Gå til innhold

Prisjakt og Prisguiden virker mot sin hensikt


Nukleosid

Anbefalte innlegg

Noe jeg har tenkt på i lang tid, er at tjenester som prisjakt.no og prisguide.no virker mot sin hensikt.

 

Meningen med tjenestene er å finne den rimeligste prisen på det man skal kjøpe. Men man kan ende opp med å betale dyrt for dette.

 

Måten disse tjenestene fungerer på, er at de automatisk henter inn priser fra butikker med jevne mellomrom, gjerne flere ganger i døgnet. De rimeligste butikkene ligger øverst, slik at man lett ser hvilken butikk som er rimeligst. Det sier seg selv, at om man priser produktene man selger til under konkurrentenes pris, så havner man øverst og man selger flere produkter.

 

Vel og bra det, men ettersom man får et slikt press på seg til å hele tiden være billigst (og butikkene forsøker jo å overgå hverandre hele tiden) så blir fortjenesten lavere, og noen ganger taper man penger for å unngå å brenne inne med et for stort varelager.

 

De pengene, eller den fortjenesten man taper, må man ta inn på en annen måte. Og da er det først og fremst kundeservice som lider. Så kjøper man fra det billigste stedet, så kan man også risikere dårligere service om man senere vil reklamere på produktet, benytte angrerett eller rett og slett trenger support. Og det du sparte i utgangspunktet, kan det være du må betale dyrt for.

 

Så har de jo karaktersystem da, men dette er egentlig ganske latterlig. Det fungerer slik: Folk bestiller en vare, får varen, og legger inn toppkarakter. For hva? Fordi de fikk varen (!). Eller fordi de var billige. I tillegg kan man ikke sikre seg mot falske omtaler, verken positive (fra bedriften selv) eller negative (fra konkurrentene).

 

Først når noen skal reklamere, så ser man medaljens bakside, og kan gi dårlig karakter. Men ettersom de som reklamerer selvsagt er i mindretall i forhold til alle de som har bestilt, så vil karakteren fortsatt være ganske god. Selv om 7 av 10 stjerner ser bra ut, så er det i realiteten ganske dårlig.

 

Vi som forbrukere er innstilt slik at vi dras mot det rimeligste firmaet. Det vet alle butikkene, og for at de skal få solgt noe som helst, må de sette ned prisene og heller spare inn pengene på en annen måte. Det går ut over kundeservice.

 

Så det jeg rett og slett påstår, er at prisjakt.no, prisguide.no og lignende tjenester faktisk fremmer dårlig service, som igjen kan koste oss dyrt.

 

 

 

Så hva skal man gjøre? Les gjennom omtalene til butikken før du handler, og les spesielt nøye de kommentarene som går på reklamasjonshåndtering, hvordan de tyder angreretten og ellers hva slags service de har. Men ha i bakhodet at noen omtaler kan være falske. Velrenommerte firma er stort sett også ganske trygge å handle fra. Gjør så en samlet vurdering basert på pris, renomme og hvilken service butikken yter. Først da er du ganske trygg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neh, jeg tviler på servicen hadde vært bedre om vi hadde betalt mer. Det er ingen rapporter som tilsier at man får bedre service ved å betale mer heller. Konkurranse er alltid bra - og prisjakt er gull verdt for forbrukeren da det fremmer dette.

Men jeg er enig i at man skal være skeptisk til ukjente butikker/pixmania og lignende.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Neh, jeg tviler på servicen hadde vært bedre om vi hadde betalt mer. Det er ingen rapporter som tilsier at man får bedre service ved å betale mer heller. Konkurranse er alltid bra - og prisjakt er gull verdt for forbrukeren da det fremmer dette

 

 

Prisjakt & prisguide gjør det enklere å se hvor du får det billigst, ergo mer press på konkurranse for bedriftene.

 

Alt i alt en god ting for oss.

Jeg klarer ikke å bli enige med dere i det. Jeg valgte nå et tilfeldig, populært produkt (Playstation 4) og søkte det opp på Prisjakt.

 

Øverst får jeg opp Ludo Store - har aldri hørt om de før, og de har ganske dårlig karakter på 5,6

Deretter Pixmania. Behøver vel ikke å si så mye mer om de.

Så finner vi PS.no som før vel var ganske bra, men ble på et punkt kjøpt opp. Og har nå 3,25 i karakter.

 

På fjerde plass finner vi riktignok Dustin som har bra service, men på de neste plassene finner man butikker som Avshop (ukjent, lav karakter), NetOnNet (beryktet for dårlig ettersalgsservice), ProShop (de som er fornøyde har kun fått varen, de som har trengt service i etterkant... not so much), og NewIN (aldri hørt om).

 

Først på 10. plass begynner vi å få en ganske hyppig forekomst av de større, mer anerkjente butikkene. Så spørs det hvor mange som lar seg "lure" av lav pris lenger opp på lista, og hvor mange av de som trenger service i etterkant som er fornøyde i forhold til de som velger å legge et par-tre hundrelapper mer på bordet for god service.

Lenke til kommentar

Neh, jeg tviler på servicen hadde vært bedre om vi hadde betalt mer. Det er ingen rapporter som tilsier at man får bedre service ved å betale mer heller. Konkurranse er alltid bra - og prisjakt er gull verdt for forbrukeren da det fremmer dette.

 

Men jeg er enig i at man skal være skeptisk til ukjente butikker/pixmania og lignende.

Pixmania er\var da ikke ukjent.

 

Samme eier av Pixmania som Lefdal og Elkjøp. Pixmania er riktignok solgt nå, men for en liten stund tilbake hvertfall. :)

 

Ellers er jeg enig at Prisjakt er en fin ting (selvom jeg hovedsaklig kjøper ting på komplett.no om produktet selges der, da de gir meg god kundeservice når jeg trenger det).

Lenke til kommentar

Pixmania er\var da ikke ukjent.

 

Samme eier av Pixmania som Lefdal og Elkjøp. Pixmania er riktignok solgt nå, men for en liten stund tilbake hvertfall. :)

 

Ellers er jeg enig at Prisjakt er en fin ting (selvom jeg hovedsaklig kjøper ting på komplett.no om produktet selges der, da de gir meg god kundeservice når jeg trenger det).

Mener ikke at Pixmania er ukjent, men det er på grensen til selvpining å kjøpe noe derfra :)
Lenke til kommentar

Er mange som ikke ser verdien av kundeservice før de har behov for det.

 

Se bare på forumet her, flust av tråder av typen: J*#*&/a "random nettbutikk" lurte meg!!!

 

Eneste grunnen til at det ble handlet på den obskure ukjente nettbutikken i første omgang er som regel at en kunne spare 50 kr på og kjøpe varen der kontra de mer annerkjente butikkene. Når det så går "åt skogen" så viser det seg at det er en 18 år gammel trønder som videreselger ting direkte fra dealextreme og ikke helt vet hva alt dette maset om kjøpsloven er for noe.

 

Dette er selfølgelig veldig satt på spissen, men i sin ytterste konskvens så er det eksisterende markedet en direkte følge av hva kunden ønsker. Kundeservice forsvinner fordi færre og færre er villig til og betale for det. Om de skjønner det selv er en annen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisguide er jo sjølvsagt ein bra ting! Det er jo forbrukaren sjølv som må tenke seg om. Eg bestiller sjeldan vare frå den billigaste butikken men går som regel til nokon av dei store(komplett, dustin, mpx) eller andre som har vore i marknaden ei stund og eg har grei erfaring med eller har eit godt rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Greit side for å sjekke om prisen ligger nogen lunde på track. Om jeg kan (er så vanvittig rastløs og vil ha ting IDAG) da handler jeg over disk på Digital Impuls i Oslo. Har jeg god tid så handler jeg på Komplett.no Veldig bra service og levering der.

 

Ligger konsekvent unna Jallasjapper som Pixmania og TrønderDX-Cheap-Cheap osv

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...