Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vann i mellomøret. Hvordan fikse?


morgan_kane

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Vet ikke om eg har ørebetennelse, men har ihvertfall vann i mellomøret noe som gjør at jeg hører helt elendig på det øret. Når jeg legger meg ned på venstre siden så er det akkurat som det renner bort og hørselen kommer tilbake. Ellers er det potte tett. Har vært sånn i ca 2 uker nå, har vært delvis forkjølet men ikke snørret så mye. Har tatt nesespray og rinexin gjevnlig for at gugga ska renne ut. Det har enda ikke skjedd.

 

Dette har skjedd meg ca 3 ganger tidligere på 3-4 år. Tidligere kan jeg ikke huske noe lignende. Den første gangen jeg hadde det var det vondt i øret. Andre gangen var jeg veldig snørrete og tror ikke jeg hadde vondt. Denne har jeg bare litt stikking når jeg snur meg i senga. 

 

På bakgrunn av min forhistorie tror jeg ikke en vanlig legetime kan gjøre ting bedre. Av erfaring blir man settet på en antibiotika kur og må vente på å bli bedre. Dette tror jeg ikke vil hjelpe da jeg ikke har vondt i øret i det hele tatt. 

 

Er det farlig å holde for nesen å blåse hardt for å prøve å åpne kanalene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du blåser veldig hardt, uten at du kjenner noe, så har du heller ikke åpnet kanalene. Det er sjeldent man kan blåse for hardt inn i mellomøret, fordi det vil gjøre vondt før det er farlig høyt trykk, men greit å ta det noenlunde med ro og prøv forsiktig. Går det ikke, så ikke prøv å utfordre det. Selv pleier jeg å holde for nesen og "blåse inn i øret" rett etter en god gjesp, mens kanalen er noenlunde åpen. 

 

Hvis det begynner å gjøre vondt i øret og presse mot trommehinna, så burde du oppsøke lege. Det burde du uansett om ikke dette ordner seg. 

 

Det som åpner øretrompeten (auditory tube, tuba auditiva, eustachian tube (kjært barn har mange navn)) er:

- gjesping

- svelging

- tygging 

- gaping 

 

Ja, du kan eventuelt søke litt rundt på nettet med de navenene som er nevnt og se om det kommer noen ålreite forslat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...