Gå til innhold

Ang. enkeltmannsforetak - hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Hvis du skal ha dette som bivirksomhet ved siden av en lønnsom hovedstilling kan du gjøre som jeg gjør - redusere overskuddet (og dermed skatten) ved å bruke inntektene på ting som både er fradragsberettiget og gøy. Du får ikke minstefradrag for næringsinntekten din, men du får fradrag for både mobil- og bredbåndsutgifter (så langt utgiftene samlet overstiger 4392,- kr i året). 

 

 

 

Aksjeselskaper får aldri skatteoppgjør før høstutlegget i oktober. ENK får en gang mellom august og oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Countryman:

 

Revisor trenger du ikke. Regnskap er omtrent like komplekst uansett selskapsform (jeg fører og har ført for AS, DA, ANS og ENK). Aksjekapitalen er ikke å oppfattes som en kostnad.

 

Men omfanget er av klar betydning. Faktisk er det ikke sikkert du bør registerer deg som næringsdrivende i det hele tatt før det har gått et år eller to. Det finnes ikke noen klar grense for om noe er hobby eller næring, så her bør man snakke med skatteetaten i det enkelte tilfelle. Mn kan få fradrag for kostnader i den såkalte oppstartsperioden.

 

Omfanget teller også andre veien, effekten av 11,4 % over f.eks 4 år med et overskudd på 50 000 i året er ca 23 000. Husk at aksjekapitalen ikke er en kostnad - om du avvikler selskapet etter 4 år vil du kunne betale den tilbake skattefritt. Dersom vi regner at regnskap koster det det samme for begge løsningene, er det kun registeringen i Brønnøysund som er kostnad. Altså er plussen ca 18 000 kr.

 

Og om jeg ikke har misforstått skatteregler og regnskapsegler i alt for stor grad, så har man ikke så store muligheter for fradrag i et ENK som i realiteten nesten ikke har virksomhet. Praktisk kan man, men jeg har nå opplevd 4 bokettersyn i ENK med små inntekter og kanskje litt høye fradrag. Et av de gikk greitt, de tre andre måtte betale tilbake.

 

Men som sagt, det hele kommer an på omfang (hva vil inntekten). Opp mot årlig nettinntekt på en 25 - 40 000 er ENK grei løsning, men begynner man å regne med 50 - 100 så vil jeg gå for AS relativt fort.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ok, så ved ENK vil jeg få normalt skatteoppgjør for hovedjobben min og deretter et forsinket oppgjør rel. til ENK.

 

@Bolson ja jeg vol garantert ligge laangt under 50k.Dette er mer en hobby med mulighet for litt inntekt, og med mulighet for at det naturligvis kan ta helt av om noen år. Slikt vet man aldri.

Jeg har vurdert å melde meg inn i tilfellet myndighetene lurer på hva 200kr her og 500kr der kommer ifra... Derfor har jeg tenkt at det bare er å begynne å skatte av det med en gang, om det så er ubetydelige beløp.

 

Men da trenger jeg ikke det...? Synes det her er veldig vrient...og artikler jeg leser virker veldig selvmotsigende..

Skal jeg bare droppe hele greia når det er snakk om så små beløper, ihvertfall det første året?

 

Tror jeg bare får ta turen ned til skatteetaten jeg :) så slipper dere å bli enda mer plaget av at jeg ikke skjønner noe som helst haha :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Dette er generelt et vanskelig område, fordi du er i grenselandet mellom hobby og næringsvirksomhet. Og med unntak av salg av egenplukka bær etc, så er grensa noe som skattemyndighetene setter ved skjønn.

 

Å prate med skatteetaten er et greitt utgangspunkt. Noe annet er at du fører opp det du tjener og de små kostnadene du har med dette i post 5.0 (tilleggsopplysninger) - dvs en enkel regnskapsoppstilling på inntekter og utgifter, samt beskrivelse. Om Skatteetaten da kommer til at dette er næringsvirksomhet - ja da kan de bestemme at det skal lignes som inntekt (da inntekt - utgifter) - og varsle deg om dette. Om de vurdere at dette er såpass smått at det ikke kan vurderes som næringsinntekt, ja da er inntekten skattefri, men du får ikke noen fradrag heller.

 

Fordelen med å gjøre det slik er:

  1. Du spiller med åpne kort med skatteetaten - dvs du vil aldri få straffeskatt og om du må betale skatt vil det skje på en redelig måte.
  2. Du får dokumentert oppstarten - slik at du kan bruke dette for å få fradrag senere.
  3. Du gjør det enkelt for deg selv, det eneste du må passe på er en enkel regnskapsoversikt.

 

PS! Jeg fikk godkjent ca 12 000 for mange herrens år siden (tidlig 90-tall), ikke minst fordi jeg kunne begrunne at det ikke var varig mulighet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, så ved ENK vil jeg få normalt skatteoppgjør for hovedjobben min og deretter et forsinket oppgjør rel. til ENK.

Nei, motsatt. Er du næringsdrivende får du sent skatteoppgjør. Hvis du driver utelukkende gjennom AS får du normalt personlig skatteoppgjør, og så får ASet eget oppgjør senere.

Hihi... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...