Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

gruer meg til videregående


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynner på videregående etter ferien, og jeg gruer meg skikkelig! Tanken på å begynne på ny skole og med nye klassekamerater, friker meg ut. Og ikke minst med nye lærere som ikke veit om angsten min. Jeg hater å være muntlig, så jeg gruer meg skikkelig til første skoledag fordi jeg veit det kommer til å bli runde rundt på elevene der de skal fortelle om seg selv. Noen som har tips så jeg ikke gruer meg så mye? Og hva man eventuelt skal si om seg selv? Det er 19 dager igjen og alt jeg tenker på er skole og snakking. Også lurte jeg på om det går ann å få sånn melding på at man ikke skal være muntlig hvis man ikke har lyst til det nesten som at får du sykemelding så skal du ikke jobbe. 

Er det lurt å fortelle lærerne med engang om angsten eller vente? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meningen bak sånne runder med presentasjoner er ikke at elevene skal ha det vondt, men at dere skal bli trygge på hverandre og lettere få et godt klassemiljø. Det er helt normalt å ha angst for å eksponere seg i din alder. Jeg er sikker på at minst halvparten av alle klassekameratene dine er like nervøse som du er, og at ingen kommer til å legge spesielt merke til deg. De er altfor opptatt av seg selv og hvordan andre vil oppfatte dem.

 

Du kan si noe sånt som "Hei, jeg heter Emma. Jeg kommer fra ... og på fritida liker jeg å danse / spille / klatre i trær / gjøre en annen aktivitet."

 

Jeg vet ikke om det er mulig å få fritak fra muntlige presentasjoner, men det skader ikke å snakke med lærerne om angsten din. Hvis ikke du får fritak, er det i hvert fall lettere for dem å hjelpe deg når de vet det. Uansett er det nok lurere å jobbe med angsten og heller tenke at dette er noe du kan bli bedre på med tanke på senere skolegang og arbeidsliv. Som nevnt, synes nok også de fleste klassekameratene dine at det er ubehagelig å ha muntlige presentasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, jeg er ikke den eneste som kan fordra de "fortell om deg selv"-rundene, altså. Med litt flaks unngår du hele opplegget, husker ikke noe sånt fra tiden da jeg gikk på vgs. Kun i små seminargrupper på universitetet vi har gjort slike ting et par ganger.

Jeg ville sikkert bare sagt "Hei, jeg heter X, og kommer fra skole Y/sted Y (hvis du har dratt langt avgårde), og er interessert i <sett inn normale interesser her> på fritiden." Litt samme svadaen jeg har servert noen ganger de siste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er neppe alene om å grue deg/være spent til første skoledag. Zarac skrev noe som er veldig bra og noe du burde ta med deg videre: "De er altfor opptatt av seg selv og hvordan andre vil oppfatte dem". Og det er faktisk helt sant! Dine klassekamerater kommer ikke til å bry seg nevneverdig om deg, de har garantert mer enn nok med seg selv å passe på.

 

Jeg husker selv når jeg begynte på videregående, hvor spent og nervøs jeg var. Plutselig var jeg minst på skolen, og i den alderen man er i kan man fort føle seg sårbar. Heldigvis har jeg tidlig forstått uttrykket å "gi faen", og det løser mange vanskelige situasjoner jeg støter på den dag i dag.

 

Du burde ikke bruke de resterende 19 dagene igjen av ferien på å grue deg. Du burde glede deg! Samtidig glede deg over at du har sommerferie, for overgangen fra ungdomsskolen til videregående kommer du til å merke :)

 

Lykke til Emma!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er sikker på at lærerne vet at mange ikke liker å snakke når det er mange tilstede. Si fra til læreren din før timen, sånn st han vet om det. Lag en kort presentason av deg, slik som det er sagt i de andre innleggene. Det er mange som skal presentere seg, så det er ikke mye du behøver å si.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Husker hvordan disse presentasjonene var på min første dag på VGS. "Jeg heter X, kommer fra skole Y, og på fritiden liker jeg å spille call of duty og sport Z". 

 

Som andre sier så driter nok folk i hva du sier for noe. Alle er bare opptatt av å tenke på seg selv. Her er noe jeg hørte for en stund siden:

 

Når du er 16 bekymrer du deg for hva alle tenker om deg.

Når du er 40 bryr du deg ikke om hva folk tenker om deg.

Når du er 60 innser du at nesten ingen noengang har tenkt på deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Jeg begynner på videregående etter ferien, og jeg gruer meg skikkelig! Tanken på å begynne på ny skole og med nye klassekamerater, friker meg ut. Og ikke minst med nye lærere som ikke veit om angsten min. Jeg hater å være muntlig, så jeg gruer meg skikkelig til første skoledag fordi jeg veit det kommer til å bli runde rundt på elevene der de skal fortelle om seg selv. Noen som har tips så jeg ikke gruer meg så mye? Og hva man eventuelt skal si om seg selv? Det er 19 dager igjen og alt jeg tenker på er skole og snakking. Også lurte jeg på om det går ann å få sånn melding på at man ikke skal være muntlig hvis man ikke har lyst til det nesten som at får du sykemelding så skal du ikke jobbe. 

Er det lurt å fortelle lærerne med engang om angsten eller vente? 

 

Jeg skjønner godt at du gruer deg, for jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for 2 år siden. Jeg begynte på vgs studiespesialisering ( så vi hadde en relativt stor klasse. Vi var kun 12 i kassen på u-skolen), og ut av de 27-28 elevene i studespesialiseringsklassen så kjente jeg kun 1 person. Slik jeg tolker det du skriver, så starter du i en klasse uten noen du har kjennskap til fra før av, noe som kan være ekstra nervepirrende, men det er ingenting å bekymre seg over. For å være ærlig synes jeg de første par dagene var ganske fæle, siden jeg var svært sjenert og innadvent, men det går seg fort til. Nå er du på videregående, jog eg regner med du valgte en linje du ønsker å gå på, og da er det som regel mange i klassen din med de samme interessene som du har. De aller fleste er i nøyaktig samme situasjon som du er i, og de er like nervøse som deg. Så lenge du introduserer deg litt ordentlig, får frem dine interesser, og tørr å være litt frempå så ender du til slutt opp i samtale med medelever som har de(n) samme interessen(e) som deg. Det skjer helt naturlig!  :) 

 

Når det gjelder angsten din for muntlig, så var jeg i den samme situasjonen der også. Jeg synes det var helt grufullt å holde presentasjoner på ungdomsskolen, selv om vi kun var 12 elever i klassen og alle kjente hverandre veldig godt. Det beste tipset jeg kan komme med, er å ta deg en prat med hver enkelt av lærerne dine, og forklare dem situasjonen din. fortell dem at du ikke liker å holde presentasjoner forran hele klassen. Det var dette jeg gjorde, og i de fleste tilfellene holdt jeg presentasjonene mine fremfor kun den aktuelle læreren eller en liten gruppe elever. I visse tilfeller holdt jeg fremfor hele klassen, men da var det bare å manne seg opp, og komme seg gjennom det. På de fleste vgs-linjene er det relativt mye pensum som skal gjennomgås (hvert fall på studiespes), så det er ikke mye tid til presentasjoner. De fleste presentasjonene du må holde er høyst sannsynlig i grupper på 2-4 personer, noe som kanskje gjør opplevelsen litt bedre (det hjalp hvert fall for meg). 

 

Jeg tror ikke det er mulig å slippe unna det muntlige på vgs, da muntlig aktivitet ofte er lagt opp som et eller flere av læreplanmålene i de forskjellige fagene. Ingen muntlig aktivitet vil gjøre at du får dårligere karakter, fordi du fyller færre av målene. Om du skal kunne slippe unna, så må du antageligvis bli diagnostisert med noe først. 

Jeg valgte å fortelle lærerne mine om angsten før den første fremføringen i de forskjellige fagene (altså vente litt). Om du løper rundt og forteller de om det de første par dagene, så er sjansen relativt høy for at de bare svarer "jada, jada" og glemmer av det, fordi det er veldig mye som skjer ved skolestart.

 

Håper det hjalp litt! Bare å spørre om det er noe du lurer på  :wee:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg begynner på videregående etter ferien, og jeg gruer meg skikkelig! Tanken på å begynne på ny skole og med nye klassekamerater, friker meg ut. Og ikke minst med nye lærere som ikke veit om angsten min. Jeg hater å være muntlig, så jeg gruer meg skikkelig til første skoledag fordi jeg veit det kommer til å bli runde rundt på elevene der de skal fortelle om seg selv. Noen som har tips så jeg ikke gruer meg så mye? Og hva man eventuelt skal si om seg selv? Det er 19 dager igjen og alt jeg tenker på er skole og snakking. Også lurte jeg på om det går ann å få sånn melding på at man ikke skal være muntlig hvis man ikke har lyst til det nesten som at får du sykemelding så skal du ikke jobbe. 

Er det lurt å fortelle lærerne med engang om angsten eller vente? 

Huff, jeg kjenner meg veldig igjen her.  Å gå rundt og grue seg slik.  La meg bare si, at jeg har gruet meg for mange slike situasjoner som dette, men det har alltid gått bra.  Det går som regel bra.  Prøv å tenke slik på det.

Lenke til kommentar

Var i samme situasjon for ett år siden, og skal innrømme at det var flaut, men også spennende. De første dagene kjenner nesten ingen hverandre, men det er også disse dagene som danner grunnlaget for resten av skoleåret. Vær deg selv, si noen korte ord, på den måten kan du bli mer trygg på deg selv og klassen. Syntes selv det  var fryktelig ubehagelig å snakke foran store folkemengder, var noen ganger så nervøs at stemmen skalv, men så tenker jeg at det er noe jeg må gjøre. Jo flere ganger man snakker foran klassen, jo lettere blir det. Siden presentasjoner ikke er til å unngå i løpet av vgs, vil du etter hvert gå opp foran klassen uten skjelvende hender, og forhåpentligvis også ende opp med å ikke bry deg om hva alle andre tenker, og kun tenke på å gjennomføre bra. Nå har jeg utviklet meg så mye at jeg klarer å holde presentasjoner tilnærmet uten å være nervøs, og helt fri fra manus.

 

Hvis du føler det blir veldig vanskelig, kan du eventuelt avtale med læreren at du bare kan presentere for han/henne. Tror de fleste tar hensyn til det(ut i fra hva jeg har observert på min skole).

 

Det går nok helt fint :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Når det gjelder presentasjoner og slikt så har jeg vært en av de som hatet det. Det eneste som løser den "frykten" er å være godt forberedt, så blir du vandt med det til slutt.

Lenke til kommentar

Du er ikke alene som føler det slikt. På videregående er det mange presentasjoner, rett og slett for å forbedre dere til muntlig eksamen. Det var en del i klassen min som hadde muntlige fremføringen kun for læreren, og ikke for hele klassen. Dette er noe du bør prate med læreren din om, angsten blir mindre når du fremfører for få mennesker. 
Lykke til videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig å skille mellom om du har angst som ein diagnose eller om det berre er ein redsel for å snakke framfor andre, sånn svært mange har. Om det er førstnemnde burde du snakke med kontaktlæraren din tidleg, då det då kan tilretteleggast fagleg for deg på den måten. Om det er i form av fritak frå muntlege presentasjonar eller kva det er, veit eg ikkje, men ting som er eit reelt hinder for eleven skal det tilretteleggast rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...