Gå til innhold

Reise USA - krysse grensen til Mexico


Anbefalte innlegg

Hei! I februar vurderer jeg og en kamerat å reise til San Diego i California på guttetur. Vi vurderer å leie bil å kjøre til LA, men vurderer også å reise over grensen til Mexico. Det jeg har lest er imidlertid at det beste er å heller dra over grensen i en organisert reisegruppe, pga. sikkerhet og lignende. Noen formening om dette?

 

Uansett hva vi velger; trenger man noen formelle papirer utenom pass? Man må naturlignok registrere seg elektronisk i ESTA for innreise til USA i utgangspunktet, men er det noe papirer man trenger å ha med seg når man skal over grensen igjen til USA, fra Mexico? De er jo langt strengere når man reiser inn i USA enn når man reiser ut. 

 

Kort fortalt: Hvilke papirer/pass trenger jeg når jeg reiser inn til USA fra Mexico, etter en snarvisitt i Mexico?

 

Også noen litt mer generelle spørsmål:

Holder vanlig norsk førekort for leie av bil i USA?
Hvordan er det med betaling? Fungerer mitt VISA-kort som vanlig? Bør jeg ha noen backup i forhold til hvis det ikke fungerer?

Hvordan er det med betaling av hotell? Noen krever vel forskuddsbetaling/depositum. Kan dette betales via norsk nettbank, eller må jeg bruke paypal eller lignende?

 

Takk for den hjelpen jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! I februar vurderer jeg og en kamerat å reise til San Diego i California på guttetur. Vi vurderer å leie bil å kjøre til LA, men vurderer også å reise over grensen til Mexico. Det jeg har lest er imidlertid at det beste er å heller dra over grensen i en organisert reisegruppe, pga. sikkerhet og lignende. Noen formening om dette?

 

Uansett hva vi velger; trenger man noen formelle papirer utenom pass? Man må naturlignok registrere seg elektronisk i ESTA for innreise til USA i utgangspunktet, men er det noe papirer man trenger å ha med seg når man skal over grensen igjen til USA, fra Mexico? De er jo langt strengere når man reiser inn i USA enn når man reiser ut. 

 

Kort fortalt: Hvilke papirer/pass trenger jeg når jeg reiser inn til USA fra Mexico, etter en snarvisitt i Mexico?

 

Også noen litt mer generelle spørsmål:

 

Holder vanlig norsk førekort for leie av bil i USA?

Hvordan er det med betaling? Fungerer mitt VISA-kort som vanlig? Bør jeg ha noen backup i forhold til hvis det ikke fungerer?

Hvordan er det med betaling av hotell? Noen krever vel forskuddsbetaling/depositum. Kan dette betales via norsk nettbank, eller må jeg bruke paypal eller lignende?

 

Takk for den hjelpen jeg kan få :)

Trenger bare passet for å komme inn i USA igjen. 

Norsk førerkort for leiebil. 

Visakortet vil fungere, ville uansett hatt med flere kort som backup. 

 

EDIT: Kan nevnes at Mexico -> USA vil ta en god stund. Lang kø den veien  :)

Endret av Tanner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man betaler vanligvis ikke hotell med nettbank eller paypal. Det varierer litt om man betaler alt med kredittkort ved bestilling, eller når man sjekker inn (ev. ut) fra hotellet. Bruker som regel hotels.com, expedia eller ebookers, eller hotwire.com når jeg er i USA.

 

Dersom du reiser over grensen fra USA til Canada eller Mexico, må du ha pass og ESTA når du reiser som turist. Dersom du er i USA på studentvisum, må du ha med I-20 i tillegg. Hvem som trenger visum til Mexico ser du her: http://www.inm.gob.mx/index.php/page/paises_visa/en.html .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man betaler vanligvis ikke hotell med nettbank eller paypal. Det varierer litt om man betaler alt med kredittkort ved bestilling, eller når man sjekker inn (ev. ut) fra hotellet. Bruker som regel hotels.com, expedia eller ebookers, eller hotwire.com når jeg er i USA.

 

Dersom du reiser over grensen fra USA til Canada eller Mexico, må du ha pass og ESTA når du reiser som turist. Dersom du er i USA på studentvisum, må du ha med I-20 i tillegg. Hvem som trenger visum til Mexico ser du her: http://www.inm.gob.mx/index.php/page/paises_visa/en.html .

Får jeg et ESTA dokument som jeg må ta med meg da?

 

Får jeg betalt hotelloppholdet med VISA hvis jeg betaler når jeg ankommer eller forlater hotellet? 

Lenke til kommentar

Hotell kan enten betales med en gang, eller når du sjekker ut. Sjekk hva slags pris du booker, da hotellene tilbyr priser av begge varianter. De du betaler med en gang er som regel billigere, men kan ikke avbestilles/endres, mens de du betaler ved inn/utsjekk, er litt dyrere, og kan lett avbestilles eller endres (men gjerne innen en frist). Du må legge inn kortnummer ved bestilling, men det er bare som en garanti. Hvis du f.eks ikke møter opp, belaster de gjerne en natt, og da må de ha kortnummeret ditt. 

 

Ved innsjekk reserverer de ofte et beløp, for å sikre seg at du har nok, samt litt ekstra hvis du f.eks. tar noe fra minibaren e.l. Selve beløpet bekreftes og betales ved utsjekk. 

 

Og om du bare har et "vanlig" VISA bankkort (som trekker penger rett ut av kontoen din), vil jeg på det sterkeste å skaffe deg et kredittkort. Da slipper du at hoteller "fryser" pengene på kontoen din når de reserverer beløpet. Skulle du også være så uheldig å få kortet stjålet, har du et backupkort, samt at de som stjeler "bare" har tilgang til kreditten din, og ikke hele kontoen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det jeg også stusset litt på. Fyller alltid ut og dobbeltsjekker APIS umiddelbart etter booking med flyselskap, og har vært i USA fire ganger det siste året -- og kun på den ene turen fra Singapore til San Francisco ba de om å få se kopi av ESTA-bekreftelsen. Jeg hadde en kopi liggende på Macen, og spurte om det holdt, og da fikk jeg til svar at det var plenty nok, da hun kun trengte utløpsdato.

 

På generelt grunnlag vil jeg si at å ha med en kopi, enten fysisk eller en PDF, er et godt råd -- så slipper man kjipe situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri opplevd å bli spurt om ESTA (men jeg har også alltid med en kopi). For flyselskapene holder det at du fyller ut API: https://en.wikipedia.org/wiki/Advance_Passenger_Information_System

Er dette noe jeg fyller ut i forbindelse med bekreftelsen med kjøpet av flybilletten, eller er det et skjema jeg finner et annet sted?

Får jeg tilsendt ESTA-bekreftelsen på mail etter at jeg har fylt den ut, eller må jeg sende en forespørsel om tilsending av kopi?

Lenke til kommentar

 

Får jeg tilsendt ESTA-bekreftelsen på mail etter at jeg har fylt den ut, eller må jeg sende en forespørsel om tilsending av kopi?

 

 

Les her: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

 

Etter at du har betalt får du bare opp en "kvittering" på skjermen. Skriv denne ut til PDF på en eller annen måte. (Og ta gjerne en papirutskrift i tillegg; det er ikke tungt å bære på og det tar ikke mye plass.)

 

Hvis du ikke vet helt hvor du skal bo første natten, så kan du la det feltet stå tomt, og så kan du oppdatere det like før du skal reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

API håndteres av det enkelte flyselskap, og det varierer litt hvordan de gjør det. Det kan gjøres når du bestiller billletten, eller etterpå, men helst noen dager før du reiser.

 

For ESTA kan du logge inn med IDen på din ESTA, og laste ned siden derfra. 

Beklager mange spørsmål altså, men håndterer flyselskapet da API'en av dem etter at den er fylt ut, eller må jeg ta med en kopi til innsjekking?

Lenke til kommentar

....., pga. sikkerhet og lignende. Noen formening om dette?

 

Hvordan er det med betaling? Fungerer mitt VISA-kort som vanlig? Bør jeg ha noen backup i forhold til hvis det ikke fungerer?

 

 

Sikkerhet: Ja, man kan dra alene men kan vel ikke anbefale det. Personlig er jeg glad jeg kom meg fra byen du planlegger å besøke med livet i behold.

 

Kort: Anbefaler på det sterkeste mange kort av ulike typer. Minibanker/bensinstasjoner osv er håpløst i Mexico, mye rot (inkl skimmingfare). Umulig å få hjelp i banker, ikke en kjeft som jobber utenfor tursitbansjen snakker engelsk.

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

ESTA varer i 2 år, det ser du på lenken nevnt tidligere i tråden.

Takk :)

 

Når jeg skal fylle ut ESTA-informasjonen står det "In the First (Given) Name field, enter your first (given) name as the first name appears on your passport under the First og Given name field. Do not include the middle name in this field. The first name is required to complete the application...."

 

Blir litt forvirret om jeg skal fylle ut mellomnavn eller ikke. Det står jo i fornavn-feltet på passet? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...