Gå til innhold

Openoffice.org snart nettbasert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skremmer meg at alt blir nettbasert. Det betyr at en fremmed server tar vare på alle dine dokumenter hele tiden, og blir den hacket, havner dokumentene gjerne i gale hender. I tilleg kan du plutselig ikke bruke programvare så snart nettet faller ut.

 

Den gangen alle datamaskiner bare er terminaler, skal jeg slutte å bruke data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det skremmer meg at alt blir nettbasert. Det betyr at en fremmed server tar vare på alle dine dokumenter hele tiden, og blir den hacket, havner dokumentene gjerne i gale hender. I tilleg kan du plutselig ikke bruke programvare så snart nettet faller ut.

Jeg er tildels enig. "Nettbasert" er blitt et moteord.

 

Det store problemet for folk vil oppstå når firmaer som Zooos LLC legger ned etter noen års drift. De vanlige idiot brukerne vil ikke ane hva de skal gjøre for å få tatt en lokal kopi av dokumentene sine, om de da i det hele tatt følger med såpass at de rekker å gjøre noe før serveren forsvinner.

 

Den gangen alle datamaskiner bare er terminaler, skal jeg slutte å bruke data.

 

Det spørs jo hvem som har kontroll over serveren.

Lenke til kommentar

Jeg er også skeptisk til at alt mulig blir "nettbasert". Sikkerhetsmessig blir alt mer sårbart, og samtidig hva skal du gjøre den dagen det er trøbbel med nettlinjen? Nettbasert kontorpakke kan være greit å bruke på en maskin som blir brukt midlertidig, men jeg vil ikke anbefale slikt til vanlig bruk eller til behandling av konfidensiell eller viktig informasjon.

Lenke til kommentar
Dette er jo genialt. Da sitter man med dritt opp til ørene når man ikke får tilgang til tekstbehandleren enten fordi Zooos sine servere, eller nettilgangen, er nede!

Med Google Docs kan man arbeide offline ved hjelp av Google Gears.

 

http://googleblog.blogspot.com/2008/03/off...oogle-docs.html

 

Jeg ser for meg at det kan bli kaotiske tilstander med slik programvare f.eks. på en skole.

Hvorfor det? Mindre kaotisk tror jeg, særlig med gruppearbeid. Vet ikke om OpenOffice vil ha støtte for slikt, men Google Docs har i hvert fall rimelig gode gruppearbeidsløsninger slik at flere kan jobbe mot det samme dokumentet.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at det kan bli kaotiske tilstander med slik programvare f.eks. på en skole.

Hvorfor det? Mindre kaotisk tror jeg, særlig med gruppearbeid. Vet ikke om OpenOffice vil ha støtte for slikt, men Google Docs har i hvert fall rimelig gode gruppearbeidsløsninger slik at flere kan jobbe mot det samme dokumentet.

Jeg tenkte mer på hva som skjer om/når nettforbindelsen svikter og hysteriet som vil oppstå for alle som ikke har kopier.
Lenke til kommentar
Det skremmer meg at alt blir nettbasert. Det betyr at en fremmed server tar vare på alle dine dokumenter hele tiden, og blir den hacket, havner dokumentene gjerne i gale hender. I tilleg kan du plutselig ikke bruke programvare så snart nettet faller ut.

 

Den gangen alle datamaskiner bare er terminaler, skal jeg slutte å bruke data.

 

Tja nettbasert er vel egentlig litt "tilbake til røttene" om en tenker på terminaltiden.......og for mange brukere og administratorer så er det spørs om ikke en slik tanke faktisk sikrer høyere stabilitet og kvalitet på tjenesten. Med forbehold om at og OO vil lage en offline løsning slik google har med gears. Brukerfeil og oppdateringer er jo noe som spiser svært mye tid i en IT hverdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...