Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ikke vært hos tannlegen på 13 år


Anbefalte innlegg

 

Har ikke vært hos tannlege på 23 år. Jeg trakk en betent visdomstann selv for 9 år siden, ute i bushen i Brasil, med cachasa og tang. Ellers har det ikke vært noe problem. Vet selvsagt at det burde sjekkes. Men har fobi for tannleger etter at jeg ble mishandlet av en som barn.

 

Anonymous poster hash: dfc52...e9e

Wow! Det får en si! Du har tydeligvis ikke noe problem med å ta saken i egne hender, eller egen tang. Så har du vurdert å oppsøke psykolog for å bli kvitt denne fobien?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har ikke vært hos tannlege på 23 år. Jeg trakk en betent visdomstann selv for 9 år siden, ute i bushen i Brasil, med cachasa og tang. Ellers har det ikke vært noe problem. Vet selvsagt at det burde sjekkes. Men har fobi for tannleger etter at jeg ble mishandlet av en som barn.

 

Anonymous poster hash: dfc52...e9e

Wow! Det får en si! Du har tydeligvis ikke noe problem med å ta saken i egne hender, eller egen tang. Så har du vurdert å oppsøke psykolog for å bli kvitt denne fobien?

 

Valium hjelper meg nå jeg må til tannlegen, prøv det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har ikke vært hos tannlege på 23 år. Jeg trakk en betent visdomstann selv for 9 år siden, ute i bushen i Brasil, med cachasa og tang. Ellers har det ikke vært noe problem. Vet selvsagt at det burde sjekkes. Men har fobi for tannleger etter at jeg ble mishandlet av en som barn.

 

Anonymous poster hash: dfc52...e9e

 

 

23 år er imponerende! :-) Skoletannlege? De kan være onde ja! Du spiser svært lite sukker? At du greide å trekke selv er også imponerende, men gjør det vondt nok så tenker jeg man blir ganske desperat!

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar

 

Ulykkestall, men håper jeg slipper i år også! Noen bedre? :)

 

Lurt med en sjekk. Og noen tannleger er langt rimeligere enn andre. Jeg har fått meg en rimeligere tannlege der jeg betaler 4 ganger mindre enn før. 

 

 

Så mittanbud har fått "tannlege" nå. Tipper jeg forsøker det når jeg skal. Kjempe å lese at det er mulig å få det fire ganger billigere. :-)

Lenke til kommentar

Har trådstarter tannlegeskrekk? Litt spesielt å lese at du er nøye på økonomien, og så se at er 13 år siden sist tannlegebesøk. Sunn fornuft er litt motsatt. Å gå til tannlegen en gang i året så du slipper unna rotfyllinger. Det er altså ikke sånn at alle hull er veldig smertefulle, så du kan ha flere hull uten at du merker det noe særlig. Og lar du disse hullene utvikle seg så ender du opp med flere rotfyllinger eller enda verre.

 

Jeg gjorde det samme som deg. Bestemte meg for å aldri gå til tannlege igjen etter mange timer hos reguleringstannlege rundt ungdomsskolen. 13 år senere så måtte jeg ut med 13-14 000 etter 2 rotfyllinger og en vanlig fylling + standard fjerning av tannsten og slikt. Det bygger seg opp masse tannsten over 13 år, selv om du er nøye med pussing og tanntråd osv. Tennene mine føltes helt annerledes ut etter at jeg fikk rensket opp, og jeg pusser altså tenner 2-3 ganger hver dag, og bruker tanntråd og munnskyll hver eneste dag, noe jeg alltid har gjort. Så var jeg deg ville jeg ha funnet meg en tannlege asap. Jeg hadde sluppet unna langt billigere hadde jeg bare dratt meg dit tidligere. Du kan også finne gode tannleger på nettsider som legelisten.no, og sammenligne priser på nettsider som hvakostertannlegen.no.

 

Det er lett å finne en god tannlege i dag og det er også lett å sammenligne priser. Mange tannleger tilbyr også en nedbetalingsplan om det er mye som må gjøres så det er egentlig bare å sette i gang. Ellers tror jeg du kommer til å angre om noen år ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var dritvondt for å si det mildt, men den var blitt betent og ansiktet mitt var begynt å svelle opp. I verste fall kan infeksjonen gå til hjernen. Jeg har ikke hatt noen problemer utover det, men hvem vet. Skulle selvfølgelig vært hos en for lenge siden.

Og ja, det var skoletannlegen som mishandlet meg. Jeg har svært sensitive tannrøtter og bedøvelse virket ikke så assistenten hennes holdt meg nede mens hun borret i vei så fort som mulig uten å bry seg om hvor vondt det gjorde.

Har vurdert psykolog men tror ikke det hjelper. Tror rett og slett jeg må ta meg en tur til undersøkelse og så narkose om det er noe som må gjøres. Selv om jeg logisk sett vet at det er mer risikabelt.



Anonymous poster hash: dfc52...e9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var dritvondt for å si det mildt, men den var blitt betent og ansiktet mitt var begynt å svelle opp. I verste fall kan infeksjonen gå til hjernen. Jeg har ikke hatt noen problemer utover det, men hvem vet. Skulle selvfølgelig vært hos en for lenge siden.

 

Og ja, det var skoletannlegen som mishandlet meg. Jeg har svært sensitive tannrøtter og bedøvelse virket ikke så assistenten hennes holdt meg nede mens hun borret i vei så fort som mulig uten å bry seg om hvor vondt det gjorde.

 

Har vurdert psykolog men tror ikke det hjelper. Tror rett og slett jeg må ta meg en tur til undersøkelse og så narkose om det er noe som må gjøres. Selv om jeg logisk sett vet at det er mer risikabelt.

 

Anonymous poster hash: dfc52...e9e

Det der høres ut som en forferdelig opplevelse, ikke rart at det er noe som holder deg tilbake når det gjelder tannlege.

 

Angstbehandling er i hvert fall noe av det mest virksomme en finner i psykoterapi, med rett behandling opplever 70% svært god effekt på kort tid. Behandlingen er også langt mer komfortabel enn å trekke ut tenner med tang.

 

Vil også understreke at valium ikke er virksom behandling for angst. Den blir bare verre av det. Men mange velger å ha en valium tilgjengelig når de drar til tannlegen, selv om de aldri blir kvitt tannlegeskrekken med den metoden.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke vært hos tannlege på like mange år. Jeg har ingen plager. Jeg pusser bare en gang til dagen da jeg tror at pussing sliper emaljen mer enn den hjelper mot syrer. Jeg registrerer at den harde tannbørsten har forsvunnet fra hyllene og uten at jeg vet så antar jeg at det er nettopp på grunn av at tennene skal ikke slipes. Jeg bruker bare tanntråd etter hvert måltid for å fjerne matrester som kan etse.

 

Ellers ble det konstatert da jeg var barn at jeg har "hypersensitive" tenner så jeg spiser aldri godteri. Gjør jeg det så har jeg vondt i tennene i dagevis etterpå.

Det hjelper sikkert litt på....

 

Vurderer å ta en sjekk nå men hvis majoriteten her har rett så høres det ut som om sparepengene ryker :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er at det svir mer å punge ut med 18000 en gang på 18 år enn en tusing i året, selv om regnskapet strengt tatt går i null.

Økonomisk sett så, men smerten er noe annet :)

Med 1000 kr i året slipper man antagelig unna før man kjenner noe og med tilnærmet smertefri behandling, det er etter min mening verdt mye det også.

 

Minner meg på at det er på tide med en sjekk snart, selv om det ikke var antydning til noe som helst sist gang ;)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sparepengene ryker bare om problemene har vart alt for lenge uten at du har sjekket ;)

Det er forholdsvis billig om problemer oppdages tidlig. Plages man er der gjerne for sent og har blitt ett større problem så vidt jeg har hørt.

Jepp, derfor en gang i året til ca 1000kr. Heller det enn 20000++ på 13år. For meg er det fire rotfyllinger, har bare en til nå, er 50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mye som 1000 pr år heller vel?

Kan ikke huske jeg betalte mer enn 500-600 eller noe rundt der

 

Jeg droppet forresten tannlegen i 8-9 år med den tankegangen jeg også, og delvis fordi jeg ikke hadde en fast tannlege og delvis fordi jeg hater å dra dit. Ble heldigvis ikke dyrt, men det kunne ha blitt. Fikk ordnet meg slik at det kommer innkalling annenhvert år så da er det litt lettere å huske å dra dit :)

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...