Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tett nese - Bli kvitt fort


Infectionsys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

For å bli fort frisk er faktisk det beste å ikke bruke nesespray(foruten saltvann da).

 

Men for å overleve flyturen kan Otrivin eller lignende være lurt om du ikke er frisk til da. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Bruk nesespray.

 

For å bli fort frisk er faktisk det beste å ikke bruke nesespray(foruten saltvann da).

Det er bare tull, med mindre man ikke følger det som står på pakningsvedlegget.

 

 

Hvorfor er det bare tull?

 

Nesespray er ekstremt vanedannende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, problemet er bare at for mange så er det lett å ikke følge bruksanvisningen.

 

http://www.nrk.no/nordland/brukte-en-flaske-nesespray-om-dagen-1.8333498

 

Har selv en kamerat som har operert nesen på grunn av misbruk og var ute for det samme selv. Bruker nå nesesprat selv når jeg blir forkjølet, men er ekstremt forsiktig.

 

Tror nok allikevel det jeg sa stemmer, nemlig at man ikke blir raskere frisk ved bruk av nesespray og at man like greit kan greie seg uten om man greier det.

Lenke til kommentar

Om du har et snev av ansvar for egen helse så blir du aldri avhengig av nesespray. Det er like lett for alle å følge bruksanvisningen, (med mindre man er barn selvsagt, men der skal foreldre være de som passer på). Der står det tydelig at den ikke skal brukes mer enn 10 dager sammenhengene og om mulige bivirkninger som følge av dette. Jeg har selv også brukt massevis av nesespray opp gjennom årene men har sjeldent overskredet max dose. Hvorfor i all verden skal jeg gjøre noe som jeg vet vil bli verre om jeg fortsetter med det?? Og selvsagt har jeg kun brukt det når jeg er syk/forkjølet. Om man går rundt med ubehagelig tett nese uten å tilsynelatende å være syk så bør man skjønne at noe ikke er som det skal og ta kontakt med lege.

Men du har helt rett i at ingen blir raskere frisk av å bruke nesespray. Nesespray er kun for å lindre symptomene, ikke fjerne årsaken. Derimot kan nesespray være med på å forebygge feks. bihulebetennelse som følge av tett nese under forkjølelse. Men det beste, som med alle medikamenter, er å klare seg uten dersom det er mulig. Og det er faktisk mulig for alle når det gjelder nesespray.

Lenke til kommentar

Utfra den definisjonen er det jo ingenting som er vanedannende.

Nja, vanedannende er kanskje et dårlig ord her da det ikke finnes noen definisjon på hva som er vanedannende i denne forstand..

Kok opp vann, ha i noen dråper eukalyptusolje, ta et handkle over hodet ditt og hold hodet over beholderen du har det kokende vannet med eukalyptusolje i, og ånd inn dampen.

Sikkert kjempepraktisk på fly.
Lenke til kommentar

Før man drar ut og flyr. Fikser både tett og rennende nese på 1-2-3.

 

Alternativt, om det er en begynnende forkjølelse, kan man ta en kopp, ha i saften av en halv sitron og 2 - 3 teskjeer med chilipulver, rør det godt og drikk. Innta morgen og kveld i et par dager, og vips, begynnende forkjølelse gone. Om man derimot prøver kuren mens man er forkjølet, vil den ikke forsvinne.

Lenke til kommentar

Ja, det er forskjellig for alle. For min del fungerer ikke nesespray som Nasacort, mens Otrivin - som egentlig er mot allergiplager - fungerer. Så lenge jeg ikke tar for mye av det. En gang annen hver dag for eksempel. Ellers må jeg ty til kjerringrådene, som ofte har vist seg å fungere. Som det med sitron og chili i starten av en forkjølelse, eller eukalyptusdamp mot tett og rennende nese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...