Gå til innhold

Vil kapre halvparten av nett-PC-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mens intel har 100% av cpu og brikkesettene. Ingen som reagerer på det da?

Tja, vi har jo MSI Wind med Via C7M. Men jeg er egentlig veldig enig. Det er en alt for stor overvekt av intel prosessorer og brikkesett i forhold til andre prosessorer og brikkesett som bare skriker om å komme til i dette markedet.

 

Men, tilbake til det jeg egentlig skulle si. For å nå slike mål kan ikke Acer ligge på latsiden. De må satse hardt på utvikling og forbedring. Håper de kommer med f.eks noe slikt:

 

AMD Athlon X2 3250e 1,5 GHz 22W

AMD 740G brikkesett

Støtte for 2*4GB ram

Støtte for 2,5" SSD eller HDD

Minnekortleser

10-12 tommer skjerm

1280x800 oppløsning

Plass for mini-PCIe 3G-kort

WLAN, blåtann, Gbit LAN

DVI-port

ca 1-1,5 kg

Stilig design

Valgfritt 3 eller 6 cellers batteri ved kjøp

Mulig å velge ferdig installert Ubuntu (det kan gjerne være flere OS-valg)

Lenke til kommentar

Vel med de spesifikasjonene kan du bare vinke adjø til den billige prisen..

 

Er begrenset hva man kan kreve av en maskin i 3k klassen..

 

Om 2-3 år så kan man sikkert få noe slikt for den prisen. Og forsvinner ikke litt av poenget hvis man putter i en 12" skjerm? Hvorfor ikke bare kjøpe en 12" som allerede er ute..?

Lenke til kommentar
Vel med de spesifikasjonene kan du bare vinke adjø til den billige prisen..

Komponentene jeg har listet opp er jo ikke akkurat dyre. Med unntak av skjermen er de på nivå med dagens Atom-plattform. Skjermen hever nok prisen med ~500 kr.

 

<..> forsvinner ikke litt av poenget hvis man putter i en 12" skjerm?

Nei, poenget forsvinner ikke. Det er ikke noe poeng i seg selv at skjermen må være maks 10 tommer. I dag er det et merkelig kunstig skille mellom 12+ tommer og 10 og færre tommer. Jeg vil gjerne se både Atom og andre lavenergiprosessorer i bærbare med større skjermer. Men de kan gjerne redusere ramma rundt skjermen samtidig. Asus EEE 7xx-serien sløser bort store deler av arealet i lokket til ramme. Selv 1000-serien sløser bort mer plass til ramme enn jeg ønsker.

 

Hvorfor ikke bare kjøpe en 12" som allerede er ute..?

Fordi 12-tommere som allerede er ute er mye dyrere selv om spesifikasjonene er meget slappe (blant annet intel integrert grafikk eller andre svakheter)

Lenke til kommentar
Mens intel har 100% av cpu og brikkesettene. Ingen som reagerer på det da?

Tja, vi har jo MSI Wind med Via C7M. Men jeg er egentlig veldig enig. Det er en alt for stor overvekt av intel prosessorer og brikkesett i forhold til andre prosessorer og brikkesett som bare skriker om å komme til i dette markedet.

 

Men, tilbake til det jeg egentlig skulle si. For å nå slike mål kan ikke Acer ligge på latsiden. De må satse hardt på utvikling og forbedring. Håper de kommer med f.eks noe slikt:

 

AMD Athlon X2 3250e 1,5 GHz 22W

AMD 740G brikkesett

Støtte for 2*4GB ram

Støtte for 2,5" SSD eller HDD

Minnekortleser

10-12 tommer skjerm

1280x800 oppløsning

Plass for mini-PCIe 3G-kort

WLAN, blåtann, Gbit LAN

DVI-port

ca 1-1,5 kg

Stilig design

Valgfritt 3 eller 6 cellers batteri ved kjøp

Mulig å velge ferdig installert Ubuntu (det kan gjerne være flere OS-valg)

Kunne ikke vært mer enig.

Noe jeg mistenker produsentene for ikke å tenke på er at også mange vil kjøpe nett-pcer til 1000-1500 kr mer enn i dag hvis de faktisk er brukbare til litt mer, man skal ikke se seg blind på pris. Ytelse/pris er også veldig viktig.

Greit nok at kanskje 50-60% av alle nett-pcer blir solgt til folk som ikke vet eller bryr seg hva innmaten er, men jeg tror vi fortsatt har et ubrukt markedssegment akkurat der de billigste laptopene slutter (4.000-4.500).

Hvis jeg skulle kjøpt meg ny bærbar pc i dag ville jeg heller gått for en nett-pc til 4.500 enn en laptop til samme prisen hvis den hadde hatt flesteparten av specs nevnt over.

Generelt er de billigste bærbare tilnærmet søppel så fort de ser noe man ikke ville forsøkt på en nett-pc.

 

Edit:

8-16 GB SSD og støtte for 1-2 SDHC kort hadde vært en sinnsykt god idè, i alle fall som alternativ.

Noen som har noen formening om PC-kort med 2-4 SDHC spor hadde vært en god idè til nytt produkt?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...