Gå til innhold

Multicom, og bærbar spillmaskin... :-(


Anbefalte innlegg

Tenkte først å bare poste et svar i en eksisterende topic, men det passer nok bedre med en egen topic.

 

I denne topicen spør Galeroy om det fins bærbare spille PC'er ?

Han skriver at han har funnet en hos Multicom

 

 

Jeg stiller meg skeptisk til at Multicom har en laptop til 15 000 det går an å spille moderne spill på.

 

Ganske drøyt utsagn, ikke sant?

 

Like fullt har jeg belegg for å kunne komme med den påstanden.

Jeg har det nemmelig skriftlig fra Tobias Tangen, daglig leder i Multicon at min Elitegroup G556E med 2 Ghz Pentium M, 2 GB RAM og ATi Radeon 9700 128 MB RAM til over 25 000 ikke er noe jeg kan regne med å spille moderne spill på.

 

 

Med moderne spill mener jeg presist Splinter Cell - Chaos Theory.

(Kan også nevne Battlefield Vietnam, Thief 3, Hitman 3, og SC -Pandora som spill denne laptopen tilsynelatende ikke er egnet for)

 

I utgangspunktet skulle man jo tro at en maskin som langt overgår systemkravene i høyeste grad ville være egnet for å spille på. Men her tar jeg da altså feil, ifølge Multicom.

 

 

Litt bakgrunn:

Jeg kjøpte i fjor høst laptopen min for å ha en spillemaskin mens jeg tjenestegjorde i Afghanistan, og var strålende fornøyd et par timer. Da låste den seg, og kom med pipelyder, for så å slå seg av.

Helt av, ikke stand by.

Ringte Multicom, og fikk snakke med en tekniker. Han lurte på om det kunne være problemer med varmgang grunnet dårlig smurt kjølepasta. Så han fikk meg til å skru opp latopen min etter å ha forsikret meg om at det ikke ville gå ut over garantien. Jeg fikk en meget god veiledning pr telefon på hva jeg skulle gjøre, så dette gikk smertefritt.

 

Dessverre varte ikke dette, da jeg kom ned til Afghanistan kom problemet tilbake. Kontaktet Multicom igjen, og det endte med at laptopen min ble sendt til dem for utbedring. Denne utbedringen var heller ikke av varig karakter.

 

Nok en gang måtte jeg sende den til Multicom.

Fikk den tilbake med melding om at de fant ingen feil, så maskinen var ok.

Dette hørtes ikke riktig ut i mine ører, så jeg besluttet å sette hardt mot hardt, og ba min sjef i det sivile, som er advokat, om hjelp til å få hevet kjøpet. Tre forsøk på utbedring av en stygg feil uten at det hjelper er nå en gang grunnlag for å heve et kjøp.

Ja, TRE (3) forsøk. Det første forsøket var da jeg selv forsøkte å utbedre feilen med hjelp fra Multicom pr telefon. Kan jo henvise til en lignende sak, pussig nok omhandlet også den Multicon:

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg/article43660.ece

 

Men videre.

Multicom var ikke enige i at jeg hadde grunnlag for å heve kjøpet.

Deres begrunnelse for ikke å heve kjøpet:

"Vi står da overfor et dilemma ved at det ikke er påvist noen

mangel ved produktet. Vi betviler ikke at kunden erfarer de

problemene han beskriver, men det er svært mye annet dette kan

skyldes enn maskinvarefeil. Den mest normale årsaken til slike

problemer ligger i inkompatibilitet programmer imellom, avvik i

drivere eller rene brukerfeil og programvarekrasj. Slike

forhold vil normalt ikke defineres som en mangel ved produktet.

Vi vektlegger i denne forbindelse også at maskinen er levert fra

oss uten operativsystem, drivere eller programvare installert.

Dette har kunden selv stått for."

 

Endelig gikk Multicom i det minste med på at det var en feil tilstede!

 

Det er feilaktig at maskinen ble levert uten drivere. Det fulgte faktisk med en disk med drivere. Videre er det et lite klistremerke på kassa hvor det står:

Designed for Microsoft XP. Da må jeg kunne installere XP i god tro, og følgelig kunne forvente at programvare som er XP kompatibelt skal virke.

 

Men så var det dette med programvare!

Kanskje kunne det være der problemet lå.

Greit nok, maskinen gikk ned for telling under kjøring av programmer fra ulike utviklere ( Som Eidos, Electronic Arts og Ubisoft), men det kunne jo ligge noe rusk i filene et sted, som Multicom ikke hadde levert!

 

Så min venn og kollega, den dataansvarlige i firmaet (programvareutvikler) fikk jobben med å slette alt på harddisken, deretter installere XP på ny, medfølgende drivere, og å installere Splinter Cell Chaos Theory. På dette punktet må det være lov til å utelukke brukerfeil. Her vil jeg hevde at det er en ren installasjon, kun Microsoft's filer, driverene som fulgte med fra leverandøren av latopen må kunne forutsettes å være ok, og videre må man kunne forutsette at Ubisoft har en såpass god testing av sine produkter at en slik feil som oppstår hos meg ville ha blitt luket ut under en betatesting.

Det skal også nevnes at maskinen aldri har vært tilkoblet noe nettverk av noe slag.

 

Neste punkt var da bare å la helten stå helt i ro på begynnelsen av spillet til noe skjedde med laptopen. Og joda, selv med en ren installasjon av alt fungerte den ikke. Skjermen frøs, det kom mange korte pip, og den slo seg av.

 

Nok en gang ble Multicom kontaktet, og her ble de gjort oppmerksom på

hvike tester vi hadde gjort, og de ble oppfordret til å gjøre de samme tester selv.

Vi var sikre på at Multicom da ville innse hvilke feil som lå i maskinen

Den gang ei. Da gjorde de et nummer ut av at min kollega var ansatt hos vår sjef advokaten, og følgelig inhabil. Videre påpekte de at firmaet drev med batteriovervåkning, noe som ikke kunne anses som relevant for datamaskiner.

Overhodet ingen argumentering mot selve testen.

Kort sagt, de tok mannen istedet for ballen.

 

Faktisk tok de en setning fra testen ut av sin sammenheng, og vendte den mot oss. De påpekte at de tidligere hadde kommet frem til at maskinen var ok, og mente at også vår test lot til å tilsi dette. Her er setningen de la vekt på:

"Vi påstår ikke at det befinner seg en komponent med feil i systemet"

 

Her er _hele_ punktet:

"Stresstesting

Vi vil også få presisere at stresstesting slik Dere har gjort (ref. det stresstest programmet dere hadde installert på maskinen da den ble levert tilbake) ikke tester en total belastning ved en datamaskin, men kun stresser enkeltkomponenter for å avdekke feil i disse. Vi påstår ikke at det befinner seg en komponent med feil i systemet, men hevder at datamaskinen i seg selv ikke håndterer drift under de forhold et 3D-spill av nyere dato representerer."

 

Nå er jeg tilbake til begynnelsen av posten:

Videre gjorde Multicon krav på å vite at moderne spill krever mye av en pc, og at jeg ikke kunne forvente å spille dem på min pc.

 

At en annen venn med en Thundra 1557 med 1,7 Ghz Pentium M, 512 MB ram og samme skjermkort, ATi Radeon 9700 128 MB RAM, helt fint kan kjøre noen av de samme spillene får meg til å komme fram til følgende konklusjon:

 

Enten selger Multicom laptoper som ikke kan forventes å virke like bra som konkurrenter som er mindre utrustet, eller så ER det faktisk noe galt med akkurat min laptop som jeg ikke kan holdes ansvarlig for.

 

Nei, nå holdt jeg på å glemme en ting!

BIOS!

Noe som i høyeste grad er en ting som følger med en ferdigbygd laptop, og kanskje burde det være selgers ansvar at den er i orden ved levering...?

Min venn og prog... hadde en tanke. Kanskje kunne det være BIOS det var noe galt med! Jeg hadde filmet hele seansen med shutdown, og vi talte ti korte pip.

Det er en AMI BIOS, og på bioscentral.com fins det beepcodes for den som er intressert i å vite eksakt hva dette betyr. Uansett, Multicom påpekte at det er brukers ansvar å oppdatere BIOS. Ikke at det har noe å si at laptopen skulle ha virket uansett, neida. Likevel, medgjørlig som man er, så ble BIOS'en flashet, og samme feil er der enda.

Jeg har vært i kontakt med fabrikanten, ECS, underveis i prosessen og de mener at laptopen må til selger for utbedring når oppdatering av BIOS ikke hjelper.

 

I skrivende stund er det her saken er. Ingenting er avgjort.

 

Jeg mener at jeg som bruker ikke har kunnet gjøre noe mer for å holde liv i laptopen min, og at problemet som enda er der skyldes en feil som var der da jeg kjøpte laptopen.

 

 

Uansett, en ting er sikkert:

Galeroy spør om det fins bærbare spillmaskiner, de får du ikke hos Multicom om de står fast ved sin påstand om at en laptop med mine spesifikasjoner ikke er egnet til spilling.

Endret av Ornamental
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gi opp....

 

Multicom må jo være dumme når de tror du sender inn maskinen gang på gang for moro skyld. Klart det er noe galt med maskinen din. Mest sannsynlig et varmeproblem som oppstår under stress (spill). Kan være GPU, CPU eller minne, eller noe annet for den saks skyld. Det er iallefall sikkert at maskinen skal være i stand til å spille nevnte spill uten problemer.

Lenke til kommentar

Anbefalte min samboer en bærbar fra multicom for et år siden.(G551). Den skal inn til service for fjerde gang nå. Har vært feil på alt som er omtrent, men siden det ikke er nøyaktig samme feil får man ikke hevet kjøpet. Det virker som skjermkortet er spesielt utsatt. (blir veldig varmt ved spilling) Uansett om spill er for krevende eller ei, så skal jo ikke komponentene ta skade av det. Har fått følelsen av at folka på multicom anbefaler å ikke kjøre pc'n så hardt. Har dessuten fått beskjed om å ikke bruke nye skjermkortdrivere fra Ati, kun de gamle ECS-versjonene. Det sier kanskje litt om hvor ømfintlig dette er.. Har snart brukt 500 kr på retur av pc'n, men multicom har ikke en gang tilbydd seg å betale utgiftene, selv om de plikter å dekke det.

 

Det er forresten veldig mange som har hatt problemer med Elitegroup på forumet.

Lenke til kommentar

Har det blitt gjort noe forsøk på å en samletråd for feil på Elitegroupmaskiner her?

 

Tenker som så at dersom det er påfallende mange som har de samme feilene som går igjen, så er jo det noe som vil tale for at det er en konstruksjonsfeil.

Kanskje det kunne ha vært mulig å gått samlet ut mot ECS?

 

Er klar over at det er to ulike importører her, Multicom, og en annen, og jeg er usikker på hva det vil ha å si for en eventuell samlet klage, men det kunne kanskje være verdt å spinne litt på idèen...?

Lenke til kommentar

Kan trygt nevne at min CL56 men en Centrion 1.7Ghz, 1gb minne 60gb 7200rpm klarer Battlefield 1 og 2.... samt de fleste andre spill uten problemer.

Selfølgelig ikke på topp kvalitet når det gjelder grafikk... men det går helt flytende.

 

Når det gjelder saken... kan du ta kontakt med zepto, de sier jo de kan reparere alle bærbare

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Ikke for å stør salt i såret men dette er nok et eksempel på hvorfor man ikke bør kjøpe disse "byggesett PCene" som de fleste web shoper selger. Hold deg til etablerte merkevarer (Dell, Fujitsu-Siemens, Acer, IBM, HP etc) så slipper du dette. Dvs du slipper kanskje ikke unna alt av problemer men du blir ikke møtt med en slik holdning når du har problemer. Jada det er mange som ikke har problemer med disse ""byggesett PCene" men jevnt over så blir du behandlet bedre av "merkevareleverandører" (og du kan gå direkte på produsentet om butikken du kjøpte varen i er uvillig). Problemet her er etter mitt syn at disse web butikkene er både leverandør og produsent og de har veldig pressede marginer og de ønsker ikke å tape penger på returer. Jeg vil også tro at de har langt dårligere test- og kvalitetsrutiner enn de mer etablerte "merkevareprodusentene" (det sier seg vel egentlig selv - selv om jeg ikke har harde fakta).

Lenke til kommentar
Når det gjelder saken... kan du ta kontakt med zepto, de sier jo de kan reparere alle bærbare

Takk for at du nevner at din litt lavere specca laptop fikser disse spilla helt fint.

Nok en spiker i kisten til uttalelsen om at min ikke må kunne forventes å spille moderne spill.

 

Men det med Zepto, takker og bukker for tipset, men jeg er ikke intressert i å bruke penger på få reparert noe som skal være en garantisak.

Dessuten unner jeg ikke Multicon pengene mine lenger. Jeg kjøpte laptopen for å ha en spillemaskin på fritida i Afgh, ikke for å bruke fritida på å sende laptopen mellom verdensdelene og å krangle med leverandøren...

 

Nok er nok. De har fått sjansen flere ganger, nå er det stopp.

Lenke til kommentar
Ikke for å stør salt i såret men dette er nok et eksempel på hvorfor man ikke bør kjøpe disse "byggesett PCene" som de fleste web shoper selger. Hold deg til etablerte merkevarer (Dell, Fujitsu-Siemens, Acer, IBM, HP etc) så slipper du dette. Dvs du slipper kanskje ikke unna alt av problemer men du blir ikke møtt med en slik holdning når du har problemer. Jada det er mange som ikke har problemer med disse ""byggesett PCene" men jevnt over så blir du behandlet bedre av "merkevareleverandører" (og du kan gå direkte på produsentet om butikken du kjøpte varen i er uvillig). Problemet her er etter mitt syn at disse web butikkene er både leverandør og produsent og de har veldig pressede marginer og de ønsker ikke å tape penger på returer. Jeg vil også tro at de har langt dårligere test- og kvalitetsrutiner enn de mer etablerte "merkevareprodusentene" (det sier seg vel egentlig selv - selv om jeg ikke har harde fakta).

Hva kan jeg si, førstegangs laptopkjøper...?

Så meg blind på fine specs, og noen positve tester.

 

Men uansett gjelder loven for Multicom så vel som for Dell & co.

De kan være så kjipe de bare vil, det skal ikke hjelpe. Kjip kan jeg òg være.

Multicom skal få slite med å motbevise hva jeg har skrevet lengre opp.

TV 2 Hjelper Deg er kanskje intresserte i å hilse på en gammel kjenning...?

 

Men jeg hører hva du sier, det kan nok være mye sant i at det er mindre bryderi med et stort etablert merke.

Lenke til kommentar

Hallåis folkens

 

Jeg må si jeg leser disse svarene med stor interesse da det er jeg som har gjort testene på maskinen etter at MultiCom har avskrevet maskinen som i orden, og har blitt plassert i båsen "inhabil" av Hr. TT hos MultiCom bare for at jeg jobber i samme firmaet som vår sjef advokaten. At vi har slike fasiliteter tilgjengelig burde vel ikke gjøre at vi bare er duster som vil skru dem for penger. Ikke er det noe penger å hente heller - vi er bare lei av å ikke få hjelp med noe som ikke virker.

 

Jeg kan fullt ut forstå MultiCom sitt poeng med alle andre feilkilder (jeg er selv systemutvikler med support mot kunder), men å avskrive en feilsøkingsprosedyre med grunnlag "Rapporten er ikke skrevet på firmaets brevpapir" blir litt vel drøyt. Ornamental nevnte ikke det, men det var faktisk det de skrev. De var ikke på noen måte interessert i å prøve ett eneste spill for å se hva som skjer. De sto fullt ut fast på sitt ståsted om at deres stresstestprogram og 3D-Mark 2003 var nok til å avdekke at det ikke var noe feil på maskina. Dette i seg selv er jo drøyt nok da stresstestprogrammer ikke kjører alle komponenter på maks. F.eks testen av RAM går ut på å skrive kjente bit-mønstre inn i minnet for så å lese det tilbake. Er dette likt er alt i orden, og din RAM har ingen cellefeil (bit-feil). Testen blir så gjentatt så mange ganger man vil. Mye samme metodikk blir brukt på andre komponenter. 3D kortet blir testet med et lite vindu hvor noen 3D figurer spinner rundt i det uendelige. Ikke veldig slitsomt for et R9700 skjermkort.

3D-Mark gjør jo ting litt på en annen måte. Det kjører forskjellige tester fortløpende. For et slikt skjermkort vil nok ikke dette arte seg særlig anderledes enn "lett-lett-lett-lett-hmm-vanskelig-slitsomt" og så begynner man på nytt.

Dette er ikke på noen måte sammenlignbart med et realt friskt og nytt spill som nevnt i den opprinnelige posten.

 

Med bakgrunn i dette var det vi ville sende maskina tilbake slik at de kunne teste med et spill som belastet maskina mer kontinuerlig, men dette ville de ikke. Da var det bare feil at vår sjef, advokaten, eier nærmere 10% aksjer i firmaet og at jeg ikke skrev rapporten på korrekt brevark.

 

Det faktum at de ikke på noen måte ville teste med litt real belastning er fortsatt et mysterium for oss.

Lenke til kommentar

Uten at jeg er særlig skolert i forbrukerkjøpsloven så sier §15:

 

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

Vil jo si at det er ganske klart at den ikke innfrir disse kravene! Mitt tips vil være å sende et brev til Forbrukerrådet, og hvis dette ikke fører frem via dem, ta det til Forbrukertvistutvalget. Forbrukerrådet vil hjelpe deg med det juridiske der (hvis du ikke bruker sjefen din), og jeg vil anta at du får medhold i ftu.

Lenke til kommentar
Vil jo si at det er ganske klart at den ikke innfrir disse kravene!  Mitt tips vil være å sende et brev til Forbrukerrådet, og hvis dette ikke fører frem via dem,  ta det til Forbrukertvistutvalget.  Forbrukerrådet vil hjelpe deg med det juridiske der (hvis du ikke bruker sjefen din), og jeg vil anta at du får medhold i ftu.

Sant nok. Vi har kontaktet dem også så vidt.

Vi har sågar spurt et par advokater hos Økokrim som sier det at det ikke på noen måte burde være noen tvil her.

Lenke til kommentar
Uten at jeg er særlig skolert i forbrukerkjøpsloven så sier §15:

 

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

Multicom henviser på sine sider (Og sågar i dette forumet, i denne posten til en DinSide test av dritten som går under navnet G556E

 

På bånn står dette:

 

Konklusjon

OPPDATERT: Det er ingen tvil om at denne PCen er kjapp og kraftig, den er faktisk blant de aller raskeste centrinoene vi har testet så langt. Grafikk og skjermløsning bør dessuten være tiltalende for spilleglade.

 

Videre er Quake III Arena oppgitt som en del av ytelsestesten DinSide har gjort (198 fps)

 

Gir i hvertfall meg inntrykk av at dette er en bra spillemaskin, særlig kombinert med min antatte overkill-spec.

 

Herr TT's uttalelse om at jeg ikke kan forvente å spille moderne spill på min laptop henger ikke på greip med hva som går frem av Multicom's egen hjemmeside.

 

 

EDIT:

Ja, også står dette på forsiden av hjemmesiden til Multicom:

"...Overlegne grafikkegenskaper fra ATI M11 Radeon 9700 128MB skjermkort samt kombinert dualformat DVD±RW brenner, CD-brenner, DVD-spiller og Intel Pro 54Mbps trådløst nettverk gir ytelse i toppklasse.

Endret av Ornamental
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal maskinen fungere på nyere spill. Har også en Elitegroup-maskin, dog en god del eldre. Har fungerte utmerket, både på spill og ellers. Maskinen er faktisk en bra maskin til en god penge, og blir delvis markedført som en multimediamaskin. Å si den ikke egner seg til dette blir for dumt.

 

Servicen hos Multicom har jeg kun erfart som førsteklasses, så dette kom faktisk som et lite sjokk. Håper du får orden på saken! Multicom, ordn opp!

Lenke til kommentar

Hadde problemet med at skjermen fryste under spilling i en stasjonær en gang. Etter mye debugging, fant jeg ut at ved å forsterke kjølingen på GPU så forsvant dette problemet. Dette er ikke lett i en laptop, og er uansett Multicom sitt ansvar å fikse opp, da dette ikke har noe med software man bruker å gjøre. Lukter at du har nogenlunde samme problem med din laptop. Enten er det noe galt med GPU-en/minnet eller kjølingen er for dårlig.

 

Uansett, multicom datt mange hakk i lista mi nå iallefall.

Lenke til kommentar
Meldte ifra denne tråden til trådstarteren her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=348463

Håper du ikke har noe i mot det. Det er en tragisk sak du har..

Heisann,

 

Takk for at du raporterte tråden til meg så jeg ble klatr over problemet, dette var helt ukjent for min del så takk.

 

Trådstarter, beklager dette Off Topic, men kunne du ha laget en kortversjon som en erfaring med butikken i min tråd så får jeg utarbeidet en liten notis på dette, vi ønsker da at folk er kalr over problemene.

 

Vennlig hilsen,

Ole Marius

Lenke til kommentar

Jaja. jeg har en Elitegroup G553 bærbar fra multicom. Den må nok være verdens mest ødelagte bærbar...

Dette er det som har skjedd:

- Touch-pad musen klikket hele tiden.

- Sprikker i rammen til LCD skjermen

- HDD mistet kontakt med PC-en

- Viften funker ikke lenger og sprikke rundt viften

- Dataen låser seg hele tiden....

 

Er dette da normalt? NEI! er min menig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...