Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen VG3 Elenergi


Anbefalte innlegg

Hei,
Sitter nå å jobber med gamle eksamener, slik at jeg er klar til jeg skal opp selv. Jeg skal opp til VG3 Eksamen Energimontør.

 

Oppgava:
Jeg skal kutte, forlenge, legge om en kabel som forsyner kabelfordelingskap S1, slik at det forsyner kabelfordelingskap S5. Kabelen til S1 er en 3x240mm2 som er forlagt med 3 andre like kabler. Kabelen jeg skal ha er spenningsløs, men pga. dårlig merking vet jeg ikke hvem kabel jeg skal ha og hvem kabel som er spenningsløs.

Foreslå løsninger for å finne riktig kabel:

Min tanke var først å bruke et amperemeter med en type slynge/sløyfe som man har rundt kabelen for å måle om kabelen var spenningsløs, men fungerer dette på en hel kabel? Vil den indikere at det ikke er spenning i noen av fasene i kabelen?

Min neste tanke var å grave slik at jeg så hvilke retning kablene kom fra, og finne kabelen som kommer i fra retning kabelfordelingskap S1.

Hvis det ikke er mulig å grave opp har jeg muligheten til å skyte kabelen. Og da skrive noe om åssen man gjør dette i henhold til regler og forskrifter.
Stort minus med dette er at man ikke vet hvilke kabel man skal skyte. og kan fort skyte feil kabel og ende med kabelskjøt arbeid.

Hvordan hørtes disse tankene ut? Noen andre forslag?

Tusen Takk.

Endret av sim1th
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  1. En spenningsatt kabel kan ha null strøm, så et amperemeter vil ikke gi deg noen indikasjon på spenningen.

  2. Et sløyfe/tang-amperemeter trenger å måle enkelt-ledere. Dette fordi det bruker magnetfeltet rundt lederen til å bestemme strømmen. Tar du med alle tre (eller 2 i en to-leder) vil magnetfeltene bli summert og bli null. Følgelig kan ikke dette instrumentet brukes på en kabel med mindre du vil bestemme jordfeilstrøm (som da sørger for at summen av strømmene ikke blir null)

  3. Siden jeg ikke er energimontør vet jeg ikke om den beste praksisen for å bestemme rett kabel, men det finnes måleutstyr som kan påmonteres betjeningsstenger dersom dette er høyspent og du må ha direkte kontakt med terminalene. Du kan selvsagt også bestemme rett kabel rent visuelt, men da bør du være rimelig brennsikker på hva du holder på med, samt ha med i betraktningen at det ikke er forsyning fra flere sider etc.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  1. En spenningsatt kabel kan ha null strøm, så et amperemeter vil ikke gi deg noen indikasjon på spenningen.

  2. Et sløyfe/tang-amperemeter trenger å måle enkelt-ledere. Dette fordi det bruker magnetfeltet rundt lederen til å bestemme strømmen. Tar du med alle tre (eller 2 i en to-leder) vil magnetfeltene bli summert og bli null. Følgelig kan ikke dette instrumentet brukes på en kabel med mindre du vil bestemme jordfeilstrøm (som da sørger for at summen av strømmene ikke blir null)

  3. Siden jeg ikke er energimontør vet jeg ikke om den beste praksisen for å bestemme rett kabel, men det finnes måleutstyr som kan påmonteres betjeningsstenger dersom dette er høyspent og du må ha direkte kontakt med terminalene. Du kan selvsagt også bestemme rett kabel rent visuelt, men da bør du være rimelig brennsikker på hva du holder på med, samt ha med i betraktningen at det ikke er forsyning fra flere sider etc.

 

Takk for svar.

Har nå lest og forhørt meg litt rundt.

 

1: Gjøre kabelen spenningsløs.

2: Koble til lytteapparat på den spenningsløse kabelen. Sender ut PipPipPipPipPip.

3: Gå ut i kabelgrøften igjen med noe stetoskop liknende utstyr. Lytte på alle kablene til du er sikker på hvem kabel som er spenningsløs.

4: Skyte kabelen i henhold til forskriften.

 

Har vært noen som har skutt kabel og har tatt feil i lytte prosessen.

 

Men takk for svar. Var lærerikt! :)

Lenke til kommentar

Tror nok en kabelsøker er veien å gå ja. Men da tror jeg det er greit å skrive som en kommentar på oppgaven at dersom jord ligger som en skjerm rundt lederne (noe som er vanlig i kabler ment for å ligge i grunn) så bør man koble "senderen" mellom jord og fase, og ikke fase/fase. Gjør man sistnevnte så får man ofte dårlig lydsignal fra utsiden, siden skjermen gjør jobben sin (den skjermer). Dette er i hvert fall tilfellet der jeg har brukt lignende kabelsøker, men dette er jo kun på vanlige installasjonskabler, men vil tro at prinsippet er det samme under større forhold også.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...