Gå til innhold

AM3 kommer tidlig 2009?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt for sent etter min mening. Jeg håper det ivertfall blir bra.

 

"Rana"-kjernen vil nok slå an i Nordland :p

Skulle heller ha vært et "Rana" hovedkort med "Mo" prosessor.

 

Mo i Rana XD

 

I og med at alle de andre navnene er enten stjerner eller stjernebilder så regner jeg med at Rana er denne stjerna

Lenke til kommentar
Litt for sent etter min mening. Jeg håper det ivertfall blir bra.

 

"Rana"-kjernen vil nok slå an i Nordland :p

Skulle heller ha vært et "Rana" hovedkort med "Mo" prosessor.

 

Mo i Rana XD

 

I og med at alle de andre navnene er enten stjerner eller stjernebilder så regner jeg med at Rana er denne stjerna

Ja det er det helt sikkert. AMD kjenner sikkert ikke til norske byer, men det var et artig sammentreff likevel. ;)
Lenke til kommentar

er det noen indikasjon på at ytelsen vil bli såpass mye bedre med AM3 at jeg bør vurdere å vente til det kommer føre jeg oppgraderer?

 

saken er den at jeg har litt extra kr på vei inn i miden av september, som jeg vurderer å oppgradere pcen med. men jeg vil ikke klare å spare disse pengene til over nyttår i vente av AM3. dermed må jeg vurdere en garantert oppgradering må mot en relativt usikker økonomi over nyttår.

 

jeg har bestemt meg for maskinvaren jeg vil ha om jeg handler nå, og det blir amd ikke intel, så ikke start den diskusjonen :)

Lenke til kommentar
er det noen indikasjon på at ytelsen vil bli såpass mye bedre med AM3 at jeg bør vurdere å vente til det kommer føre jeg oppgraderer?

 

saken er den at jeg har litt extra kr på vei inn i miden av september, som jeg vurderer å oppgradere pcen med. men jeg vil ikke klare å spare disse pengene til over nyttår i vente av AM3. dermed må jeg vurdere en garantert oppgradering må mot en relativt usikker økonomi over nyttår.

 

jeg har bestemt meg for maskinvaren jeg vil ha om jeg handler nå, og det blir amd ikke intel, så ikke start den diskusjonen :)

Om du ikke vil ha en varmovn og mer konkurransedyktig ytelse så er det vel ikke noe å tape på å vente på am3.

Lenke til kommentar
er det noen indikasjon på at ytelsen vil bli såpass mye bedre med AM3 at jeg bør vurdere å vente til det kommer føre jeg oppgraderer?

 

saken er den at jeg har litt extra kr på vei inn i miden av september, som jeg vurderer å oppgradere pcen med. men jeg vil ikke klare å spare disse pengene til over nyttår i vente av AM3. dermed må jeg vurdere en garantert oppgradering må mot en relativt usikker økonomi over nyttår.

 

jeg har bestemt meg for maskinvaren jeg vil ha om jeg handler nå, og det blir amd ikke intel, så ikke start den diskusjonen :)

vis du har et AM2/AM2+ Hovedkort og DDR2 minne trenger du bare å bytte til deneb cpu

vis du vil ha det raskeste DDR3 og AM3 socket må man kjøpe det i tilegg til deneb cpu

 

alså deneb cpuen funker på AM2/AM2+ (DDR2) og AM3 (DDR3)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Jeg tror AMD har muligheten til å hamle mer opp med Intel i denne runden enn de siste årene.

Grunnen er at Nehalem ikke ser ut til å by på noe spesielt nytt innenfor Gaming, og med mindre cache enn Core 2 - serien så tyder det vell på at det knapt blir noe bedre spillytelse i det hele tatt? Og om da AMD Deneb skal bli hakket vassere enn dagens Penryn, og da også i spilling så kan fort AMD Deneb blir den nye store spillprosessoren, vil sikkert koste endel mindre enn Nehalem også!

Lenke til kommentar
Og om da AMD Deneb skal bli hakket vassere enn dagens Penryn, og da også i spilling så kan fort AMD Deneb blir den nye store spillprosessoren, vil sikkert koste endel mindre enn Nehalem også!

Problemet er at nye spill blir mer og mer multi-threaded. Da får igjen Nehalem en fordel.

Vi får se når tester av Deneb kommer fra seriøse aktører, men per nå ligger Phenom for langt bak Penryn til at jeg tror at Deneb har en sjanse.

Lenke til kommentar

Selv om AM3 er "sent ute" (noe som kan diskuteres ift. modenhet på teknologi) så synes jeg merkelig nok at AM3 lanseringen er mer spennende enn Nehalem.

 

Med Nehalem så tenker jeg, "dette høres jo bra ut og kan bli spennende, men hva vil fungere, hvilke problemer vil de møte, hvor lenge må vi vente på de gode kombinasjonene etc".

 

Med AM3 så tenker jeg, "Ah, god timing ift. DDR3 og selv om AM2/AM2+ var en god plattform skal det bli godt med en fornyelse til AM3, det blir spennende å se hva slags nytte vi får av nyhetene".

 

For meg er ikke ytelse alltid det viktigste.

 

Ikke missforstå meg, Nehalem virker veldig bra og egentlig jammen på tide at Intel leieren kvitter seg med FSBen. Nehalem er tross alt er en "fødsel" mens AM3 er en solid modning. Det for meg representerer vidt forskjellige verdier.

 

Ikke kom med usaklige svar som "ja du ville vel hatt P7, ha-ha".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har lenge planlagt ny maskin til høsten, men nå ser det ut som om motivasjonen for å beholde den gamle enda litt til plutselig økte en smule ... :) (Håper bare DDR3-prisene har nærmet seg det nivået DDR2 er på i dag innen da. Har lyst på 8+GB, og i dag er det litt for dyrt på DDR3 til å være aktuelt.)

 

Og jeg kjøper vel egentlig AMD av ren idealisme: Det er viktig med konkurranse, og AMD gir sånn ca. samme verdi for pengene som om man kjøper Intel til samme pris. (Jeg klokker aldri, så klokkevillighet er uvesentlig). Dermed koster det meg egentlig ganske lite å kjøpe AMD (får ca. samme ytelse/krone som om jeg kjøpte Intel) og dermed bidra til å styrke konkurransen. Litt mer usikker på skjermkortfronten: nVidia har generelt vært suverent best mtp linux-støtte. AMD/ATI er nå på vei til å nå dem igjen. Men hadde det ikke vært for nVidia så hadde neppe AMD/ATI vært der de er nå. Det er slitsomt å handle på "ideologiske" prinsipper! ;-) (Og i dag har jo både nVidia og AMD tilnærmet samme ytelse også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...