Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Menn skal være hjemme og passe hus og barn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja altså å fjerne kjønnsroller. Bytter du om på kjønnsrollene der menn blir hjemmeværende så har du jo fortsatt urettferdighet. Likestilling handler om like muligheter for menn og kvinner, så det å passe hus og barn bør gå til de som selv ønsker det, eller bli fordelt mellom partene på en måte som de blir enige med.

 

Du kan ikke tvinge noe til å være jevnt fordelt, eller utligne kjønnsforskjeller ved å snu ting på hodet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Fordi menn er flinkere til å ta seg av barn, mer rasjonelle og nøkterne ift oppdragelse (i motsetning til emosjonelle/hysteriske kvinner), flinkere til å gjøre rent (har hatt indretjeneste i militæret), flinkere til å reparere og vedlikeholde, flinkere til å lage mat osv etc

 

Er det noe mer jeg kan si for å begrunne? Hvorfor er menn flinkere til å ta seg av barn og til å lage mat?

Lenke til kommentar

Ja altså å fjerne kjønnsroller. Bytter du om på kjønnsrollene der menn blir hjemmeværende så har du jo fortsatt urettferdighet. Likestilling handler om like muligheter for menn og kvinner, så det å passe hus og barn bør gå til de som selv ønsker det, eller bli fordelt mellom partene på en måte som de blir enige med.

 

Du kan ikke tvinge noe til å være jevnt fordelt, eller utligne kjønnsforskjeller ved å snu ting på hodet.

 

Men her er det rett og slett snakk om at jeg skal si og argumentere for det at menn SKAL og BØR være hjemme og passe hus og barn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja altså å fjerne kjønnsroller. Bytter du om på kjønnsrollene der menn blir hjemmeværende så har du jo fortsatt urettferdighet. Likestilling handler om like muligheter for menn og kvinner, så det å passe hus og barn bør gå til de som selv ønsker det, eller bli fordelt mellom partene på en måte som de blir enige med.

 

Du kan ikke tvinge noe til å være jevnt fordelt, eller utligne kjønnsforskjeller ved å snu ting på hodet.

 

Men her er det rett og slett snakk om at jeg skal si og argumentere for det at menn SKAL og BØR være hjemme og passe hus og barn

 

Høres ut som du leser deg for mye inn i spørsmålet og muligens lar deg avlede. Du kan fortsatt argumentere for at menn skal være hjemme, men at det ikke dreier seg om å tvinge menn til å ta over kjønnsrollene til kvinnene.

Lenke til kommentar

Jon67 har allerede gitt deg gode svar, men i tillegg til det han nevner:

 

- Menn er fysisk sterkere, raskere og mer utholdende, og kan derfor lettere beskytte barnet mot diverse farer.

- Det er mindre dulling og mer rett på sak fra menn enn kvinner, så barnet blir kanskje mer hardhudet og tøffere enn dagens gjennomsnittsungdom med far som hovedomsorgsperson, noe som unektelig trengs.

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at flere velger å lese oppgaven som at man skal argumentere for at menn bør overta omsorgsrollen, og ikke at den ber om argumenter for at menn skal passe hus og barn i større grad enn i dag?

 

Jeg ville spurt lærer om en presisering, slik at du ikke bommer på oppgaven, 123kjersti.

Lenke til kommentar

Den første tolkningen av oppgaven er åpenbart morsommere å skrive om, og man får sjansen til å tenke litt mer utenfor boksen enn i en av de sedvanlige, gørrkjedelige "hvorfor er mer likestilling bra?"-skoleoppgavene som det går ørten av på dusinet. Jeg ville definitivt holdt meg til den.

Lenke til kommentar

Med mindre TS forklarer oppgaven feil så fikk jeg heller et inntrykk av at man skal vise kritikk til dårlige løsninger. Hadde jeg fått en oppgave som skulle rettferdiggjøre det at menn ble "husmødre" så hadde jeg i hovedsak fokusert på problemet med problemstillingen, og om hvorfor konseptet med at noen skal bli designert en oppgave basert på noe annet enn frivillighet er absurd.

 

Det er lov å si "Fordi unger blir mer barske", men den antakelsen er i seg selv et dårlig argument basert på antakelser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

finn saker hvor mor har mishandlet, misbrukt barn etc. og dermed argumentere for at de er uegnet og da blir det eneste alternativet mannen.

 

Det er på samme nivået som den amerikanske valgkampen foregår på. 

Du kan også si at mannen kan være hjemme når barna er unge fordi de er late og betalt foreldrepermisjon (foreldrepenger) er lettere enn å slite i mange tunge mannsyrker.

 

Eller mannen kan være hjemme med barna og han kan leie inn en søt barnevakt til å få tiden til å gå :)

Et annet argument er jo at når mannen er hjemme med barnet så kan han jo sette en smokk i kjeften på barnet og ta seg en øl på altanen.

 

Det er nesten uendelig med argument som vil pisse off feminist kjerringen som har gitt deg en sånn normativ ladet oppgave. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...