Gå til innhold

Tips & triks i militæret..?


vegge

Anbefalte innlegg

Denne tråden kommer kanskje litt i seneste laget siden jeg skal inn i miltæret 23. juli, men jeg prøver.

 

Har dere noen tips/erfaringer som kanskje kan gjøre kommende år best mulig?

 

En kamerat som har vært i militæret i tre dager nevnte at jeg ikke burde velge seng nr. 1 på rommet, for da ble jeg romsjef. Romsjefen får "kjeft" hvis noe ikke er som det skal osv.

 

Hørte også rykter om at å utmerke seg (f.eks. på 3000m) ikke nødvendigvis er så positivt. Slike folk, samt de største bråkmakerne, er lette å huske for befalet. Ergo hvis det trengs en person for å gjøre noe drittarbeid, så er det veldig lett å henvende seg til disse..

 

Som sagt, jeg setter pris på rettelser, tips og alle andre erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer jo selfølgelig til å variere litt på hvor du drar da. Men er litt uenig i det du sier, spesielt om 3000m. Jeg sprang 3000 som nr2 i mål, og har ingen problemer med å springe den raskere heller da. Men jeg er satans lat, og lå heller i senga å så på tvæen en å gjøre noe annet i militæret.

 

Det som gjør at du får en trivelig, men ikke for slitsom tid der er å være sosial, omgjengelig og ikke gjøre noe mer en du blir bedt om. Jeg liker å vite vitsen med ting om jeg skal gjøre, og diskuterte ofte da temmelig heftig med de når jeg skulle gjøre ting. Men fikk alikavel en veldig bra attest fra dem når jeg dimmet. Fikk også forespørsel om å bli korporal siden jeg var lagleder, men avslo dette siden jeg anser det som ekstra arbeid og et stempel på at man er en "streber".

 

Så lenge du ikke syter så får du heller ikke befalet på nakken. Gjør det du får beskjed om, å knapt det.

Lenke til kommentar

Gjør så godt du kan, alltid. Skal du gjemme deg bort i et helt år kan du like så godt nekte eller klage på hjemlengsel slik at både det norske forsvaret og du tjener på det. Ved å ta tjenesten seriøst vil også befal ta deg seriøst og gi deg ansvar som kan gi deg et lærerikt år.

Lenke til kommentar

Du får ikke velge seng selv hvis du skal inn på madla leiren.

Da får du utdelt et kort der det står feks 243.04 som betyr kompani 2, tropp 4, rom 3, seng 04...

 

det tullet med å gjøre det dårlig/bra på 3000m er bare noe tull. gjør det så bra som du orker/greier, det tjener du mest på....

 

Ellers så er sunn fornuft, god oppførsel og sammarbeidsevne gode egenskaper å ha når du skal inn til førstegangstjenesten! :)

 

Hilsen fls Johansen, Bodø Hovedflystasjon. (dimmer om 2 uker :roll: )

Lenke til kommentar

.Du kan trygt løpe 3000m på en bra tid. Ingen grunn til å frykte det. De som har sagt det, :lol: har skrøna noe veldig.

Et tips er å ikke være "pyse", da disse lett blir ofre for befalet. Det er skremmende mange mammadalter man møter i militæret. Mange av de må reise hjem etter et par dager :roll:

Vær deg selv og gjør det du får beskjed om, så kommer du til å få en super tid. Jeg anbefaler deg å ta et kurs og bli noe. Selv ble jeg MP, og hadde en fin tid. :)

Lenke til kommentar

for alt i værden, ikke ta en top køy!

 

jeg veit det er fristende i starten, men det er ikke værd det! tro meg!

 

ligger du i "andre", må du hele tiden tenke på hva du skal ha med opp når du klatrer opp, CD spiller, bøker etc...+ at det er et helvete når Inspiserende befal kommer om morgenen, og du må ha "føtta på bakken" for at han skal registrere deg som "våken"...1 etasje folk kan bare svinge beina ned. andre etasje må hoppe ned...urk...

 

åsså er det lettere å strekke senga!

 

minuset er at det er lettere å gjemme ting i senga i andre etasje, + at det kanskje er lettere å gjøre en slurvete jobb med sengestrekk uten at de oppdager det..

 

 

hmmz, andre tips, hvis du skal nordover...klippe ut "såler" av liggeunderlag å ha i bootsene, eller iallefall fotposene? prøvde det ikke selv, men skal visst funke...

 

å bli romsjef er ikkeno å bry seg om...greit nok, hvis du gidder...

 

vis "litt" interesse for det du gjør, og prøv å gjøre det beste av det, så går det så mye greiere, + at med litt initativ, blir du kanske korp., og de 15kr ekstra pr dag er MYE i millen ;) en hel cola til dagen! :D

 

finn deg folk med samme interessen som deg, eller en eller annen felles hobby dere kan drive med for å stagge tiden litt, det hjelper...(jeg fant 3 andre som spillte rollespill, og vi gjorde nesten ikke annet...)

 

hvis du kommer inn i noen slaks form for artilleri: Rekeost løser opp kruttslam som bare F! (FAKTA, jeg kødder ikke!) men jeg vet ikke om jeg ville brukt den på en AG3...litt vanskeligere å få ut fra den igjen...

 

hvis du skal nordover: kjøp deg en maglite (sånn liten) asap! de burde blitt utdelt ved inntak ffs! + hvis du får tilgang på matrial rommet der oppe, rask med deg AA batterier til bruk i nevnte maglite ++ :)

 

swiffer skal være bra å vaske gulvet med!

 

hvis du ikke gidder å tømme bosset på rommet om kvelden, knytt påsen, og legg den i skapet, eller under senga hvis befal ikke sjekker der... :) gå ut med den om morgenen når dere går til frokost...

 

ikke bruk sånn hurtig puss på boot'sene, de ser fine ut i 4 minutter, så ser de helvete ut etterpå...og hvis du står sent på oppstilling....jaja...

 

ikke røyk, eller slutt...det er kiipt å stå ute på hjørnet i -30 for å røyke... :)

 

mp3 spiller/discman/MD er ofte et must for å få sove...

 

ta truck fører kurs/vekterkurs på voksenopplæring hvis du kan, evt. få forsvaret til å subsidiere andre sertifikater du kan ta!(buss, lastebil, etc)

 

IKKE si ja når noe befal spør dere om dere fryser på oppstilling/andre ganger dere ikke gjør no spesiellt = automatiske pushups :) + resten av kompaniet/troppen misliker deg sikkert sterkt :)

 

ikke spis i kantina hvis kokkene dimmer dager etter, dimme suppa er beryktet... :)

 

pizza kan enkelt stekes på multifuel hvis dere får lagstelt...

 

skinn hansker er forbruksvare :)

 

btw: når det gjelder sengene, noen av dem står slik at et skap skygger for der du legger hodet, ta en slik hvis du kan, spesielt hvis du skal nordover...midnattssolen ødelegger virkelig nattesøvnen...selv skaffa jeg et ekstra laken, og stappet dette inn mellom madrassa og ramma på senga over...effektivt ekstra gardin... :)

Lenke til kommentar

åh, det er nå endel andre ting...

 

hvis du havner i panservogn, som ikke har fungerende varmeanlegg (veeldig vanlig)...ta med sitte underlag! det blir som å sitte i en fryseboks å sitte på metallet :) det suuger varmen ut av ræva di...

 

aldri, aldri sovne når det er -30 ute, og du sitter i nevnte vogn uten varmeanlegg...har aldri vært så redd som da det skjedde...mista heldigvis ikke noen tær...

 

klær: det viktigste å få med seg når man reiser opp er undertøy! du vil IKKE risikere å ta i bruk militæret's undertøy(les boxer) (langt ull undertøy er no annet...:) ) husk at det ikke blir så titt med klesvask, hvis du ikke er særdeles flittig...så ha med deg et godt supply! sivile klær ellers er det såå som så med før første perm...det er begrenset hva du får bruke uansett...

 

innesko, eller sandaler, eller strandsko, slippers eller hva F. er et must! du vil IKKE gå på dass barbent om morran, og det er for stress å tre på seg armyboots (du må sikkert åpne skapet, det er ikke mange stedene du får la dem stå ute...)sivile slippers er det no helt annet med å ha stående litt under senga... jeg "omvendte" hele rommet på dette punktet før første perm :)

 

btw, når du går 3 mila, IKKE bruk bokser...tettsittende undertøy og strømper ONLY! jeg sparte meg for passe råe "brennmærker" på mindre behagelige deler av kroppen ved å ikke bruke boxer den dagen ;)

 

skikkelige håndkle er også viktig...du får 2-3 av millen, og alle er for små til å tørke henda på...for å si det slik...

 

når dere skal få utlevert utstyr...få deg en litt for stor felt jakke! det er masse ekstra varme! ;)

 

se etter fotposer uten hull...hull i dem er et helvete når det begynner å bli vått ute...tro meg...

 

nuddler er en fin addisjon til vanlige felt rasjoner...hvis du får kokt dem... :)

 

Servietter er til for å pakke inn all maten du ikke klarte å spise opp i kantina... ;)'

 

 

btw, hvis vakta i leiren går på omgang, og det ikke er en egen tropp til denne oppgaven, kan det lønne seg ganske kraftig å sikte på korp. stilling, ettersom man da blir enten vaktkommandør, eller avløsnings fører, da slipper man å stå ute! ;) Vakt kommandør er selvsagt mest ettertraktet, ettersom AF må ut hver andre time... Vakt bil sjåfør er også fint...

Lenke til kommentar

IKKE si ja når noe befal spør dere om dere fryser på oppstilling/andre ganger dere ikke gjør no spesiellt = automatiske pushups :) + resten av kompaniet/troppen misliker deg sikkert sterkt :)

 

du hadde en del erfaringer du, men skjønte ikke helt dette:)

 

Det han mente var at fryser vi, må vi bevege oss.. og ingenting annet er så moro som å ta pushups synes det norske befal... så er det da de latsabbene som synes fyfo (fysisk fostring) er no fyfy, og blir sint på deg fordi du frøs.. Men hey, fryser en, så hjelper det faktisk på å ta litt pushups... (les: -35'C på vidda i bardufoss) BRRR!!! :oops:

 

åh, det er nå endel andre ting...

 

hvis du havner i panservogn, som ikke har fungerende varmeanlegg (veeldig vanlig)...ta med sitte underlag! det blir som å sitte i en fryseboks å sitte på metallet :) det suuger varmen ut av ræva di...

 

aldri, aldri sovne når det er -30 ute, og du sitter i nevnte vogn uten varmeanlegg...har aldri vært så redd som da det skjedde...mista heldigvis ikke noen tær...

 

Men Beltevogn... oooh for et varmeanlegg :D sovna selv på vakt i skauen i -30, våkna av at jeg skalv.. flaks, sa severin suveren... :o

 

SÅ IKKE SOVN PÅ VAKT, om det er kaldt altså :wink:

Lenke til kommentar

Hvor skal du avtjene, havegg? Hvilken leir og hvilken tjeneste du går for har en del å si for hva slags tips som er relevante.

 

Selv kan jeg bidra med en god del info om kavaleriet. Vet ikke hvor du skal, men det å være en stolt kavalerist er en flott måte å avtjene verneplikten på! Masse action, masse krutt, stoooore "leketøyer" osv... Jeg oppfylte guttedrømmen og vel så det gjennom mitt år, fikk stillingen jeg drømte om og var knallfornøyd.

 

Så, hvor i landet utstasjoneres du?

Lenke til kommentar
Så, hvor i landet utstasjoneres du?

Skal møte ved Sessvollmoen/Oslo kl. 0900 nå på onsdag. Samme dagen drar vi med fly til Høybuktmoen airport og med buss til GSV. Jeg skal altså tjenestegjøre ved Garnisonen i Sør-Varanger, grensejeger mot Russland osv.

 

Stresser faktisk litt nå, for det er så mange småting jeg skulle ha gjort før avreise. Har heller ikke muligheten for å komme hjem så ofte ettersom Kirkenes ligger omtrent så langt fra Flekkefjord som det er mulig å komme..

 

Har lenge vurdert å kjøpe en bærbar PC.. Spørsmål jeg stiller meg er..; Er 17 000,- mye penger? Er det noen vits? Blir det mulighet for å koble til Internett? Er det bare usosialt? Blir det overhodet tid til å bruke PC? Ellers kan jeg legge til at jeg liker fysiske utfordringer og skal være med på Birkebeinerrittet (sykling) hvis alt går som planlagt.

 

PS. Takk for alle tips så langt. :) Keep posting - ikke lenge igjen nå. Forlater PC-en min om nøyaktig et døgn..

Lenke til kommentar
Har lenge vurdert å kjøpe en bærbar PC.. Spørsmål jeg stiller meg er..; Er 17 000,- mye penger? Er det noen vits? Blir det mulighet for å koble til Internett? Er det bare usosialt? Blir det overhodet tid til å bruke PC? Ellers kan jeg legge til at jeg liker fysiske utfordringer og skal være med på Birkebeinerrittet (sykling) hvis alt går som planlagt.

 

PS. Takk for alle tips så langt. :) Keep posting - ikke lenge igjen nå. Forlater PC-en min om nøyaktig et døgn..

 

Hoho du kommer til å hate mye på GSV...spesielt under grensejeger-utdanningen. Dimmet derfra for under en uke siden. Det første halvåret er det ikke særlig vits med bærbar-pc. Det er best å vente til du kommer ut på grensen, evt hanver i Garn.Komp...

Når det gjelder senger oppe eller nede er ikke det så nøye på GSV...eneste som er irriterende er hvis du glemmer cd/discman før du legger deg. Man slipper å måtte reise seg om morgenen for å vise at man er våken...

 

Tror kanskje grensejeger er noe av det greieste man kan bli som vernepliktig...mye frihet og sånn, men det er først når du kommer ut på grensen.

 

Og for all del.. blir du grensejeger IKKE ta sambands-spesialisering. Du kommer til å hate den tunge MRR`en ganske så mye etterhvert...

Lenke til kommentar
Dimmet derfra for under en uke siden.

Så pass.. Da kan du kanskje fortelle litt om mulighetene for Internett!? Hørte tidligere rykter om at Internettlinjene skulle forbedres.. Anyways, det var ingen av dere som hadde bærbar?

 

eneste som er irriterende er hvis du glemmer cd/discman før du legger deg.

Var ikke helt med på den.. Hva er problemet med å glemme discman før befalet kysser deg god natt..?

 

Ellers må du gjerne fortelle mer i fra tjenesten din (ettersom jeg skal til samme sted..) Forlater PC-en i morgen kveld.. :|

Lenke til kommentar

kanke si jeg gleder meg helt til militæret... veit jo ikke en dritt (nesten) om det å sånn.. er jo ikke såå lenge til jeg blir innkalt. noen som er keen på å fortellle meg litt generellt (ikke som står her) så hadde jeg satt pris på en pm. hørt man må ta 40-60 pushups mange ganger om dagen ogsånn.. eller er det koselig der :shrug:

 

veit lite, derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
kanke si jeg gleder meg helt til militæret... veit jo ikke en dritt (nesten) om det å sånn.. er jo ikke såå lenge til jeg blir innkalt. noen som er keen på å fortellle meg litt generellt (ikke som står her) så hadde jeg satt pris på en pm. hørt man må ta 40-60 pushups mange ganger om dagen ogsånn.. eller er det koselig der :shrug:

 

veit lite, derfor jeg spør :)

 

store deler av militæret er brakke-henging...

Lenke til kommentar
Dimmet derfra for under en uke siden.

Så pass.. Da kan du kanskje fortelle litt om mulighetene for Internett!? Hørte tidligere rykter om at Internettlinjene skulle forbedres.. Anyways, det var ingen av dere som hadde bærbar?

 

eneste som er irriterende er hvis du glemmer cd/discman før du legger deg.

Var ikke helt med på den.. Hva er problemet med å glemme discman før befalet kysser deg god natt..?

 

Ellers må du gjerne fortelle mer i fra tjenesten din (ettersom jeg skal til samme sted..) Forlater PC-en i morgen kveld.. :|

 

ulempene er at hvis man først har kavet seg opp i senga, er det et hat å måtte hoppe ned for å hente discman o.l....man må lissom planlegge hva man kommer til å ha brukt for før man klatrer ;)

Lenke til kommentar
Så, hvor i landet utstasjoneres du?

 

Har lenge vurdert å kjøpe en bærbar PC.. Spørsmål jeg stiller meg er..; Er 17 000,- mye penger? Er det noen vits? Blir det mulighet for å koble til Internett? Er det bare usosialt? Blir det overhodet tid til å bruke PC? Ellers kan jeg legge til at jeg liker fysiske utfordringer og skal være med på Birkebeinerrittet (sykling) hvis alt går som planlagt.

 

- Ja

- Nei

- Nei

- Ikek nødvendigvis

- Masse

 

Ellers vil jeg legge til at det er faktisk en del tyveri i militæret som ellers i samfunnet, lås inn tingene dine, ikke ha altfor dyre ting på brakka.

 

Forhendværende TMBN & Kfor IV&V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...