Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dårlig Karakterer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gikk heller ikke ut med spesielt gode karakterer. Det betyr på ingen måte at livet er over, men noen valg kan være tøffere enn andre. Jeg tenker da på f. eks videre studier. Men hvis du begynner på et studium du liker, så vil du se at karakterene kan endre seg fra dårlig til ganske gode.

 

Hva ønsker du å gjøre?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Det er mange studier hvor alle kommer inn. Se gjerne i poengoversikten til samordna opptak for å få noen idéer. Hugs også at når du er fra 20 til 24 år så får du 2 studiepoeng hvert år.

Nei, det stemmer ikke. Man får 2 alderspoeng hvert år fra og med det året man fyller 20 og til og med det året man fyller 23. Altså maksimum 8 alderspoeng, som kun teller i ordinær kvote (og man mister dem selvfølgelig ikke når man fyller 24). Dette må ikke forveksles med studiepoeng, som gis ved bestått høyere utdannelse.

Lenke til kommentar

Et labert snitt kan ha mange årsaker. Verdt å prøve å ta høyere utdanning - finn noe som høres interessant ut og passer det du trivdes best med på VGS. Det gir brukbare forutsetninger. I verste fall har du kastet bort et år, eller kanskje bare et halvt. Det er verdt risikoen, synes jeg. Det er også mulig å ta opp tråden senere, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg i større grad gjør det jeg må for å få gode karakterer i høyere utdanning nå enn da jeg akkurat hadde forlatt VGS. Enkelte trenger bare noen år ekstra på baken for å ha rett motivasjon og disiplin til å dra seg gjennom dette :)

Lenke til kommentar

Er glad for at folk er så forståelsesfulle. Problemmet mitt er at når jeg kom på videregående hadde jeg ekstremt dårlig grunnlag for å klare meg.

 

1. fordi den ungdomskolen jeg gikk på var så useriøs at jeg gikk ut med 4.3 i snitt. høres kanskje sjokkerende ut hvordan du kan gå fra 4.3 til 3.05 men tingen er at ungdomskolen jeg gikk på var jævlig dårlig med tanke på at å få bra karakterer trengte man nesten ikke gjøre noen ting.

 

2. Jeg var mektig skolelei når jeg kom til videregående men jeg skrapte meg til å fullføre.

 

Nå som jeg ikke har presset på meg om å fullføre videregående eller få bra karakterer på grunn av klassekamerater osv føles det mer motiverende å jobbe. Tenker å ta opp fag hos Sonan og kanskje prøve å komme inn på noe som politihøgskolen eller lignende

Lenke til kommentar

Bare og hive seg rundt og prøve dette! Hva er det værste som kan skje? At du finner ut hva som ikke passer deg?

 

Husk at du faktisk ikke trenger noen spesiell videregående utdannelse for å ende opp i en jobb du liker senere. Mange bedrifter har muligheten for å undervise og etterutdanne ansatte slik at man kan klatre videre opp karrierestigen der og ende opp feks godt betalt konsulent eller kanskje sjef el.l.

 

Bare prøv litt her og der å se hva som faller i smak.

Lenke til kommentar

Er glad for at folk er så forståelsesfulle. Problemmet mitt er at når jeg kom på videregående hadde jeg ekstremt dårlig grunnlag for å klare meg.

 

1. fordi den ungdomskolen jeg gikk på var så useriøs at jeg gikk ut med 4.3 i snitt. høres kanskje sjokkerende ut hvordan du kan gå fra 4.3 til 3.05 men tingen er at ungdomskolen jeg gikk på var jævlig dårlig med tanke på at å få bra karakterer trengte man nesten ikke gjøre noen ting.

 

2. Jeg var mektig skolelei når jeg kom til videregående men jeg skrapte meg til å fullføre.

 

Nå som jeg ikke har presset på meg om å fullføre videregående eller få bra karakterer på grunn av klassekamerater osv føles det mer motiverende å jobbe. Tenker å ta opp fag hos Sonan og kanskje prøve å komme inn på noe som politihøgskolen eller lignende

Her har du typisk feil holdning. Det er ditt ansvar å lære pensum, om du har en dritt lærer(e) så betyr ikke det at du ikke skal jobbe.

Endret av snoopysnoop
Lenke til kommentar

Som nevnt er livet absolutt ikke over, utgangspunktet kunne vært bedre. Det er aldri for sent å ta opp fag da, og det beste her er å ta opp fagene som har dårligst karakter, eller å erstatte disse fagene med helt nye fag (om de er valgfag).

Ellers fins det altså åpne studier, eller studier hvor ditt karaktersnitt er godt nok.

Som nevnt kan du også få totalt åtte alderspoeng. Du kan også få to poeng for en av følgende: ett års (60 poengs) høyere utdanning, folkehøyskole eller militærtjeneste. Militærtjeneste er ikke dumt uansett, kan anbefales. Her kan du også komme ganske langt uten at noen spør om vgs-snittet ditt.

Det jeg personlig oppdaget var at jeg egentlig ikke hadde peiling på hva jeg hadde lyst til etter vgs/militæret, og at jeg ikke burde vært så kjapp på avtrekkeren og heller kanskje reist litt. På reise møter an mye folk, og man lærer mer om seg selv, andre og verden. Kanskje man til og med finner ut hva man kunne tenkt seg å gjøre, og kanskje de har et studie for dette enten i Norge eller en annen plass hvor ditt vgs-snitt ikke spiller så stor rolle.

Smil til livet og livet smiler kanskje tilbake, det kan ikke skade i alle fall. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...