Gå til innhold

Var spillene bedre før?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt feil å svare definitivt ja eller nei på det spørsmålet, men det er helt klart uheldige tendenser i dagens spillbransje som ikke var der før, og det er mange gamle spill som ikke har blitt overgått. Noe av problemet i dag er at mulighetene ofte overgår evnene. I gamle dager var teknologien svært begrenset, og geniale designere presset den maksimalt. Det ga en helt annen følelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det var nok heller fordi teknologien var på et nivå som ga oss akkurat det vi trengte, men ikke mer, til å lage heseblesende spillopplevelser. I dag tør de ikke lage hjernedøde skytespill, og når de prøver, prøver de så hardt at det blir merkbart og irriterende. Historien til Doom er helt urteit, men det gjør ingenting, gameplayet er fullstendig i førersetet. I dag mistenker jeg at bransjen er infisert av folk som aller helst ville jobbet i Hollywood, eller i hvert fall lider av mindreverdighetskomplekser ovenfor de virkelig narrative mediene. Historiene er fortsatt teite, men på en helt annen måte, nå er de pretensiøse og tamme.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Både ja og nei

Men etter NES-SNES, Atari 2600 har jeg ikke funnet så mye dårlige spill. Må være noen dårlige som DOTA 2, League Of Legends, Red Steel 1, Terminator Salvation, Call Of Duty Declassified, Big Rigs, Hannah Montana The Movie The game, SpiderMan Edge Of Time, Lollipop Chainsaw og Dungeon Siege 3 for å ta noen eksempler

Viss jeg skal skrive om alle jeg spilte i gamle dager må jeg skrive i det uendelige!

 

http://youtu.be/NoFK9KcMlk8

Det nytter ikke med bedre teknologi når det kan skape slike makkverker som dette her.

 

Her er mitt mareritt fra gamle dager:

http://youtu.be/NqvPi5qE5ZA

Fyrer jeg opp X-Men til Nes eller Wolverine til NES så vet jeg kommer til å hate det nå i disse dager som jeg gjorde første gangen jeg spilte disse makkverkene.

Spilte også Dick Tracy i sin tid, makan så jævli spill.

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar

Har ingen store følelser for dagens spill, men jeg husker jeg gledet meg masse til helgen når jeg var liten, for da var det å sitte oppe og spille Bards Tale II eller Bloodwych på Amiga sammen med kompisen min. Ingen av dagens spill gir meg samme glede.

 

Samler på retromaskiner fra 8- og 16-bit æraen og det skal sies at noen spill burde jeg nok ikke spille igjen, men heller beholde de gamle minnene. Andre igjen er like gøy å spille den dag i dag - som f.eks Racing Destruction Set til Commodore 64.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med dagens spill var grafikken ofte så stygg at den måtte tolkes og gameplayet var gjerne upolert, kryptisk og brukerfiendtlig. Men de var så uendelig mye mer nyskapende og nærmest alle spill som lages i dag er bare videreforedlinger av gameplay-konsepter som ble etablert på 80- og 90-tallet. Vi som var gamere på denne tiden kunne hvert år spille nye stortitler der de grunnleggende gameplay-elementene aldri var blitt sett før: Sidescrollende plattformspill der banene var større enn skjermen! Eventyrspill med en stor åpen verden man utforsket i fugleperspektiv! Skytespill i førsteperson i 3D-omgivelser! Muligheten til å bygge karakteren din ved å samle experience points!

 

Alt var så nytt og ferskt, man visste ofte ikke hva man gikk til men ble positivt overrasket, mens i dag lages nesten alle spill innenfor sjangerkonvensjonene som ble etablert av disse spillene og man vet i all hovedsak hva slags opplevelse det er man får. Selv utviklerne setter griller i hodet på seg selv før de i det hele tatt begynner på et spill, ved å bestemme seg for at de skal lage et "FPS", "RPG", "beat'em up" osv. Når man ser hvor altoverskyggende gameplaykonseptene fra 80- og 90-tallet er blitt, så må man medgi at dette var en gullalder med så mye fantastisk innovasjon at man siden den gang knapt har beveget seg fra de modellene som ble etablert, for så gode var ideene at man 20 år senere ikke har klart å finne på noe bedre.

Endret av Spartapus
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skal si meg en smule enig med TS. Han har faktisk et poeng, spill var bedre før, fordi man var ung, nysgjerrig og dataspill var spennende saker, spesielt om du var en av de med adrenalin i årene som snek seg til å spille voldsspill rett forran nesa på strenge foreldre som HATET voldspill over alt på jord og fryktet at du skulle bli en gal psykopat og en blodtørstig massemorder.

 

article-games-0111.jpg

 

Problemet med flesteparten av dagens spill er akkurat som med dagens filmer, ingenting nytt og det samme går opp igjen og opp igjen. Spillbransjen går mer for kvanitet, enn faktisk kvalitet for å tjene mest mulig penger, dessverre.

 

Spill var både bedre og vanskeligere før.

Endret av Hafti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet som blir stilt kan en ikke svare på før en har tatt for seg betydningen av "bedre" og hva som gjør et spill "godt".

 

Med mindre vi har en felles forståelse for disse begrepene (noe som ikke vil skje) kan en simpelt hen ikke konkludere med det ene eller det andre.

 

For de som sier at det er nostalgien og/eller lite annet morsomt å gjøre som får oss til å tenke på gamle spill som bedre vil jeg si at dette ikke er den eneste årsaken.

Jeg foretrekker blant annet BG, BGII og NWN fremfor alle senere rollespill. Dette har ikke med nostalgi å gjøre, for jeg spilte disse for første gang i sen alder. Samtlige spill gir en stor valgfrihet når det kommer til karakterutvikling som for eksempel Dragon Age: Origins ikke kommer i nærheten av.

 

Er så NWN et bedre spill enn DA:O? På hvilke områder?

Svaret mitt er at jeg vet ikke. Grafisk sett er det to vidt forskjellige typer spill vi snakker om og en sammenligning blir problematisk.

Hva med som to rollespill? Vel, NWN kan vel skilte med minst 4-5 ganger så mange tilgjengelige trylleformularer, perks og annet. Dette er ting som er viktige for meg i rollespill. På den annen side syntes jeg at historien i DA:O var mer spennende enn i NWN.

 

Til slutt kommer tanken om hvorfor dette spørsmålet stilles, eller hvorfor påstanden om det ene eller andre blir lagt frem. For når alt kommer til alt er vel det eneste vesentlige her hvilke spill du liker å spille. Ikke når de ble utgitt. Selv velger jeg å behandle spill som jeg behandler musikk. Jeg hører på det jeg liker, uavhengig om det ble skrevet på 1800-tallet eller i dag.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Spill var bedre før da det ikke var et like stort krav at spillene skulle appellere til så mange som mulig for enhver pris med tanke på spilldesign.

 

Den gode gameplayen som "tilfeldig" ble til på 80- og 90-tallet blir i dag regnet som for hardcore for massene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Føler at ikke pengepresset var så stort i spillbransjen før. Nå ser vi jo at folk river ut in-game content og selger det som DLC, gjør alt for at du skal pre-order. Tror nok moralen i selve spillindustrien var bedre før, men når det kommer til spillene kommer det jo helt an på :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen naturlov som sier at spill var bedre før - eller for den sakens skyld at de er bedre nå. Potensialet for å lage gode spill er nok bedre nå dog, om det gjøres er derimot en annen sak. Selv mener jeg det ble laget mer gode spill før, blant annet av den grunnen Spartapus vektlagte ovenfor.

Lenke til kommentar

Jeg er nok av spill var bedre før typen. Men musikk/lyd/skuespill, grafikk og design er jo av en annen verden enn hva det var før. Det er jo selfølgelig ikke uviktig i opplevelsen man får av ett spill.

 

Men på 80 og begynnelsen av 90 tallet kunne 3-10 personer lage knakende gode spill. Grafikk og lyd hadde sine begrensninger. Så grafikken kunne snekkres sammen rimelig raskt og lite kostnad involvert. Så mens en person kunne stå for arbeidet med grafikken. Kunne resten av teamet jobbe med gameplay, programering, historieskriving osv. Altså storparten av utviklingsteamet jobbet med andre ting enn grafikk. Det gir selfølgelig større rom for kreativitet. Den økonomiske risikoen var også mye mindre. Da spill fort kunne tjenes inn ved relativt få eksemplarer solgt. Derfor kunne man også fra et økonomisk perspektiv ta sjanger i gameplay og la kreativiteten flomme.

 

Mens man i første halvdel av 90 tallet hadde utrolig stor variasjon i spill typer, er det av økonomiske grunner i dag snevret inn til det man vet selger nok. Stort sett FPS, rpg og 3persons sandkasse spill.

Hele spill sjangre er i dag utryddet eller på Rødliste, bare holdt i live av Indie utviklere. Adventure spill avgikk heldigvis aldri med døden som mange fryktet. Mens Strategi spill som var kanskje DEN største sjangeren på 90 tallet, i dag helt klart er på Rødlista. Space sim sjangeren som også var stor en gang i tiden er Utryddet totalt, selv om noen påstår å ha sett en eller to eksemplarer på toppen av fjellene i Øvre Mongolia.

 

Var spill bedre før? Nei da. Men de var mer innovative. Det var større mangfold, man kom altid over noe nytt. Samtidig som nostalgien er sterk blandt mange av oss. Det er da klart at de unge som oppdager spill for første gang i dag, opplever spillene i dag som utrolig spennede på samme måte vi gjorde da vi var barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...