Gå til innhold

Lite dilemma angående hva jeg bør velge av jobb.


Anbefalte innlegg

Er nyutdannet med bachelorgrad i informatikk og fortiden arbeidsledig.

Skal her ikke nevne bedriftene jeg har søkt hos, da jeg helst ikke vil gå ut med dette i tilfelle det spores tilbake til meg på noen måte.

Uansett...

 

Først søkte jeg jobb som nettverkskonsulent hos et firma, har vært på intervju og det gikk ganske bra. Måtte så ta en personlighetstest hos de. Det har jeg også gjort, men så gikk det 2 uker uten at jeg hørte noe som helst.

Lønn ca 300-320k året.

 

Siden jeg er arbeidsledig og leier leilighet må jeg ha en jobb så tok turen innom finn.no og søkte på det jeg fant av annonser der.

 

3 intervju har jeg nå vært hos, 1 igår og 2 idag.

Den igår er vikariatstilling, virket greit dette med 150 kroner timen. Så, de to idag. Første er adsl support, kun 125 kroner timen og kreve null utdannelse(dog med litt potensiale for bonus for salg). Neste er support på et litt annet nivå med litt mer potensiale for utvikling. Lønn ikke fastsatt eller bestemt.

 

Så til dillemmaet. Siden jeg MÅ ha en jobb snart kommer jeg nesten til å gå for det første og beste. Som da mest sannsynelig blir ADSL support hvor det igrunn ikke kreves noen utdannelse og har dårligst lønn (går utifra det, siden jeg ikke har fått vite noe fra siste firma). Problemet er at jobben starter til mandag, så hvis jeg får denne stillingen får jeg mest sannsynlig beskjed i morgen eller torsdag slik at jeg kanskje ikke rekker å få noe tilbud fra de andre bedriftene. Det positive med denne ADSL support jobben er at jeg ikke trenger å pendle til oslo da den er i nærområdet. (Pendling tar ca 1,5 time hver vei med tog).

Fikk også mail fra den første bedriften som jeg igrunn har mest lyst til å jobbe for, at de fortsatt venter på resultat av personlighetstesten og de visste ikke hvor lang tid det vil ta.

Vurderer å sende de en mail og forklare situasjonen, at jeg ikke kan vente evig og slikt.

 

Bør jeg kjøre på? Jobbe meg opp litt erfaring og så finne meg et nytt sted? Eller bør jeg sjangse på at jeg får en jobb hos noen av de andre jeg har vært inne hos, men da også ha muligheten til å ende opp som arbeidsledig?

 

Tips og innspill tas gjerne imot.

Endret av discostu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig sak.

 

Synes det tar tid med denne personlighetstesten. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til slike tester, selv om det selvsagt finnes noen tester som kan være gode og interessante. Dog kan disse testene, i mine øyne, kun være et verktøy for effektiv siling av kandidater samt muligens å gi et inntrykk av at bedriften er så viktig, spesiell og formell at de må personlighetsteste kandidater. Og man kan nok ofte spørre seg om at den eller de som skal tyde testene, egentlig er kvalifisert nok til å tyde testene på en forsvarlig måte.

 

Men huff, nå sporet jeg litt av her. :)

 

Jeg ville sagt ja til den jobben du må starte på Mandag på, og så heller jobbe der litt. Du vil nok få en 6 måneders prøveperiode. Skulle du så i etterkant høre noe fra en eller flere av de andre stedene du har vært på intervju på, så kan du heller bare slutte med 14 dagers varsel, som er rimelig vanlig i en prøveperiode, og begynne på en annen jobb i stedet. Selvsagt litt kjedelig for de du slutter hos, men av og til må man bare sørge for seg selv og sine interesser.

 

Håper du fikk noe ut av det.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
Vanskelig sak.

 

Synes det tar tid med denne personlighetstesten. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til slike tester, selv om det selvsagt finnes noen tester som kan være gode og interessante. Dog kan disse testene, i mine øyne, kun være et verktøy for effektiv siling av kandidater samt muligens å gi et inntrykk av at bedriften er så viktig, spesiell og formell at de må personlighetsteste kandidater. Og man kan nok ofte spørre seg om at den eller de som skal tyde testene, egentlig er kvalifisert nok til å tyde testene på en forsvarlig måte.

 

Men huff, nå sporet jeg litt av her. :)

 

Jeg ville sagt ja til den jobben du må starte på Mandag på, og så heller jobbe der litt. Du vil nok få en 6 måneders prøveperiode. Skulle du så i etterkant høre noe fra en eller flere av de andre stedene du har vært på intervju på, så kan du heller bare slutte med 14 dagers varsel, som er rimelig vanlig i en prøveperiode, og begynne på en annen jobb i stedet. Selvsagt litt kjedelig for de du slutter hos, men av og til må man bare sørge for seg selv og sine interesser.

 

Håper du fikk noe ut av det.

 

Lite problem er at hvis jeg slutter iløpet av de første 20 dagene får jeg ikke betalt lønn pga det er egentlig opplæring. Ender nok opp med å akseptere jobben hvis jeg får den ja.

Lenke til kommentar

Har tatt personlighetstest og det går alltid bra!

Personlighetstesten er for å vise kva slags type du er. Ikkje vær redd for å ikkje få svar frå den bedriften du var på intervju til.

 

Eg skjønner godt penger er problemet, men eg ville ha prøvd å strukket meg litt lenger med å lånt penger til 1-3 måneder. Ein lusete support jobb som *alle* kan jobbe med er ikkje vært å kaste tid på. Husk at jobber du der eit år så kaster du vekk 1/100 av livet ditt! Du har utdanning og kompetanse, men det å finne ein jobb som tar i bruk dette kan ta litt tid å finne.

Lenke til kommentar

Det viktigste i dagens marked er å jobbe. Sitter du med et større hull i CV-en din i et marked som dette så vil det legges merke til når du søker jobber. Å ta en crappy support-jobb dersom du er overkvalifisert (med tanke på utdannelse) synes jeg er helt greit, Det er ikke noe problem å forklare på et senere intrvju at dette var entry level for å ha noe å gjøre, men at du følte du vokste fra stillingen. Du får garantert spørsmålet dersom du forlater den stillingen fort. Er intervjueren oppegående så kjøper han det argumentet.

 

Når det gjelder dagens situasjon ville jeg tatt en telefon til de andre potensielle arbeidsgiverene og informert om situasjonen. Enten er de interressert og legger til rette eller så er de rigide og mister en kandidat. Du har jo alltids ADSL-jobben å falle tilbake på mens du søker rundt etter drømmejobben. Kanskje du til og med lærer noe du kan ta med deg videre :)

Lenke til kommentar

Opplæring skal være lønnet uavhengig av om du slutter - dette er jo en risiko bedriften må ta på seg. Normalt vil du jo ha en gjensidig oppsigelse fra 14 dager til 1 måned i prøvetiden. Så det skal vel uansett godt gjøres at du ikke jobber 20 dager dog.

 

Når det gjelder din situasjon, så kjenner jeg meg litt igjen fra når jeg var på jobbleting selv etter å ha gjort meg ferdig med it-studiene. Men jeg godtok ikke hvilken som helst jobb, og gikk heller ledig mens jeg var aktiv jobbsøker. Jeg var innom relativt mange bedrifter på intervju. Ikke var det mulig å finne noe særlig som var relevant i nærområdet der jeg bodde heller (12 mil unna Oslo), så jeg måtte aktivt se etter jobb i Oslo-området.

 

Jeg angrer ikke på at jeg ventet, da jeg til slutt endte opp med en jobb som har gitt meg veldig mye tilbake ift opplæring og kompetanse. Greit nok, det er ikke så vanvittig bra lønn (knappe 400k i året), men det gir meg et solid grunnlag for videre jobbleting senere. Men jeg måtte inn til Oslo for å få den jobben da - noe som førte til at jeg flyttet nærmere.

 

Det jeg vil tipse om er at du finner deg et fagområde du virkelig brenner for. Du sier du har en bachelorgrad i IT, men du sier intet om hva du er interessert å jobbe med? Er det for det meste drifting og slikt? Eller er det mer innen utvikling og konsulenttjenester? Personlig var det akkurat det jeg slet med mest, jeg søkte på måfå på ulike jobber uten et reelt mål om hva jeg ville jobbe med. Etter en tid på markedet snevret jeg meg inn på et veldig spesifikt fagområde, og gikk på spesifikke arbeidsgivere, noe som ga omtrent øyeblikkelige resultat.

 

Som bachelor i informatikk burde du forvente en lønn på ca 350k i året som nyutdannet. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med spesialiserte IT-rekrutteringsselskap om du ikke finner noen spesifikke jobber i dag du ser som interessante. De vil hjelpe deg med å finne jobb samtidig som du eventuelt jobber midlertidig i en supportstilling (som forsåvidt ikke er noe galt, men kan føre til at du "glemmer" å søke en stund (man blir "lat" med jobbsøkinga når man først har fått en jobb)- og det er ganske viktig å være aktiv innenfor det du ønsker å jobbe med så tidlig som mulig).

 

 

 

Forøvrig synes jeg det er noe svineri med personlighetstester osv. Jeg takket nei til et "jobbtilbud" som var mye bedre enn den jobben jeg endte opp med å ta, rett og slett fordi de krevde personlighetstest før de kunne "gå videre" med det...

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Jeg tok altså ikke ADSLsupportjobben. Fikk et tilbud om en annen jobb jeg har vært innom dagen jeg skulle starte som adslsupport. Tok noen telefoner og stakk ned og forklarte at jeg har fått en bedre jobb.

 

Så, jobber nå som 1.linje support (er vel det det heter når man har support innenfor firmaet) og trives igrunn veldig godt. Driver med litt forskjellige arbeidsoppgaver og gradvis opplæring innenfor diverse felter.

 

Tjener 340 000 året som startlønn, så tok til takke med det foreløpig. Vet ikke om jeg har krav på noe mer igrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...