Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klaget på standpunktskarakter


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Leverte en klage til skolen på tirsdag, angående karakteren jeg fikk i valgfaget, som tydeligvis var standpunkt. Prøvde også å snakke med lærerene om det, men de hadde null interesse av å diskutere om det, og ignorerte meg.

 

Snakket med rådgiver, som ville at jeg skulle ta en prat med lærerne. Han fikk også den ene læreren ut fra læreverelse, slik at jeg kunne snakket med henne. Hun hadde heller ingen interesse i å diskutere, hun kom med sine egne mål og rett og slett løy meg i ansiktet. Viste også til kompetansemålene som var laget til faget, hvor hun pekte til et helt annet mål, noe som ikke kunne kobles til det hun snakket om. Etter å ha diskutert, og kanskje kranglet med henne i gangen i noen minutter, henviste hun meg til klagen. Jeg kom med argumenter og eksempler på oppgaver jeg hadde gjort, som bidro til å kunne styrke karakteren, da jeg aldri vil akseptere karakteren 3 til det arbeidet som er gjort.

 

Jeg vil også inkludere at jeg ifjor fikk karakteren 3, og det uten å ha gjort noe spesielt. Derimot, gjorde jeg mye dette semesteret, og fikk 3 igjen? Dessverre fikk vi ikke karakterer underveis i semesteret, men dette var altså en slutt karakter.

 

 

Spørsmålet er om dette er akseptabelt fra lærerens side? Jeg klaget jo på dette, og skrev også at bevismaterialet, altså loggboken ligger hos lærern (hvis hun ikke har kastet bøkene, da..). Er det akseptabelt å lyve og å oppføre seg på en slik frekk måte når en elev vil diskutere en karakter saklig? 

 

Og det viktigste: Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar? Må jeg vente til ferien er slutt? Får jeg brev i posten, evt mail? Ringer hun?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil heller råde deg til å ta opp faget på nytt som privatist. At du  har jobbet mye gir deg ingen rett til å gå opp i karakter. Kravene skjerpes dess høyere trinn du er på og med et standpunkt på bare tre så har du tydeligvis gått glipp av det aller meste i faget. Forsøk å slå av telefonen, musikken og PC'en slik at du kan konsentrere deg 100% om faget når du gjør lekser. Forsøk også å les tilleggstoff rundt faget slik at du skaffer deg en dypere forståelse av faget. Å diskutere med læreren er bare teit. Læreren er bare din hjelpende hånd, men det er alltid eleven alene som har ansvaret for å tillegne seg den kunnskapen som er beskrevet i læreplanmålene. Vær yderst forsiktig med å klage på karakteren da det like gjerne kan medføre at du ender opp med å gå ned til en to'er.

Lenke til kommentar

Husk at alle vurderingene du har gjort i løpet av året telles.

 

Spørsmålet er om dette er akseptabelt fra lærerens side? Jeg klaget jo på dette, og skrev også at bevismaterialet, altså loggboken ligger hos lærern (hvis hun ikke har kastet bøkene, da..).

 

Ja.

 

Er det akseptabelt å lyve og å oppføre seg på en slik frekk måte når en elev vil diskutere en karakter saklig? 

 

 

Nei, det er ikke akseptabelt å lyve og være frekk mot en elev. Jeg vil tror læreren din ikke har lyvet og vært frekk, men at du oppfatter det slik.

 

Og det viktigste: Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar? Må jeg vente til ferien er slutt? Får jeg brev i posten, evt mail? Ringer hun?

 

 

Du får brev i posten. 

Lenke til kommentar

Jeg klaget også på en karakter i år. Da jeg sjekket karakterene mine på skolearena (vet ikke om dere bruker det) var karakteren min oppdatert. Vet ikke om jeg har fått brev i posten, men jeg har ikke blitt kontakt på noen annen måte i hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg klaget også på en karakter i år. Da jeg sjekket karakterene mine på skolearena (vet ikke om dere bruker det) var karakteren min oppdatert. Vet ikke om jeg har fått brev i posten, men jeg har ikke blitt kontakt på noen annen måte i hvertfall.

Fikk du medhold?

Lenke til kommentar

 

Jeg klaget også på en karakter i år. Da jeg sjekket karakterene mine på skolearena (vet ikke om dere bruker det) var karakteren min oppdatert. Vet ikke om jeg har fått brev i posten, men jeg har ikke blitt kontakt på noen annen måte i hvertfall.

Fikk du medhold?

 

Ja.

Da jeg fikk karakteren utdelt følte jeg først at karakteren var helt feil og at jeg garantert kom til å få medhold på en klage.

Men etterhvert som jeg snakket med lærer og skrev klage ble jeg mer og mer usikker på om jeg kom til å få medhold, jeg forventet at læreren kom til å forsøke å holde meg på karakteren han hadde satt selv om det ikke var nødvendig bare fordi han ville forsvare valget sitt.

 

Derfor var jeg veldig glad og litt overrasket da jeg sjekket karakteren. :)

Lenke til kommentar

Vil heller råde deg til å ta opp faget på nytt som privatist. At du har jobbet mye gir deg ingen rett til å gå opp i karakter. Kravene skjerpes dess høyere trinn du er på og med et standpunkt på bare tre så har du tydeligvis gått glipp av det aller meste i faget. Forsøk å slå av telefonen, musikken og PC'en slik at du kan konsentrere deg 100% om faget når du gjør lekser. Forsøk også å les tilleggstoff rundt faget slik at du skaffer deg en dypere forståelse av faget. Å diskutere med læreren er bare teit. Læreren er bare din hjelpende hånd, men det er alltid eleven alene som har ansvaret for å tillegne seg den kunnskapen som er beskrevet i læreplanmålene. Vær yderst forsiktig med å klage på karakteren da det like gjerne kan medføre at du ender opp med å gå ned til en to'er.

Det er nettopp det som er problemet. Da dette var er fysisk fag og keg føler jeg fikk gjort veldig mye, og det på veldig gode måter, til og med fikk gode tilbakemeldinger fra diverse kontaktpersoner. Du kan ikke uttale deg på en slik måte uten å vite om personen, hva om jeg gjorde det godt? Hva om jeg leste meg rundt, selv om dette da var et fysisk fag og ingen bøker el. Ble gitt ut. Du sier også at jeg med 3, har gått glipp av mye, noe jeg ikke har gjort. Gikk ut med kun 2 dager fravær, og null valgfagstimer. Jeg gjør også mitt beste på alle mulige måter og klarer ikke å koble noen av hyptosene dine til meg og min personlighet. Jeg er en sterk elev i alle fag, noe som alle andre karakterer enkelt kan vise.

Jeg VET at jeg fortjener bedre og vet at klagingen gjør nytte, iallefall for meg i denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Regner med at dette er VGS? Fikk også dårligere enn forventet i nynorsk, og etter å ha snakket med lærer og rådgiver klagde jeg. Det eneste de i fylket/de som behandlet klagene gjorde var å sjekke at læreren hadde overholdt alle formelle krav til fastsettelse av karakter, og det var gjort. Karakterfastsettingen var lærerns ansvar sa de og jeg fikk uten tvil ingen medhold. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...