Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Herpes smittefare til øyet


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merket noe, trådstarter? I motsetning til anaio vil jeg anta at et nys er nok. Herpes smitter relativt lett, dråpesmitte er vel hovedsmitteformen. Kan smitte bare ved å kysse, dele vannflaske etc. I tillegg kan herpes smitte når som helst, ikke bare under utbrudd. Nå er vel uansett ikke dette av relevans, da personen du nevner hadde utbrudd. 

Såvidt jeg har forstått kan ikke herpes type 2 påvirke øyet. Så det kan jo være at du slapp unna pga personen du snakker om har denne typen. 

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Merket noe, trådstarter? I motsetning til anaio vil jeg anta at et nys er nok. Herpes smitter relativt lett, dråpesmitte er vel hovedsmitteformen. Kan smitte bare ved å kysse, dele vannflaske etc. I tillegg kan herpes smitte når som helst, ikke bare under utbrudd. Nå er vel uansett ikke dette av relevans, da personen du nevner hadde utbrudd.

 

Såvidt jeg har forstått kan ikke herpes type 2 påvirke øyet. Så det kan jo være at du slapp unna pga personen du snakker om har denne typen.

HSV-1 er den mest normale typen i munnen, som også kan smitte til augene. Det er størst sannsyn for at vedkomande hadde HSV-1.

 

Etter det eg forstår er det ikkje noko grunn for å gå til legen med mindre du får symptom som kan minne om herpes på augene.

 

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/herpes-simplex-%C3%B8yeinfeksjon

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Øyeherpes er vanlig. Er det herpes keratitis, så fikses det lett med en øyekrem og vil ikke føre til noen senskader. Stromal keratitis vil gi arrdannelser, og kan føre til blindhet. De fleste med øyeherpes legger ikke merke til det.

Gå til øyelegen.

 

Jeg har selv hatt herpes keratitis, og ble smittet uten noen åpenbar grunn. Tok en uke med øyekrem, så var det borte.

Lenke til kommentar

Merket noe, trådstarter? I motsetning til anaio vil jeg anta at et nys er nok. Herpes smitter relativt lett, dråpesmitte er vel hovedsmitteformen. Kan smitte bare ved å kysse, dele vannflaske etc. I tillegg kan herpes smitte når som helst, ikke bare under utbrudd. Nå er vel uansett ikke dette av relevans, da personen du nevner hadde utbrudd. 

 

Såvidt jeg har forstått kan ikke herpes type 2 påvirke øyet. Så det kan jo være at du slapp unna pga personen du snakker om har denne typen. 

Herpes er i utgangspunktet kontaktsmitte, de eneste stedene man behandler det som dråpesmitte er hvor det er immunsupprimerte i nærheten, alternativt dersom herpespasientene har utbredt slimhinneaffeksjon. Herpes er et for tungt viruskompleks til at det kan danne aerosoler eller betydelig dråpesmitte, som oftest smittes det ved direkte eller indirekte slimhinnekontakt (f.eks kyssing og vannflaske som du nevner), men nysing kan gi dråpesmitte fordi kraften i nyset holder smittestoffene oppe lenge nok til at de treffer deg, forutsatt at personen står nærme nok og du mottar nok smittestoff. Man er stort sett bare smittsom i de periodene man har reaktivert viruset (dvs når man har utbrudd), asymptomatisk smitte er vanligst ved genital herpes, men selv da må det et visst smittepress til og det er ikke så mange som har residiver uten at de merker noe til det (selv om det forekommer hyppig når man har hatt mange utbrudd tidligere). I tillegg har de aller fleste vært smittet av herpes en eller annen gang og har latente infeksjoner som ikke har gitt utbrudd, og er dermed immune mot ny smitte. 

 

Det er forøvrig hverken serologisk eller klinisk mulig å skille mellom herpes 1 og 2 (eller, det er mulig, men det gjør man bare ved herpesencefalitt), man må bare vurdere ut fra klinikken hva som er mest sannsynlig. Behandlingen er uansett den samme.

 

Herpes 2 gir forøvrig i hovedsak genitalinfeksjon, så det er mer sannsynlig at denne personen hadde type 1, noe som fint kan smitte til øyet. Edit: Det hadde visst allerede noen sagt.

 

Ur wrong, I haz education.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...