å ta bilder av ting ute i verdensrommet.

Venter i spenning på en forbrukerutgave av Pan-STARRS ^^

http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1100

Lenke til kommentar

En ikke så liten feil i artikkelen.

Hvert kamera har altså 1400 megapiksler som er spredt på et område på 40 centimeter. Til samnenligning er megapikslene på et vanlig digitalkamera på et område på rundt fem millimeter.

Det skulle vært kvadrat-cm og kvadrat-mm. Og vanlig digitalkamera bør erstattes med vanlig digitalt kompakt-kamera.

edit: I teksten det siteres til, så står det:

Each camera will have about 1.4 billion pixels spread over an area about 40 centimeters square. For comparison, a typical domestic digital camera contains about 5 million pixels on a chip a few millimeters across.

Så avsnittet bør vel skrives om en del mer...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Mer interessant:

How much data will Pan-STARRS produce?

Each raw image from a single Pan-STARRS camera will contain 2 Gbytes (2 bytes per pixel). In full survey mode, typical exposures last 30 seconds, so the raw data rate is several terabytes per night for the full telescope. The amount of data produced by Pan-STARRS is so large that it will not be practical to archive every image. Software techniques are therefore being developed to extract the important information from the images, while allowing less crucial information to be discarded.

How big is the field of view?

The field of view of the telescope is 3 degrees. This angle is about the length of Orion's belt, or six times the diameter of the full moon. It is comparable to that of a typical pair of binoculars, or a 35 mm camera fitted with a 400 mm telephoto lens. While this may seem narrow in comparison with a typical consumer digital camera, it is far wider than commonly found in astronomical telescopes. The wide field of view is the main feature of Pan-STARRS that enables it to survey the sky quickly.

Også noen flere bilder av kamerakonstruksjonen og bilder av teleskopet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...