Gå til innhold

Ny fotoskriver - Dye eller Pigment


Anbefalte innlegg

Min gode gamle Epson 1400 (A3+) begynner å skrante så jakten etter en erstatter har så smått startet.

 

Jeg har lenge vurdert å "oppgradere" til en A2-skriver, men må erkjenne at behovet for utskrifter utover A3+ ikke er så stort at det "rettferdiggjør" kostnaden med å gå opp en størrelse, så store utskrifter får jeg fremdeles satse på å bestille fra lab.

 

Skriveren brukes i hovedsak til private utskrifter og i perioder litt til "bestillings-utskrifter" til familie/venner/koillegaer, men det er ikke i et så stort volum til at jeg ser behovet for å gå for langt opp i pris.

 

Etter å ha studert litt så står jeg igjen med alternativer fra Canon og Epson.

 

Canon Pixma Pro 100s (ny av året og erstatter Pro 100) koster ca kr 4500 og har 8 patroner (sort, 2 x grå og 5x "farge") og blekket er av type "dye".

 

Epson R3000 (lansert 2011) koster ca kr 6000 og har 9 patroner (4xsort og 5x farge) og blekket er av type "pigment".

 

Når jeg forsøker å lese meg opp på "dye" v "pigment" så må jeg innrømme at jeg blir noe forvirret, men så langt så får jeg inntrykk av at dye gir mer "punch" på glossy papir enn det pigment gjør. Men på matt papir så er det pigment som tydeligvis er å foretrekke. 

Selv så bruker jeg lite matt og heller ikke så mye av de mest glossy papirene, min favoritt det siste årene har vært "Ilford Smoot Pearl" som vel ligger et sted mellom matt og glossy. Utskrifter er både i farge og sort/hvitt.

 

I utgangspunktet så heller jeg mot Canon 100s p.g.a. av prisen, men prisen er ikke så viktig at jeg lar det være avgjørende. Jeg tar derfor gjerne i mot innspill både for og i mot begge skriverne og begge blekktypene. Det er vel få som har erfaring med 100s, men den er vel ikke så forskjellig fra den "gamle" 100 så erfaringer derfra bør kunne være av interesse.

 

Ved å gå opp i pris så er det selvsagt noen flere gode alternativ

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en litt eldre Epson R2880, fungerer meget bra. Valgte den foran Canon på grunn av bedre drivere og større tilgang på ulike papirtyper. Mye mulig dette nå har endret seg og at Canon og Epson er jevngode på alle fronter, men så vidt jeg vet er fortsatt Epson favoritten til de fleste som driver litt seriøst med utskrift. Jeg tror det er en grunn til det...

 

Epson har vel ganske nylig lansert en ny A3+ skriver: http://www.epson.no/no/no/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/13682?searchKey=Surecolor

Lenke til kommentar

Forskjellen på dye og pigment var opprinnelig bedre holdbarhet for pigment og (som du skriver) noe bedre farger for dye. Begge typer har forbedret sine svake sider så forskjellene er nok mindre i dag.

 

Jeg har bare en alt i et skriver for øyeblikket, så jeg er på ingen måte noen ekspert på skrivere, men trenger mer en dokumentskriver enn fotoskriver og har ikke plass til begge så da endte det med det. Jeg ville uansett ikke skrevet ut nok til å rettferdiggjøre noe så stort f.eks. 3880 selv om A2-mulighet hadde vært interessant.

 

Leter fortsatt etter en integrert enhet som ligger på R3000-nivå på utskrifter, men så vidt jeg vet finnes ikke det foreløpig. Så derimot en omtale av skriveren rogkas nevner på Luminous Landsacpe, nytt sett med blekk, ennå bedre fargerom og passe store (små) patroner for den som ikke skriver ut så mye. Dessverre bytter den på tradisjonelt Epson-vis patroner ved bytte mellom blankt og matt papir i motsetning til Canons modeller som har alle patroner tilkoblet samtidig. Man mister litt blekk ved bytte, men bruker du stort sett samme papir har det minimalt å si.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Forskjellen på dye og pigment var opprinnelig bedre holdbarhet for pigment og (som du skriver) noe bedre farger for dye. Begge typer har forbedret sine svake sider så forskjellene er nok mindre i dag.

 

Jeg har bare en alt i et skriver for øyeblikket, så jeg er på ingen måte noen ekspert på skrivere, men trenger mer en dokumentskriver enn fotoskriver og har ikke plass til begge så da endte det med det. Jeg ville uansett ikke skrevet ut nok til å rettferdiggjøre noe så stort f.eks. 3880 selv om A2-mulighet hadde vært interessant.

 

Leter fortsatt etter en integrert enhet som ligger på R3000-nivå på utskrifter, men så vidt jeg vet finnes ikke det foreløpig. Så derimot en omtale av skriveren rogkas nevner på Luminous Landsacpe, nytt sett med blekk, ennå bedre fargerom og passe store (små) patroner for den som ikke skriver ut så mye. Dessverre bytter den på tradisjonelt Epson-vis patroner ved bytte mellom blankt og matt papir i motsetning til Canons modeller som har alle patroner tilkoblet samtidig. Man mister litt blekk ved bytte, men bruker du stort sett samme papir har det minimalt å si.

Jeg har jo studert noe videre og kanskje blitt litt klokere  :hm:, og det er den nye Epsonskriveren Surecolor SC-P600 som virker mest sannsynlig. Slik jeg forstår det så er denne en erstatter til R3000 og mye er likt, men den bruker ett nytt blekk og har ett noen endret "brukergrensesnitt". 

Slik jeg har forstått det så er det ikke nødvendig å skifte sortpatroner rent fysisk på SC-P600, men de to patronene bruker samme dyser/"kanaler" slik at når skriveren internt skifter mellom patronene så kan det bli noe svinn på blekkmengden i patronene. For meg er det ikke et problem, siden jeg i hovedsak bruker papir som vil bruke samme sortpatron.

 

Rent økonomisk så ville kanskje R3000 vært et godt valg, men siden dette er en skriver som er ment å vare i mange år (slik min nåværende har gjort) så foretrekker jeg nok "siste nytt".

 

Uansett så har jeg etter en del "kludring" fått min gamle Epson 1400 til å fungere sånn noenlunde, så det blir å bruke opp blekket der før ny skriver blir handlet (til sommeren antar jeg)

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er det ikke nødvendig å skifte sortpatroner rent fysisk på SC-P600, men de to patronene bruker samme dyser/"kanaler" slik at når skriveren internt skifter mellom patronene så kan det bli noe svinn på blekkmengden i patronene.

 

Det stemmer, det har vært slik at patronene sitter i printeren, men deler kanal/dyser på mange Epson-modeller. Bytte er "automatisk" og tar bare litt tid/blekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...